סגור
שעון חשמל מונה חשמל
מונה חשמל (צילום: שאטרסטוק)

תחנת הכוח אשכול עוד לא נמכרה וברשות החשמל כבר מפזרים ציפיות להפחתת תעריף החשמל

רשות החשמל צפויה להתכנס בקרוב כדי לבחון הוזלת תעריף החשמל. ההפחתה אמנם תטיב עם הצרכנים בטווח הקצר, אך ככל הנראה תבוא על חשבון השקעה בתשתיות החשמל. הדיון מגיע בעקבות ירידה במחירי הפחם בעולם וההתקדמות המשמעותית לקראת מכירת תחנת הכוח באשכול

רשות החשמל צפויה להתכנס בחודש הקרוב במטרה לבחון ירידה אפשרית בתעריף החשמל. הפחתה בתעריף החשמל אמנם תטיב עם הצרכנים בטווח הקצר, אך ככל הנראה תבוא על חשבון השקעה בתשתיות החשמל בישראל. הפחתת התעריף תתאפשר עקב שני אירועים: ירידה במחירי הפחם בעולם - שזינקו עם פרוץ המלחמה באוקראינה, ומכירת תחנת הכוח באשכול - על אף שמחיר התחנה טרם נקבע. הודעת רשות החשמל על כינוס המליאה מנוגדת לעמדה הקודמת שלה שיש לחכות לסגירה הפיננסית של מכירת תחנת אשכול בשביל להוריד את התעריף, שצפויה להיות בדצמבר הקרוב. על פי ההערכה, ההנחה תהיה באחוזים בודדים בלבד.
בימים אלה מתקדם המכרז באשכול. הקבוצה שהציעה את ההצעה הגבוהה ביותר היא דליה ותעבורה שהגישה 12.4 מיליאד שקל – פי 2 מההערכה הפנימית של חברת החשמל לשווי התחנה. ההצעה השנייה בגובהה הייתה של OPC וקרן נוי בגובה של 7.1 מיליארד שקל. הפער הגדול בין ההצעות הוביל, כך לפחות לטענת דליה, לקושי במימון ההצעה של החברה. עקב הפער , משכה את השתתפותה במכרז שותפתה של דליה, תעבורה. טרם ברור כיצד תוכל רשות החשמל להוריד את התעריף, טרם קבלת הכסף, אומנם ייתכן כי הקביעה לדיון בהפחתת התעריף נועד לאותת לשוק כי הסבלנות על ההסכמות למכירת תחנת הכוח באשכול פוחתת וצריך להגיע להסכמות. כמו כן מדובר בפגישה ראשונית, כך שלא בהכרח התעריף יפחת בסיומה.
לאחר שהתפרסמו ההצעות קרסה מניית בעלת בעלת השליטה בדליה אנרגיה, משק אנרגיה, בשיעור של כ-15%. בימים אלו מנהלים בחברת החשמל משא ומתן עם דליה ביחס לגובה ההצעה החדשה, כאשר על פי פרסום בכלכליסט, ההצעה החדשה עומדת על 9 מיליארד שקל. במקרה כזה, לא מן הנמנע שקבוצת OPC וקרן נוי יפנו לבית המשפט בדרישה שהצעתם המקורית תתקבל – שכן הם הוכרזו ככשיר שני במכרז.
בעבר נמכרו שלוש תחנות כוח על ידי חברת החשמל במסגרת הרפורמה בחברה משנת 2018. בשנת 2020 נמכרה תחנת אלון-תבור בסכום של 1.9 מיליארד שקל, מתוכם 1 מיליארד שקל עבר להפחתת התעריף. תחנת הכוח ברמת חובב נמכרה בשנת 2021 ב-4.3 מיליארד שקל, מתוכם עברו 2.4 מיליארד שקל להפחתת תעריף החשמל, שנפרשו על שנת 2021 ו-2022. עבור תחנת חגית מזרח, שנמכרה בשנת 2022 בתמורה ל-1.6 מיליארד שקל, הוקדשו 1.2 מיליארד שקל להפחתת תעריף החשמל.
כבר כיום, החוב של חברת החשמל גבוה מהיעדים שהוצבו לחברה במסגרת הרפורמה בשנת 2018, ועומדים על כ-40 מיליארד שקל (יחס חוב ל-EBITDA של 6.2, לעומת יעד של 5.4). אחת הסיבות לגידול בחוב החברה הוא פרישת התשלומים על הזינוק במחירי הפחם ב-2022. ככל שיושקע יותר כסף בהפחתת תעריף החשמל, כך יכולתה של חברת החשמל להקטין את החוב פוחת.