סגור
מטרו
מטרו. חלק מהפרויקט יחולק מחדש (צילום: נת"ע)

ניצחון למירי רגב: האוצר יאפשר פיצול פרויקט המטרו והעברת מקטעים לחברת נתיבי ישראל

בלחץ שרת התחבורה מסתמן שחלק מהאחריות על הפרויקט תעבור מחברת נת"ע לחברת נתיבי ישראל. האחריות שתועבר תכלול את ביצוע עבודות התשתית המוקדמות דוגמת חפירת מנהרות והנחת מסילות בחלקים הפריפריאליים של פרויקט המטרו דוגמת ערי השרון או ערי השפלה

בלחץ שרת התחבורה מירי רגב, האוצר צפוי להסכים לכך שחלק מפרויקט הרכבת התחתית בגוש דן (המטרו) יפוצל ויחולק מחדש בין חברות התחבורה הממשלתיות. הפרטים עוד לא סגורים, אך בשיחות שהתנהלו השבוע בין אנשי האוצר לבכירי משרד התחבורה סוכם כי חלק מהאחריות על הפרויקט תעבור מחברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים, החברה הממשלתית שאחראית על הקמת הרכבות הקלות והמטרו בגוש דן) לחברת נת"י (נתיבי ישראל, מע"צ לשעבר). לפני פחות מחודשיים שלחו הממונה על התקציבים יוגב גרדוס והחשב הכללי יהלי רוטנברג מכתב לשרת התחבורה מירי רגב בו הם טענו כי "המחיר של הוצאת נת"ע מהמטרו עלול להיות כבד מאוד".
נכון לעכשיו, מסתמן כי האחריות שתועבר לנת"י תכלול את ביצוע עבודות התשתית המוקדמות דוגמת חפירת מנהרות והנחת מסילות בחלקים הפריפריאליים של פרויקט המטרו דוגמת ערי השרון או ערי השפלה. לעת עתה מתעקשים באוצר כי החלק שעוסק בקידום המכרזים ותפעול הקווים יקודם על ידי חברה אחת, כרגע נת"ע, וזאת כדי להימנע מטעויות שנעשו בקידום הקו האדום של הרכבת הקלה שכלל מכרזים מפוצלים שהובילו בשלב מאוחר יותר לבעיות סנכרון בין המערכות השונות ובהמשך לעיכובים הנוכחיים שמונעים את פתיחת הקו. שיטת עבודה זו מתבצעת בפרויקטים מסילתיים אחרים כמו המסילה המזרחית והמסילה הרביעית באיילון, בהן נתיבי ישראל מתפקדת כמעין קבלת ביצוע של רכבת ישראל. במסילה הרביעית החיכוכים בין הרכבת לנת"י הובילו לעיכובים בפרויקט ולעימותים בין הנהלות החברות הממשלתיות שהצריכו את התערבות משרד התחבורה.
שרת התחבורה רגב הצהירה עם כניסתה לתפקיד כי אם חברת נת"ע לא תצליח להפעיל את הקו האדום של הרכבת הקלה עד ליום העצמאות אז יהיו לכך השלכות על נת"ע כאשר הכוונה הייתה העברת פרויקט המטרו לנת"י. במשרד התחבורה גם השתעשעו ברעיון של הקמת חברה ממשלתית חדשה לטובת קידום פרויקט המטרו ו"מגה-פרויקטים" נוספים.
במשרד האוצר טוענים כי הם מגלגלים את הרעיון של העברת האחריות של חלק מפרויקט המטרו לחברות תחבורה אחרות עוד לפני שרגב נכנסה לתפקיד, ואכן באוצר הביעו בעבר אי שביעות רצון מעבודת החברה. עם זאת, יש להזכיר כי לפני פחות מחודשיים כתבו בכירי האוצר הממונה על התקציבים יוגב גרדוס והחשב הכללי יהלי רוטנברג כי "העברת הפרויקט כולו לידי חברה אחרת, ללא היערכות ועבודת מטה הוא שינוי מהותי ביותר, בעל משמעות גדולה, אשר יש לתת עליה את הדעת ולבחון אותה לעומק טרם קבלת החלה. מחיר הטעות להחלטה כאמור, ללא חשיבה מוקדמת וביסוס מקצועי עלול להיות כבד מאוד. כמו כן, עצם ההצהרה על שינוי זה, יכולה להביא לאי ודאות בקרב הגורמים השונים המעורבים בפרויקט וגם בכך יש כדי להשפיע על אופן התקדמות הפרויקט". עם זאת, ניתן לראות שכבר בהודעה ההיא יצאו באוצר נגד העברת הפרויקט כולו לחברה אחרת ולא נגד העברת חלקים ממנו.
על אף הבעייתיות של חברת נת"ע, בעיקר בכל הקשור לעמידה בלוחות הזמנים – גם בחברת נת"י לא חסרות בעיות. בשנתיים וחצי האחרונות מי שמכהן כיו"ר חברת נת"י הוא יגאל עמדי, איש ליכוד שמינתה השרה רגב. בתקופה זו התרחשו מספר אירועים שמעלים ספק לגבי איכות המנהל התקין בחברה, ואף עלה חשש כי בשלושה מקרים נעשה ניסיון לתפירת מכרזים בחברה, כאשר המקרה האחרון הוא הניסיון למנות את אחיינו של איש התקשורת יעקב ברדוגו ליועמ"ש החברה – מינוי שנפסל על ידי רשות החברות בטענה כי נעשה באופן פסול. לפני ארבעה חודשים נחשפה ב"כלכליסט" טיוטת דו"ח שנעשתה על ידי רואה חשבון לבקשת רשות החברות שמאשרת קיומם של אי-סדרים בחברה, וכעת הדו"ח הסופי שעבר את הייעוץ המשפטי של רשות החברות ממתין על שולחנה של מנהלת הרשות מיכל רוזנבוים.
ממשרד האוצר נמסר, "חוק המטרו קובע כי זהות החברה שתהיה אחראית לביצוע המטרו תקבע על ידי הממשלה. בהתאם, במשרד האוצר פועלים ביחד עם משרד רה"מ ומשרד התחבורה במטרה למצוא מתווה מקצועי שיאפשר את קידום הפרויקט בצורה מהירה ויעילה".