סגור
מבחן רכב אורה פאנקי קאט
(צילום: נתן וויל, עריכה: איציק חן)

מבחן רכב
החתול יכול לחייך: אורה פאנקי קאט היא גימיק מגניב - האם הוא שווה את המחיר?

העיצוב של אורה פאנקי קאט הוא גימיק שעשוי לעורר צחוק, אבל בשורה התחתונה הדגם נעים לעין, נוח בנסיעה, ואף קיבל ציון גבוה במבחני ריסוק. המכונית אמנם מתקשה בטעינה מהירה, אבל עומדת בהבטחה של 400 ק"מ בין טעינות, ויש לה הרבה כוח בגלגלים הקדמיים. ועדיין, האם החשמלית הסינית שווה תג מחיר של 172 אלף שקל?

אורה פאנקי קאט PRO PLUS 400

  • מנוע: חשמלי, הספק מרבי 171 כ"ס, מומנט מרבי 25 קג"מ
  • ביצועים: מהירות מרבית 160 קמ"ש, זינוק ל־100 קמ"ש ב־8.2 שניות
  • צריכת אנרגיה: נתוני יצרן 16.5 קוט"ש. נתוני מבחן: 18 קוט"ש
  • בטיחות: 7 כריות אוויר, 5 כוכבים במבחן ריסוק פומבי. סייען בלימה, היגוי אקטיבי
  • קבוצת זיהום: 1
  • מחיר: 172 אלף שקל
בצומת מחניים, ביום המושלג ביותר, יש התאספות הרפתקנים: רנגלר עם שרשראות גרירה על הפגוש, לנד קרוזר עם גלגלים קרביים, פאג'רו עם אוהלים על הגג, אורה פאנקי קאט עם כבל טעינה.
אורה פאנקי קאט מתחברת לעמדת הטעינה המהירה. עמדת הטעינה מסרבת לקבל את אורה פאנקי קאט כחברה מן המניין במסדר החשמליות. הטעינה מתחילה ואז מפסיקה. טלפונים קדחתניים. ספקית הטעינה מסבירה: אורה פאנקי קאט עדיין לא יודעת כיצד לדבר עם עמדת הטעינה, הפרוטוקול טרם הוזן. לעומת זאת, ביבואנית אורה מסבירים שאורה פאנקי קאט אמורה לקבל חשמל בשמחה. בסוף פאנקי קאט עוברת עמדה ויש חשמל. ברוכים הבאים למהפכה. בעלי רכבי השטח מתדלקים ליטרים של בנזין וקפה, עוצרים כדי לצחוק על פאנקי קאט וממשיכים לשלג.
אורה פאנקי קאט היא המכונית המגניבה במשפחת החשמליות של אורה, שהיא בעצמה חלק מגרייט וול, סינית כמובן. כשרואים את פאנקי קאט אפשר להבין מדוע: היא נראית טוב. לא טוב נאה, טוב מוזר. טוב גימיקי. טוב שלא באמת מגיע מהברקה רגעית של מוח של מעצב גאון אלא ממוח של מעצב שמעתיק: הישבן ניסאן ליף, החזית ניסאן מייקרה, מתגי השליטה שבתחתית לוח המחוונים הם בכלל מיני קופר. התוצאה הסופית עובדת: פאנקי קאט היא מכונית נעימה מאוד לעין.
באורה אולי התכוונו לייצר עיצוב שיעורר צחוק, אבל לפני כמה חודשים כשפאנקי קאט הגיעה למבחני ריסוק של ארגון הבטיחות האירופי, אז היא ריסקה את המבחנים עם ציון כמעט מושלם. לפני כעשור מכוניות של גרייט וול השתתפו באותו מבחן. התוצאה היתה מבהילה. אבל הפעם בתוך פחות מחמש שניות של מתכת שמתרסקת לתוך קיר, האירופים הפסיקו לצחוק והתחילו ללכלך: הם הסבירו שיש להטיל מכסות יבוא, שהסינים עושים רק רע. שורה תחתונה: בכל מה שקשור בבטיחות, החתול ניצח.
אורה פאנקי קאט מסיימת טעינה מהירה שאינה באמת מהירה. הרבה יצרני רכב מבטיחים שבתוך 40 דקות הסוללה מתמלאת ברמה שמאפשרת נסיעה ממושכת. בפועל פאנקי קאט דורשת כעשר דקות לכל 10%. אחרי בערך 40 דקות של טעינה "מהירה" זה לא באמת נותן את הטווח המובטח, אבל מספיק כדי לעלות לגולן. פאנקי קאט בגרסה שלנו טוענת לטווח של מעל 400 קילומטרים בין טעינות. אבל קור ושלג הם אויב של מכוניות חשמליות: הם מפחיתים את הטווח משמעותית. אולי זה מפני שהשלג הישראלי הוא שלג צעצוע, ואולי זה מפני שהקור לא מספיק חודר לעצמות, אבל פאנקי קאט בכלל לא חוששת: על כל קילומטר של נסיעה יורד לה קילומטר אחד של טווח, גם בנהיגה נמרצת. כלומר מדובר במכונית שיכולה להגיע אפילו ל־400 הקילומטרים המובטחים בין טעינות.
לפאנקי קאט יש שילוב חריג, שילוב שלמען האמת יש בלא מעט מכוניות שאינן חשמליות: המנוע שלה, שמפיק 171 כוחות סוס, מעביר את הכוח אל הגלגלים הקדמיים. וזה אומר שפאנקי קאט מרבה לסחרר את הגלגלים הקדמיים כי כוח לא חסר לה. לזה יש להוסיף עוד שני מרכיבים חשובים: גשם וצמיגים סיניים גרועים. אז פאנקי קאט לא תמיד בולמת, ולא תמיד אוחזת. אפשר להאשים את הצמיגים, אפשר להאשים את החורף, אפשר לחכות לקיץ כדי לנסוע בבטיחות.
אם שמים לרגע בצד את בעיית הצמיגים והאחיזה, פאנקי קאט היא מכונית חשמלית שיש לה מאפיין נדיר: היא נוחה. נוחה אמיתית. השיטה של לא מעט יצרני רכב סיניים היא להקשיח את המתלים כדי לתמוך במשקל, ממש להקשיח. באורה באמת עשו עבודה טובה. פאנקי קאט אמנם מנותקת לחלוטין מבחינת תחושה, כמו הרבה חשמליות, אבל היא כן נוחה מאוד.
לפני דיון בתא הנוסעים של פאנקי קאט, יש תובנה חשובה: בניגוד לרוב המתחרים, פאנקי קאט אינה רכב כביש־שטח. היא מעין מכונית משפחתית קטנה. מכונית עם כזה עיצוב לא יכולה להיות "סתם" רכב כביש־שטח וזה טוב. תא הנוסעים של פאנקי קאט ממחיש כיצד סינים תופסים מגניבות, כלומר הוא עמוס לעייפה בגימיקים, רובם עובדים היטב, חלקם מועתקים.
מה לא בסדר: בדומה ליצרנים סיניים רבים, אין צימוד אנדרואיד או קארפליי. היבואנית מבטיחה שזה יטופל בקרוב. פתח מזגן אחורי אין. תא המטען קטן להכעיס. ועוד בעיה: החלק התחתון של לוח המחוונים אינו מיישר קו עם החלק העליון מבחינת האיכות. אפשר להבחין בקלות בפערי פלסטיקים, כלומר מצב שבו חלקי הפלסטיק אינם מורכבים במדויק.
עוד נקודה שאפשר להשתגע ממנה: פאנקי קאט כל הזמן מייללת. המערכות שלה מתריעות, מצפצפות, משגרות אזהרות אל הנהג, מבקשות ממנו לא לשכוח מפתח, להישאר בנתיב הנסיעה. אין דקה בלי התראה. יש גם בקרה קולית שמאפשרת לומר לפאנקי קאט למשל לפתוח את החלון, במקום להתאמץ ולהושיט את האצבע. חלק מן הדברים האלה הם זוטות, ולמען האמת חלקו העליון של לוח המחוונים, זה שבטווח הראייה של הנהג, עושה עבודה ויזואלית פשוט נפלאה: לוח המחוונים של פאנקי קאט מרגיש עשיר, מעוצב פשוט יפה. שילובי הצבעים, פרט שבדרך כלל לא ממש חודר לתודעה, פשוט משמחים.
פיאט 500 מסתמכת על רטרו. מיני קופר מסתמכת על היסטוריה. פאנקי קאט מייצרת אווירה יש מאין, ללא היסטוריה, ועושה זאת היטב. הרצפה מקדימה שטוחה ויש שפע של מקום. מאחור המרחב סביר ונזכיר שוב שתא המטען זעיר. עוד נקודה: המסכים. לפאנקי קאט יש כמובן מסכים גדולים, אבל לשם שינוי הם משתלבים בלוח המחוונים היטב. המסכים מציגים עושר מרשים במיוחד של מידע ויכולת לשלוט בפונקציות: זמני טעינה, עוצמת תגבור הגה, תאורה חיצונית, מערכות בטיחות. למי שמחפש סמארטפון על גלגלים, ביטוי שהולך והופך נפוץ בקרב מי שלא באמת מתעניין במכוניות אלא בהגעה ממקום למקום על מסך, מדובר במכונית מרשימה.
חזור: עמדת הטעינה בכביש חוצה ישראל מסרבת לפאנקי קאט. שוב שיחות זועמות. לפאנקי נותר עוד חשמל כדי לשוב הביתה לעמדת טעינה איטית, רגילה, כזו שלא מוציאה הסברים ולא מקבלת הכחשות.
פאנקי קאט היא מכונית משפחתית חשמלית סינית עממית מעניינת כי היא מציעה משהו שהוא מעבר לרמת רכבי הכביש־שטח הסיניים החשמליים: עיצוב. האם הלקוחות שרק מחפשים סמארטפון על גלגלים יידעו להעריך את העיצוב המיוחד או שיקבלו אותו כמובן מאליו? ימים יגידו.
אבל מוצלחת ככל שתהיה, אורה פאנקי קאט נופלת למלכודת מוכרת: היא מתומחרת על ידי היבואנית בהתאם לכלל הבלתי כתוב של ענף הרכבש לפיו מכונית חדשה, במיוחד סינית חשמלית, צריכה להיות מתומחרת לפי מה שהכי קרוב אליה.
פאנקי קאט עולה 172 אלף שקל, בערך כמו ATTO3 של BYD. אבל פאנקי קאט היא מכונית משפחתית קטנה. כדי להצדיק מחיר ש"במקרה" קרוב למתחרים וגם לטסלה 3 משומשת, אורה פאנקי קאט צריכה להיות יותר ממשפחתית חשמלית. היא צריכה להיות משפחתית חשמלית פשוט מושלמת. והיא לא. היא כן מדליקה, כן מוצלחת בתחומים רבים, אבל לא ברמת המחיר הזאת.

השורה התחתונה

  • אהבנו: עיצוב חיצוני, עיצוב פנימי, טווח נסיעה
  • אהבנו פחות: תא מטען קטן, מחיר מוגזם
  • מתחרות: BYD ATTO 3, ג'ילי ג'יאומטרי C
  • לסיכום: המחיר מקלקל, מכונית סינית מגניבה למדי