סגור
גאוטם אדאני על רקע נמל חיפה
גאוטם אדאני, יו"ר ומייסד קבוצת אדאני, על רקע נמל חיפה (צילום: רויטרס, AP)

ניתוח
הסחרור של קבוצת אדאני יקבע את עתיד השליטה בנמל חיפה

קבוצת אדאני ששולטת בנמל חיפה חווה את אחת ממחיקות הערך הגדולות והמהירות בהיסטוריה - מעל 100 מיליארד דולר בשבועיים. במידה והקבוצה תקרוס, נמל חיפה יוכל להישאר כחברה עצמאית, להימכר לגוף אחר או לחזור לבעלות המדינה

קריסה של תאגיד הודי היא לא דבר שמעניין בימים כתיקונם את הציבור הישראלי, אך הנפילה המרשימה של אימפריית אדאני מצליחה להדהד ולהשפיע גם על השוק המקומי. הסיבה להשפעה, מיותר לציין, היא שקבוצת אדאני שולטת כבר מספר שבועות בנמל חיפה יחד עם חברת גדות הישראלית, וזאת עקב זכייתה במכרז ההפרטה בקיץ האחרון לאחר שהציעה הצעה אסטרונומית של כ־4.1 מיליארד שקלים (מתוכם 200 מיליון שקלים הם "הנחה" שניתנה לקבוצה).
ביום שלישי גאוטם אדאני, עד לאחרונה האיש השלישי הכי עשיר בעולם, נאם בטקס בנמל חיפה ודיבר ארוכות על הקשר המיוחד שיש לו לישראל ואף ציטט שיר של יהודה עמיחי. יומיים לאחר מכן, כבר דווח ב"כלכליסט" כי אימפריית אדאני השלימה מחיקת ערך של 100 מיליארד דולר בשבועיים וכי גאוטם אדאני עצמו התדרדר בדירוג המיליארדים של מגזין פורבס מהמקום השלישי למקום ה־16. ביום שישי כבר דווח ברויטרס שהממשלה ההודית פתחה ב"סקירה ראשונית" של פעילות החברה.
הבעיות של קבוצת אדאני החלו לאחר פרסום הדו"ח של משקיעת השורט הינדנבורג, שבו הואשמה הקבוצה בהתנהלות בעייתית וניפוח הערכות שווי ואף בהלבנת הון. בקבוצת אדאני הכחישו את ההאשמות בטענה שהן חסרות בסיס ונובעות מחוסר הבנה של החוק בהודו. מאז, החברה נאלצה לבטל הנפקת מניות בשווי 2.4 מיליארד דולר. הצניחה במניות וביטול ההנפקה מהוות מכה מביכה עבור איש העסקים ההודי, שפיתח קשרים קרובים עם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי וכן יצר קשרים עם שחקני מפתח זרים כחלק מההתרחבות הגלובלית של העסקים שלו, שמתפשטים מנמלים ועד למלט וכרייה.

הקלף של משרד האוצר והתחבורה

במשרדי האוצר והתחבורה, שלפני רגע קט חגגו את הליך ההפרטה המוצלח — בוחרים כעת לשמור על זכות השתיקה. למרות זאת, בשיחות לא רשמיות נאמר כי הצ'ק של אדאני כבר נכנס לקופת האוצר, ואפילו בתרחיש הגרוע ביותר הם עשויים "להרוויח פעמיים", ובכל מקרה, הנמל יחזור למדינה במידה והקבוצה תפר את צו האינטרסים עליו חתומה.
צו האינטרסים מתייחס לנושאים בהם המדינה היא עדיין "בעל הבית" בכל הקשור לנמל חיפה, וזאת למרות שהמדינה העניקה לקבוצת אדאני־גדות 100% ממניות השליטה בנמל. צו האינטרסים מחליף את מניית המדינה או מניית הזהב שהייתה נהוגה בחברות מופרטות בעבר (דוגמת אל על). הצו מכיל שישה סעיפים: הראשון הוא הבטחת המשך קיומן של פעילויות שהן חיוניות לביטחון המדינה, המפורטות בנספח הביטחוני, או ליחסי החוץ שלה ובין היתר המשך קיום טעינה ופריקה של חומרי נפץ וציוד אמצעי לחימה והמשך מתן שירותי נמל ותפעול לחיל הים. השני הוא הבטחת קיומם הרציף של שירותי נמל בידי החברה. השלישי הוא שמירת אופייה של החברה כחברה ישראלית שמרכז עסקיה וניהולה יהיו בישראל. הרביעי הוא מניעת חשיפה או גילוי של מידע מסווג, מטעמים של ביטחון המדינה או יחסי החוץ שלה, לרבות מידע בקשר לאבטחה פיזית ולרבות אבטחת מערכות ממוחשבות חיוניות. החמישי הוא קידום התחרות בתחבורה נמלית ומניעת ריכוזיות במשק. השישי הוא מניעת היווצרות של עמדת השפעה על החברה של גורמים עוינים או של גורמים העלולים לפגוע בביטחון המדינה או ביחסי החוץ שלה.
מפני שחברת הנמל היא חברה עצמאית עם רווחיות תפעולית (רווח תפעולי של 164 מיליון שקל בשלושת הרבעונים הראשונים של 2022) ונכסים מניבים — אין חשש של ממש שהיא תקרוס לחלוטין. גם במידה וקבוצת אדאני תגיע למצב של חדלות פירעון היא עדיין תוכל להתקיים כיחידה כלכלית עצמאית. עם זאת, ניתוק מקבוצת אדאני עלול להוביל לפגיעה בפוטנציאל הסחר של הנמל שהתבסס במידה רבה על קשרי הקבוצה, ובמקרה קיצון הדבר עלול להוביל להפרה של הסעיף הראשון או החמישי בצו האינטרסים בכך שפעילות הנמל תיפגע באופן כזה או אחר. יש לציין שקבוצת אדאני־גדות זכתה להנחה של 200 מיליון שקל במכרז בשל הגדרתם כחברה בינלאומית שקשריה העסקיים היו אמורים "לשדרג" את הנמל.
מלבד האפשרות שהנמל ימשיך לתפקד כיחידה כלכלית עצמאית או יחזור לבעלות המדינה, ישנו תרחיש נוסף בו בעלי המניות יבקשו למכור את חלקו או את כולו לשחקן אחר. במצב כזה, יכול להיווצר מצב בו המתמודדים שהפסידו בהליך המכרזי כמו מספנות ישראל או דני אונגר יוכלו לנסות לרכוש אותו שוב בתעריף מוזל. לפי צו האינטרסים, שינויים מהותיים במבנה התאגידי של החברה ידרשו לאישור שרי הממשלה. לכן, במידה וימונה כונס נכסים או שאדאני־גדות תבקש למכור את מניות הנמל — המדינה תוכל להתערב.

חשש בגובה 1.1 מיליארד שקל

חשש ישראלי נוסף הוא שקבוצת אדאני־גדות תתקשה להחזיר את ההלוואה בגובה 1.1 מיליארד שקל לתקופה של שנתיים בריבית של פריים+2.75%, הלוואה שלקחה מקונסורציום בראשות בנק מזרחי טפחות שכולל גם את הבנק הבינלאומי ומיטב דש. גורמים פיננסיים המעורים בעסקה טוענים כי הם לא חוששים לחוב, וזאת מפני שההלוואה ניתנה לחברת נמל חיפה הישראלית (שבה מחזיקות אדאני 70% וגדות 30%) ומולה ביטחונות ישראלים שמהווים את מלוא המניות של נמל חיפה שהשווי שלהם גבוה פי 4 מהיקף החוב.
החשש הוא שקבוצת אדאני־גדות תתקשה להחזיר את ההלוואה בגובה 1.1 מיליארד שקל שלקחה מבנק מזרחי טפחות יחד עם הבנק הבינלאומי ומיטב דש

עופר לינצ'בסקי מנכ"ל קבוצת גדות ציין כי "השבוע חגגנו ושמחנו על השלמת העסקה אבל יותר מכל אנו עם הפנים לעתיד: לקבוצה חזון ברור ותוכנית סדורה, שתהפוך את נמל חיפה לנמל המוביל באיזור לאורך שנים. לשם יישומה, הקבוצה כבר השקיעה למעלה ממיליארד שקל בחברת הנמל עצמה לצרכי פיתוח עסקי, מעבר לתשלום לממשלה שבוצע עם סגירת העסקה לפני כשלושה שבועות. הקבוצה תמשיך בהשקעותיה כמתוכנן, עם דגש הן על פעילות המטענים, פעילות הקרוזים, ופיתוח חזית הים. למותר לציין, כי הנסיון הרב, גודל הפעילות הנמלית והלוגיסטית של הקבוצה, ובראשה נמלי אדאני הרבים, וכן האיתנות הפיננסית של קבוצת אדאני־גדות נבדקה בקפדנות בידי הממשלה, ומכל בחינה הקבוצה דורגה בדירוג הגבוה ביותר מבין המשתתפים ולעומת המתמודדות האחרות על רכישת הנמל". משרדי האוצר והתחבורה בחרו שלא להגיב.