סגור

בינה מלאכותית להמונים: הבוט שעלול להדיח את גוגל מהצמרת

מיליון משתמשים כבר נרשמו לתוכנת ChatGPT, בחמשת הימים הראשונים לאחר ההשקה וההשוואה לגוגל מתבקשת. רבים תוהים האם זה תחילת הסוף של מנוע החיפוש. כי בעצם, למה לחפש משהו בגוגל, כש-ChatGPT יכולה לכתוב פסקה שלמה שמסבירה את התשובה?

כמעט בכל פגישה שהשתתפתי בה השבוע דיברו איתי על ChatGPT. ולכן, הרגשתי שאני חייבת לכתוב על הנושא טור. או שאולי בעצם כדאי שאתן ל- ChatGPT לכתוב לי אותו...

קריאת השכמה לאנושות
תוכנת ה-ChatGPT, שהושקה לאחרונה, מספקת למשתמשים תשובות מפורטות בכל נושא, כולן מבוססות על בינה מלאכותית. המערכת פועלת כמו כל צ'טבוט מקוון – אפשר פשוט להקליד ולשלוח כל שאלה או הנחיה שנרצה שה-AI יענה. במהלך התקופה האחרונה, צילומי מסך של שיחות עם ChatGPT, הפיצ'ר החדש של מודל הבינה המלאכותית, שפותח על ידי חברת המחקר OpenAI, נהפכו ויראליים ברשתות החברתיות.
אנשים בודקים את הכלי, שזמין באופן חופשי באינטרנט, כדי לכתוב בדיחות, לכתוב תסריטים לסדרות טלוויזיה, להלחין מוזיקה ולמצוא מתכונים להכנה מהמוצרים שיש לכם במקרר – את כל הדברים האלה ועוד ניתן לעשות באמצעות בינה מלאכותית (AI). ChatGPT היא למעשה קו פרשת המים לכך שהבינה המלאכותית מתחילה להתחרות ביכולת האנושית, אולי עדיין לא בהכל - אבל לפחות בכמה דברים.
לא ברור כמה סטודנטים יגישו עבודות באמצעות GPT, ולא ברור גם כמה מרצים יצליחו לתפוס את אלה שיעשו זאת; ובכל זאת, צורות הבינה המלאכותית האלה מאלצות אותנו לחשוב באילו דברים אנחנו רוצים שבני אדם ימשיכו לעסוק, ובמה היינו מעדיפים שהטכנולוגיה תחליף אותם.

איך GPT עובד בכלל?
בבסיסה, הטכנולוגיה מבוססת על בינה מלאכותית, מערכת חיזוי המנחשת מה עליה לכתוב, בהתבסס על טקסטים קודמים שהיא עיבדה. GPT נבנתה על ידי אימון AI עם כמות גדולה במיוחד של נתונים, שחלקם הגדול מגיע מההיצע העצום של נתונים באינטרנט, בשילוב השקעה של מיליארדי דולרים, כולל מימון ראשוני מכמה מיליארדרים טכנולוגיים בולטים, כולל איילון מאסק, ריד הופמן ופיטר ת'יל. ChatGPT הוכשר גם על דוגמאות של דיאלוגים אנושיים, מה שעוזר לה לגרום לשיחה להישמע הרבה יותר אנושית. OpenAI מנסה למסחר את הטכנולוגיה שלה, אבל המהדורה הנוכחית של ChatGPT אמורה לאפשר לציבור להתנסות בה ולמעשה לבדוק אותה. בעיני, מה שמעניין במקרה הזה, הוא שסוף סוף AI מונגשת לציבור, וכל אחד מאתנו יכול להתנסות בטכנולוגיה. כמובן שיש לטכנולוגיה גם פגמים, אך נראה כי יש לה גבולות אדומים מוסריים - אותם היא משתדלת שלא לחצות.
2 צפייה בגלריה
צילום מסך של טוויטר על Chat GPT
צילום מסך של טוויטר על Chat GPT
צילום מסך מטוויטר על Chat GPT
(צילום מסך: טוויטר)
האם זהו סופה של גוגל?
כשגוגל הושקה לפני יותר משני עשורים, רבים שניסו מנוע החיפוש בפעם הראשונה חשבו לעצמם: "אני אמשיך להשתמש בזה". אנשים שהתנסו ב- ChatGPT דיווחו על תחושה דומה. מיליון משתמשים נרשמו ל-ChatGPT בחמשת הימים לאחר ההשקה, על פי סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI. השרתים של OpenAI בקושי יכולים לעמוד בקצב הביקוש, ומשתמשים רבים מקבלים הודעה שעליהם לנסות להתחבר מאוחר יותר, בשל העומס על השרתים.
רבים משווים בין מנוע החיפוש של גוגל לבין ChatGPT, ותוהים אם זה יכול להיות הסוף של גוגל. כי בעצם, למה לחפש משהו במנוע חיפוש, כש-ChatGPT יכולה לכתוב פסקה שלמה שמסבירה את התשובה? נראה כי גוגל צריכה להביא את GPT בחשבון, אבל לא נראה שGPT- תחליף את מנועי החיפוש מהר כל כך.
ChatGPT היא מודל שפה שנוצר במטרה לנהל שיחה עם המשתמש; לעומתה, מנוע חיפוש הוא אינדקס לדפי אינטרנט שמיועד לעזור למשתמש למצוא את המידע שביקש. ל-ChatGPT אין את היכולת לחפש מידע באינטרנט, היא משתמשת במידע שלמדה מנתוני אימון כדי ליצור תגובה - מה שמותיר מקום לטעויות.

האוטומציה של חוויית לקוח
אחד היתרונות הגדולים ביותר של ChatGPT הוא הרבגוניות שלה. היא יכולה לשמש עבור מגוון רחב של יישומים, משירות לקוחות ליצירת תוכן ועד לניתוח נתונים. משמעות הדבר היא שארגונים ויחידים כאחד יכולים למצוא שימוש ב-ChatGPT, ללא קשר לצרכיהם.
לצ'אטבוט שמסוגל לייצר תוכן ושיחות אנושיות ביותר, יש השלכות מרחיקות לכת – יכולים להיות לו יישומים פוטנציאליים בשיווק, מכירות, שירות לקוחות, חיפוש והפקת תוכן. ארגונים יכולים להשתמש ב-ChatGPT כדי ליצור צ'אטבוטים שיכולים לענות על שאלות לקוחות, ולספק מידע על מוצרים או שירותים. הסיבה לכך ש-ChatGPT משכה כל כך הרבה תשומת לב כשצ'אטבוטים אחרים לא, נעוצה ביכולתה לענות על כמעט כל שאלה, כשהתשובות שהיא מספקת מעמיקות וכתובות היטב. ההשקה של ChatGPT עשויה לסמן את ההתחלה של AI ליצירת אוטומציות שחורגות ממה שבני אדם יכולים ליצור לבד.
אין ספק שנמשיך לשמוע על ChatGPT במהלך 2023. זהו כלי בינה מלאכותית שאמור להפוך לפופולרי בשל הרבגוניות שלו, המהירות, היעילות, יכולת ההסתגלות וקלות השימוש שלו. בין אם אתם עובדים בארגון שמחפש לשפר את השירות או יוצרי תוכן שמחפשים רעיונות - ל-ChatGPT יש מה להציע. עם היכולת שלה התוכנה ללמוד ולהסתגל, סביר להניח ש-ChatGPT רק תמשיך ותעלה במדד הטרנדיות בשנים הקרובות. אני, בינתיים, אמשיך לכתוב את הטורים שלי בעצמי.
יעל קנדר היא מנהלת BDO Digital