סגור
רמי לוי  ישראייר
רמי לוי בעל השליטה בישראייר (צילום: ישראייר, דנה קופל)

דוחות ישראייר: ההכנסות המריאו ב-210%, לצד מעבר לרווח מהפסד

הכנסות ישראייר ברבעון השלישי עמדו על 124 מיליון דולר, לעומת הכנסות של 40 מיליון דולר ברבעון המקביל של 2021; הרווח הנקי עמד על 15.2 מיליון דולר, לעומת הפסד של 10.3 מיליון דולר ברבעון המקביל

חברת ישראייר פרסמה את התוצאות הכספיות שלה לרבעון השלישי של 2022, ובהן הציגה התאוששות מרשימה ממשבר הקורונה. עם זאת, יש לציין כי הרבעון השלישי נחשב לעונת השיא של תחום התעופה והתיירות.
הכנסות ישראייר ברבעון השלישי של 2022 עמדו על 124 מיליון דולר, וזאת לעומת הכנסות של 40 מיליון דולר ברבעון המקביל של 2021 – זינוק של 210%. ההוצאות התפעוליות עמדו ברבעון השלישי של 2022 על 98 מיליון דולר, וזאת לעומת הוצאות תפעוליות של 36 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד – עלייה של 172%.
הגידול בהכנסות מיוחס בראש ובראשונה למגזר התיירות והתעופה הבינלאומית של החברה: ברבעון השלישי של 2022 מגזר זה הכניס 111 מיליון דולר לחברה, וזאת לעומת הכנסות של 32.8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. מגזר התיירות הנכנסת של ישראייר העמיד ברבעון השלישי של 2022 הכנסות בגובה 12.9 מיליון דולר וזאת לעומת הכנסות זעומות של 1.5 מיליון דולר ברבעון המקביל של 2021. מגזר תיירות ותעופה פנים ארצית רשם גידול מתון יותר בהכנסות, ואלו עמדו ברבעון השלישי של 2022 על 6.4 מיליון דולר לעומת 6.1 מיליון דולר ברבעון המקביל של 2021.
כמו כן, בדוח מצוין כי הכנסות החברה עלו על ידי "התאמת מחירי המכירה", קרי העלאת מחירי הכרטיסים והחופשות. בחברה טוענים כי זה נעשה עקב עליית מחירי הדלק הסילוני.
הרווח התפעולי של החברה ברבעון השלישי של 2022 עמד על 15.5 מיליון דולר, וזאת לעומת הפסד תפעולי של 1.9 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2021. הרווח הנקי של החברה ברבעון השלישי של 2022 עמד על 15.2 מיליון דולר, וזאת לעומת הפסד של 10.3 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. בסך הכל, החברה מסיימת את שלושת הרבעונים הראשונים של 2022 עם רווח נקי של 21.4 מיליון דולר, וזאת לעומת הפסד של 20.8 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2021.
שווי המזומנים של ישראייר בסוף הרבעון השלישי של 2022 עמד על 29.4 מיליון דולר, וזאת לעומת 11.6 מיליון דולר בסוף הרבעון השלישי של 2021. החוב הפיננסי נטו של ישראייר הסתכם בכ-45 מליון דולר. החברה נטלה בעקבות משבר הקורונה שתי הלוואות בערבות המדינה בסך כולל של כ-182 מיליון שקלים, הראשונה על סך של 94.5 מיליון שקל והשנייה על סך של 75 מיליון שקל. נכון למועד פרסום הדוח החברה חייבת למדינה כ-40.3 מיליון דולר על הסיוע שניתן לה בתקופת הקורונה.
בדוח מצוין כי אתמול ושלשום (27 ו-28 בנובמבר) אישרה ועדת הביקורת ודירקטוריון החברה את התקשרות ישראייר עם רשת חנויות רמי לוי שיווק השיקמה שבבעלותו של רמי לוי המחזיק בשליטה על ישראייר. העסקה אושרה ונקבע כי היא "אינה חריגה, הינה בתנאי שוק ואף מטיבה עם ישראייר". העסקה המדוברת מתייחסת להתקשרות ישראייר בעסקה שיווקית במסגרתה תפרסם החברה חבילת נופש באמצעות רשת חנויות רמי לוי, בין היתר באמצעות נקודות מכירה של רשת חנויות רמי לוי, כריזה בסניפי רשת חנויות רמי לוי, פרסום בסליפ של החשבון בקופה ברמי לוי שיווק. העסקה כפופה לאישור משרד האוצר.
בתחילת החודש נחשף ב"כלכליסט" כי ישראייר הגישה הצעה לרכוש את חברת התעופה הצ'כית סמארטווינגס, וזאת לאחר דיווח של החברה כי היא הגישה הצעה סופית ואחרונה לרכישת "חברת תעופה אירופית אשר שוויה נאמד ב-44 מיליון אירו". סמארטווינגס היא חברת התעופה הגדולה בצ'כיה, היא מפעילה כ-40 מטוסים חכורים (בהשוואה ל-8 מטוסים שמפעילה ישראייר כיום) והסיעה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2022 כ-4.6 מיליון נוסעים. במידה והעסקה תתממש – ישראייר תהפוך לחברת התעופה הישראלית שמטיסה הכי הרבה נוסעים, יותר מאל על. סמארטווינגס מעסיקה יותר מ-2,000 עובדים ומחזיקה גם בכ-30% מחברת הדגל של צ'כיה – Czech Airlines, ומפעילה שלוש חברות בנות בהונגריה, פולין וסלובקיה.
ישראייר מעסיקה כ-400 עובדים, ולפי החברה נתח השוק שלה בטיסות בינלאומיות בנתב"ג עומד על כ-5 אחוזים מתנועת הנוסעים. ישראייר היא חברה בת של ישראייר גרופ, המוחזקת על ידי חברת שי אודם של רמי לוי ושלום חיים (38.4%), רמי לוי (21.75%) ונאמן אי.די.בי (19.9%).