סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
לוגו של מטא פייסבוק
מטא. האם פייסבוק ואינסטגרם גורמות להתמכרויות? (צילום: רויטרס)

האיחוד האירופי חוקר: פייסבוק ואינסטגרם יצרו התמכרויות בקרב ילדים

נציבות האיחוד בודקת חשד לפיו פייסבוק ואינסטגרם פותחו באופן שמייצר נטייה להתמכרות בקרב משתמשים קטינים. בתום ההליך, יכולה הנציבות לקנוס את מטא בעד 6% מהכנסותיה העולמיות השנתיות, אלו עמדו ב-2023 על 135 מיליארד דולר

נציבות האיחוד האירופי פותחת בחקירה נגד מטא, על מנת לבדוק חשד שלפיו פייסבוק ואינסטגרם פותחו באופן שמייצר נטייה להתמכרות בקרב משתמשים קטינים – כך לפי הודעות הנציבות מהיום. בתום ההליך, יכולה הנציבות לקנוס את מטא בעד 6% מהכנסותיה העולמיות השנתיות. אלו עמדו ב-2023 על 135 מיליארד דולר.
"היום אנחנו נוקטים בצעד נוסף על מנת להבטיח את בטיחותם של משתמשים צעירים", אמרה סגנית הנשיאה ונציבת התחרות של האיחוד האירופי, מרגרט וסטגר, בהודעה לעיתונות. "יש לנו חששות שפייסבוק ואינסטגרם מעודדות התנהגות ממכרת וששיטות אימות הגיל של מטא אינן מספקות. אנחנו רוצים להגן על הבריאות הנפשית והפיסית של משתמשים צעירים".
חקירת האיחוד נעשית בהתאם לחוק השירותים הדיגיטליים (DSA), שנכנס לתוקפו באוגוסט ושמטיל רגולציות שונות בתחום התוכן והשקיפות על פלטפורמות מקוונות (אין להתבלבל עם חוק השווקים הדיגיטליים, DMA, שנכנס לתוקפו השנה ומתמקד ברגולציית הגבלים עסקיים ותחרותיות של מוצרים דיגיטליים). בין השאר, מחייב ה-DSA את הפלטפורמות לפעול נגד פעילות בלתי־חוקית עם קבלת צו מתאים, ליצור נקודת קשר דיגיטלית למגע עם הרשויות, פרסום דו"ח שנתי על השעייה, הסרה, הסתרה של תוכן וערעורי משתמשים על החלטות בנושא, אוסר על עיצוב ממשק משתמש מטעה או מתמרן ומייצר הגנה מוגברת על פרטיות, בטיחות ואבטחה של קטינים.
הנציבות פתחה בחקירה בחשד שמטא הפרה את הוראות החוק שנוגעות להגנה על קטינים. "הנציבות חוששת שהמערכות של פייסבוק ושל אינסטגם, כולל האלגוריתמים שלהן, יצרו התמכרויות התנהגותיות בקרב ילדים, וכן שיצרו מה שמכונה 'אפקט מחילת-ארנב' (דימוי שמבוסס על אליס בארץ הפלאות, ומתאר מצב שבו בסיוע אלגוריתם צריכת תוכן מקוון כמו פוסט או סרטון מכניסה את המשתמש למחילה שמנתבת אותו לתכנים נוספים בזה אחר זה; ע"כ). בנוסף, הנציבות חוששת מהשיטות שיצרה מטא לאימות גיל המשתמשים".
בפירוט, הנציבות מתעדת לבדוק את העמידה של מטא ב-DSA בשלושה תחומים מרכזיים. ראשית, חשש שהממשק המקוון של פייסבוק ואינסטגרם מנצל את החולשה ואת חוסר הניסיון של משתמשים קטינים וגרם להתנהגות ממכרת ולחיזוק של אפקט מחילת-ארנב, באופן שעלול לפגוע ברווחה הפיסית והנפשית של ילדים. שנית, הנציבות תבדוק האם כלי אימות הגיל של מטא הם סבירים, מידתיים ויעילים. בנוסף, תבדוק הנציבות האם מטא עמדה בחובתה לייצר כלים שמבטיחים מידה גבוהה של פרטיות, בטיחות ואבטחה לקטינים, במיוחד בנוגע להגדרות ברירת המחדל בתחום הפרטיות של משתמשים קטינים.
בשלב הנוכחי מתעדת הנציבות לנהל חקירה בעדיפות גבוהה, במסגרתה ייאספו ראיות באמצעות קבלת מידע ממטא וניהול ראיונות ומבדקים. פתיחת חקירה רשמית גם מאפשרת לנציבות לפרסם צווי ביניים מחייבים לגבי המדיניות ואופן הפעילות של מטא.
"אנחנו לא משוכנעים שמטא עשתה מספיק על מנת לעמוד בדרישות ה-DSA למתן את הסיכון וההשפעות השליליות של אירופאים צעירים בפלטפורמות פייסבוק ואינסטגרם", אמר נציב השווקים הפנימיים של האיחוד, תיירי ברטון. "לא נחסוך בשום מאמץ כדי להגן על ילדינו".
החקירה הנוכחית מצטרפת לחקירת DSA קודמת שפתחה הנציבות נגד מטא באפריל, שבמרכזה חשדות לפרסום מטעה, פרסום תוכן פוליטי ומתן גישה לחוקרים. באוקטובר שעבר, 33 מדינות בארה"ב תבעו את מטא, בטענה שהחברה פיתחה והשתמשה במגוון יכולות במטרה לגרום לילדים להתמכר לפלטפורמות שלה - והטעתה משתמשים לחשוב שהן בטוחות.
ממטא נמסר בתגובה לניו יורק טיימס שהפלטפורמות של החברה בטוחות למשתמשים צעירים: "אנחנו רוצים שצעירים יזכו לחוויות מקוונות בטוחות ומותאמות לגילם, ובמשך עשור פיתחנו יותר מ-50 כלים ומדיניות שנועדו להגן עליהם. זה אתגר שאתו מתמודדת כל התעשייה, ואנו מצפים לשתף את פרטי עבודתנו עם נציבות האיחוד האירופי".