סגור
מונית שירות ב תל אביב
מונית שירות בתל אביב (צילום: ריאן פרויס)

רשויות מקומיות מתעניינות: מוניות שירות כתחליף לתחבורה ציבורית בשבת

משרד התחבורה מציע לרשויות מקומיות אפשרות לתכנן קווי נסיעה - ולגבות עליהם כסף. יישובי בקעת אונו ישתפו פעולה ויגישו הצעה שתשלב בין הערים. מתעניינות נוספות: תל אביב, חיפה, רעננה, ראשון לציון, בית שמש וקריית עקרון

לפני כשלושה חודשים וחצי פרסם משרד התחבורה יוזמה חדשה, שבה מוצע לרשויות מקומיות להפעיל קווי מוניות שירות בשטחן. היוזמה התבטאה בקול קורא, שהזמין את הרשויות המקומיות להגיש בקשות לטובת הפעלת מוניות שירות, באופן שיאפשר להן לתכנן את קווי הנסיעה בשירות דמוי תחבורה ציבורית, שיוכל לפעול גם בשבת. היוזמה החדשה תאפשר גם לרשויות המקומיות לקדם שירות תחבורה שפועל בשבת ולגבות עליו כסף. וזאת בניגוד למצב הנוכחי שבו חלק מהעיריות מסבסדות תחבורה בשבת בחינם מפני שאינן יכולות לגבות על כך כסף באופן חוקי.
הקול הקורא של משרד התחבורה היה אמור להסתיים בעוד כשבועיים, אך בשבוע שעבר פרסם המשרד הודעה שהוא דוחה את מועד ההגשה האחרון ל־15 בנובמבר, לנוכח "דיונים עם משרד המשפטים, בין היתר על אודות משמעויות קול קורא זה". במשרד התחבורה טוענים כי אותן "משמעויות" אינן קשורות לסוגיית השבת, אלא לשאלות שונות שהועלו על ידי הרשויות המקומיות שמבקשות לגשת לקול הקורא. ל"כלכליסט" נודע כי מצד משרד המשפטים עלו טענות בנוגע לסמכות של משרד התחבורה "להפריט" ניהול תחבורה ציבורית לידי הרשויות המקומיות. טענות דומות עלו גם כאשר שרת התחבורה מרב מיכאלי ביקשה לקדם את רפורמת "פיצול התשלום", שהיתה אמורה לאפשר לגופים פרטיים ולרשויות להפעיל תחבורה בתשלום, רפורמה שנגנזה עקב התנגדותו ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט שחשש כי הדבר יוביל לקידום תחבורה ציבורית בשבת.
לפי הקול הקורא, המשרד יבחר 15 הצעות מתוך כלל ההצעות שיוגשו. המשרד יבחר את ההצעות הזוכות לפי מנגנון שיעניק עדיפות לרשויות גדולות ולרשויות פריפריאליות: 5 מתוך 15 הרשויות שייבחרו אמורות להיות רשויות פריפריאליות או רשויות במדד סוציו־אקונומי נמוך, וכל ההצעות יימדדו בראש ובראשונה לפי גודל האוכלוסייה שהן משרתות. השימוש במדד גודל האוכלוסייה משמש גם ככלי לעידוד הגשה משותפת של רשויות. תפיסה זו באה לידי ביטוי לאחרונה עם מיזם "רשויות מרחביות לתחבורה", שאישרה הממשלה, ועם המדיניות שמובילה הרשות לבטיחות בדרכים שגם היא מבוססת על אשכולות של רשויות.
אחת מקבוצות הרשויות שמתכוונות להגיש הצעה משותפת במכרז מורכבת משיתוף פעולה של הרשויות שממוקמות בבקעת אונו: גני תקווה, יהוד־מונוסון, קריית אונו וסביון. במסגרת ההצעה של הקבוצה מתוכננים ארבעה קווים שונים שיחברו את יישובי האזור זה לזה, לפתח תקווה ולתל אביב בתדירות של בין חצי שעה ל־12 דקות לקו. רשויות בקעת אונו מעריכות את עלות ההפעלה לכלל הרשויות בכ־20 מיליון שקל. הרשויות פנו למשרד התחבורה בבקשה להעלות את תעריפי הכרטיסים כדי לצמצם הפסדים, שימוש ברכבים שונים או לחילופין להוסיף סבסוד כלשהו מצד המדינה.
במשרד התחבורה לא מתכוונים לשנות את מחירי הנסיעה, ומבהירים כי תעריפי מוניות השירות מפוקחים. נכון להיום, מחיר נסיעה במונית שירות במרחק של עד 6 ק"מ עומד על 7.40 שקלים, ועל כל ק"מ נוסף הנוסע צריך לשלם עוד 40 אגורות. צו פיקוח המחירים גם מגדיר מחירים קבועים לחלק מהיעדים, כמו 34.9 שקל מתל אביב לחיפה או 32.4 שקל מבני ברק לירושלים. נסיעות ליליות עולות 25% יותר. התקנות קובעות גם כי מוניות שירות יופעלו רק ברכבי "זוטובוס", המסיע עד 10 נוסעים.
מלבד רשויות בקעת אונו, רשויות מקומיות רבות הביעו התעניינות בקול הקורא. בין השאר מדובר על תל אביב, רעננה, ראשון לציון, חיפה, בית שמש וקריית עקרון.
משרד התחבורה: "עלו שאלות משפטיות ואחרות על ידי גופים שונים שלעת הזו מוסדרות מול משרד המשפטים. לפיכך, לעת הזו, נדחה מועד ההגשה".