סגור
טיל  יירוט חץ 3 התעשייה האווירית
טיל חץ של התעשייה האווירית (צילום: התעשייה האווירית)

עובדי תע"א מאיימים לשבש את אספקת החץ לגרמניה

יו"ר ועד העובדים בחברה כינס עשרות מהעובדים בתוכנית טילי החץ לקראת עיצומים המתוכננים לפגוע בעסקת הענק ב־14 מיליארד שקל עם גרמניה, בעקבות דרישת האוצר שאלפי עובדים ישיבו כספים למדינה

על ההתרגשות בתעשייה האווירית בעקבות ההחלטה שמנכ"ל החברה בועז לוי יהיה ממשיאי "משואת המגן" בטקס הדלקת המשואות בהר הרצל בירושלים בשבוע הבא, עלולים להעיב עיצומים מצד עובדי החברה שבמסגרתם ישובשו פעולות לקידום היצוא הביטחוני שלה, בהן גם של מערכת טילי ההגנה חץ 3 לגרמניה.
יו"ר ועד העובדים בחברה יאיר כץ כינס אתמול עשרות מהנדסים, טכנאים ועובדים בתוכנית טילי החץ במפעל מל"מ שבבאר יעקב ופירט בפניהם על העיצומים המתוכננים בעקבות הדרישה של אגף הממונה על השכר במשרד האוצר שאלפים מבין כ־15 אלף עובדי תע"א ישיבו לקופת המדינה כספים שקיבלו בשנים האחרונות, תוך חריגות שכר.
באגף הממונה על השכר מייחסים לתע"א חריגות שכר בהיקף מצטבר של מאות מיליוני שקלים משנת 2018 ובשל אי־הסדרתן קידומי הדרגות של עובדים רבים בחברה נעצרו. מחר אמורה להיערך במשרד האוצר ישיבה מכרעת בניסיון להשיג הבנות ליישוב המחלוקת המתמשכת. זאת, כשההסתדרות הכללית נעתרה לבקשת הוועד בחברה והכריזה על סכסוך עבודה שכבר נכנס לתוקף ומאפשר לעובדים לנקוט צעדים ארגוניים. לדברי יו"ר הוועד כץ, הוא ביקש מעובדי תוכנית טילי החץ רוח גבית לקראת צעדים ארגוניים אפשריים, שיכללו עיכובים בייצור מערכות הקשורות לטילי החץ 3 לגרמניה, במסגרת העסקה הביטחוניות הגדולה ביותר בתולדות ישראל שהיקפה כ־14 מיליארד שקל. "איש מבין מאות העובדים בתוכנית החץ אינו שש לצעדים ארגוניים אבל כולם מבינים שזה צו השעה", אמר ל"כלכליסט". הוא הוסיף כי חלק מהעובדים בתוכנית זו הודיעו כי במקרה שיידרשו להשיב למדינה כסף שקיבלו תוך חריגה לכאורה, יפסיקו לעבוד בתע"א. "אם זה יקרה, זאת תהיה מכה גדולה לחברה. יש בקרב העובדים תסכול עצום על כך שחרף המאמצים הרבים שלהם להירתם למשימות החברה, המדינה משיבה להם רעה תחת טובה ועומדת להכניס להם יד לכיס. זה מכמיר לב".
לפי הוועד, אם הפגישה באוצר לא תוביל לפתרון מוסכם של המשבר, עבודות הייצור עבור מערכות חץ 3 לגרמניה ייעצרו לטובת העדפת הייצור של מערכות אלה עבור צה"ל בלבד וזאת בשל המלחמה. בנוסף, הוועד מתכוון למנוע נסיעות של עובדים מתוכנית החץ לגרמניה וליעדים אחרים בעולם, במסגרת עסקת החץ 3. בוועד מאמינים שעצירת קידום הייצור של חץ 3 תאלץ את ראש הממשלה בנימין נתניהו להתערב במשבר וליישב את המחלוקות עם האוצר. כך, בכוונת הוועד להעביר בנושא זה מסר גם לקנצלר גרמניה אולף שולץ וזאת במסגרת פגישה שיקיימו עם שגריר גרמניה בישראל. הנהלת התעשייה האווירית תומכת בצעדי המחאה המתוכננים של הוועד וזאת מהחשש שהתעקשות האוצר לאכוף את חריגות השכר לכאורה בחברה תוביל לגל עזיבות של עובדים ומהנדסים שנחשבים "נחשקים" בחברות מתחרות.
גורמים שמעורבים בנושא אמרו בימים האחרונים ל"כלכליסט" כי רשות החברות הממשלתיות תנסה לקדם במסגרת הפגישה המתוכננת הבנה רחבה שתכלול את הסדרות חריגות השכר, את הצורך בגיבוש מודל שכר עדכני בחברה באופן שיקל על התנהלותה בסביבה העסקית הנוכחית וכן, את סוגיית הדיבידנדים למדינה על רווחי התע"א בשנת 2023 שהחברה מבקשת להפחית כדי להפנות למיגון אתריה ולהשקעה בתוכניות מחקר ופיתוח חדשות. עם זאת, בין הצדדים קיים משבר אמון עמוק שעלול להקשות על השגת הבנה כזאת. מחד, אגף הממונה על השכר שבע הבטחות מהשנים האחרונות כי התע"א תחיל מודל שכר עדכני לעובדיה שעל בסיסו ניתן יהיה לפתור את בעיית חריגות השכר, ומאידך, הוועד מתעקש על קידומם של אלפי עובדים ועל כך ששכרם לא ייפגע.