סגור
מפעל יוניליוור רוטרדם הולנד
מפעל יוניליוור (צילום: איי אף פי)

ענקיות מוצרי הצריכה ברחבי העולם מקפיצות את המחירים וגם את הרווחים

למרות מכירות טובות מהצפוי ברבעון הראשון, ענקית מוצרי הצריכה יוניליוור העלתה מחירים ביותר מ־8%. עליות המחירים החדות ביותר של יצרנית סבון דאב וגלידת בן אנד ג'ריס היו באמריקה הלטינית ובשווקים המתעוררים בשיעור של 16.4%

זה חודשים שיצרניות מוצרי הצריכה ברחבי העולם מעלות מחירים כדי לפצות על העלויות המאמירות של האנרגיה, הסחורות, העבודה וההובלה. זאת, על רקע המלחמה באוקראינה שמגבירה את הלחצים האינפלציוניים שכבר נוצרו עם היציאה ממגפת הקורונה.
למרות מכירות טובות מהצפוי ברבעון הראשון, ענקית מוצרי הצריכה הגלובלית יוניליוור העלתה מחירים ביותר מ־8%. באפריל הודיעה החברה על העלאות נוספות, זאת במקביל לתחזית כי במחצית השנייה של השנה יגיעו עלויות האינפלציה ל־2.7 מיליארד יורו. תחזית מוקדמת יותר צפתה עלויות אינפלציוניות של 1.5 מיליארד יורו. לפי וורן אקרמן, אנליסט של ברקליס, העלויות של יוניליוור יזנקו פי ארבעה השנה לעומת 2021. "זו הסיבה שהתמחור צריך להיות כל כך גבוה, וזו הסיבה שהמחירים הולכים לעלות עוד הרבה יותר. אנחנו עדיין לא בשיא", אמר לסוכנות רויטרס.
עליות המחירים החדות ביותר של יצרנית סבון דאב וגלידת בן אנד ג'ריס היו באמריקה הלטינית ובשווקים המתעוררים בשיעור של 16.4%, ולאחר מכן בצפון אמריקה, שם עלו המחירים ב־8.5%. הצפי הוא כי הצמיחה במכירות החברה לשנה כולה תהיה קרובה לטווח העליון של התחזיות — 6.5%-4.5% — אך כי שולי הרווח התפעולי יהיו קרובים לקצה התחתון של 17%-16%.
גם המתחרות פרוקטר אנד גמבל (G&P) ונסטלה דיווחו על צמיחה חזקה בהכנסות לאחר שהעלו מחירים באפריל. יוניליוור חשופה יותר מפרוקטר אנד גמבל ללחצי המחירים הנוכחיים בשל סוג מוצריה והיותה נתונה להשפעת עליית מחירי השמן, הדגנים ומוצרים נוספים. אף שגם נסטלה נאלצה להעלות מחירים כדי לפצות על האמרת העלויות, יוניליוור מסתמכת יותר ממנה על שווקים מתעוררים, שבהם הלחצים האינפלציוניים הם החזקים ביותר.
בשנה האחרונה הודיעה פרוקטר אנד גמבל על עליות מחירים בכל עשר קטגוריות המוצרים שלה. אף שהחברה דיווחה באפריל על המכירות הטובות ביותר זה 20 שנה, היא גם הזהירה את המשקיעים כי האינפלציה והטלטלה העולמית עלולות לפגוע ברווחיה ולהוביל לעוד עליות מחירים. בחודשיים האחרונים היא העלתה מחירים לשורה של מוצרים.
"אנו עדים לעליות מתמשכות כמעט בכל סוג של חומר שאנו משתמשים בו, בנוסף לעליות מחירי הדיזל והגז", מסר סמנכ"ל הכספים של החברה אנדרה שולטן לאנליסטים בוול סטריט. "אנחנו מקזזים חלק מהעלויות עם עליות מחירים".ברבעון השלישי דיווחה החברה על רווח נקי של 3.36 מיליארד דולר, עלייה של 2.7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, בשעה שהמכירות נטו עלו ב־7% ל־19.4 מיליארד דולר — גבוה מתחזיות אנליסטים. פרוקטר אנד גמבל צופה כי ב־2022 יגיעו עלויות האמרת מחירי הסחורות אחרי מס ל־2.5 מיליארד דולר.
קימברלי קלארק דיווחה באפריל על מכירות של 5.1 מיליארד דולר ברבעון הראשון, עלייה של 7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. במקביל, מחירי מוצרי הטיפוח האישי טיפסו ברבעון הראשון ב־8% בעוד המכירות עלו ב־11% והסתכמו ב־2.7 מיליארד דולר.
מחירי נייר הטואלט והטישיו עלו ב־5% בעוד המכירות טיפסו ב־4% ל־1.6 מיליארד דולר. החברה מסרה עוד בדו"ח הרבעוני כי היא צופה עליות מחירים נוספות, אך כי מכירותיה נטו יצמחו השנה בטווח של 4%-2%, פי שניים יותר מההערכות המוקדמות.