סגור
גיימריסט הפניה חדשה גג עמוד דסקטופ

גיימריסט
מיליוני משתמשים יצרו משחקים בחינם עבור חברה ששווה 47 מיליארד דולר

חברת רובלוקס מעודדת ילדים ליצור משחקים בפלטפורמה שלה וטוענת כי ירוויחו על כך כסף. אולם המודל העסקי שלה מבטיח כי מרבית היוצרים לא יקבלו תגמול כספי על המאמץ שלהם. "אתה תמיד מתחרה באנשים שיש להם הרבה כסף", אמר אחד מהם

ענקית טכנולוגיה ששווה מיליארדים אבל מסרבת לתגמל את יוצרי התוכן על הפלטפורמה שלה? הפעם לא מדובר באחת הרשתות החברתיות הגדולות, אלא דווקא בענקית מתחום הגיימינג, שמצאה עצמה השבוע ניצבת בפני תחקיר שבחן את היחס ליוצרי תוכן הפועלים בפלטפורמה שלה.

בישראל רובלוקס היא שם פחות מוכר, אבל החברה הזו איננה שחקנית קטנה בשוק הגיימינג: זו מעין פלטפורמה וירטואלית עם למעלה מ-200 מיליון משתמשים חודשיים, המכילה כ-20 מיליון "חוויות" - כך מכנה רובלוקס את המשחקים שהיא מארחת. וחלק ניכר מהם נוצרים על ידי המשתמשים עצמם, אבל אלא, מסתבר, מקשים להפוך את העבודה שלהם לרווחים.
מספר כזה של משתמשים מתורגם להון עתק. רובלוקס הונפקה בניו-יורק בחודש מרץ לפי שווי של 38 מיליארד דולר, וכיום נסחרת לפי שווי של 47 מיליארד דולר - יותר משוויה של ענקית הגיימינג EA. הכנסותיה ברבעון הראשון של 2021 הסתכמו ב-454 מיליון דולר. השווי וההכנסות הללו מבוססים על המשחקים שיוצרים משתמשי רובלוקס עצמם. החברה מעניקה כלי פיתוח חינמיים המאפשרים כמעט לכל אחד - ללא צורך בידע טכני - לפתח ולהעלות משחקי רשת רבי-משתתפים, מרביתם נטולי ליטוש ורצופי באגים. הפלטפורמה מוצעת לשימוש בחינם, אבל שחקנים יכולים לרכוש "סקינים" (תלבושות) ויכולות מיוחדות תמורת "רובאקס" (Robux), כינוי לשער החליפין הווירטואלי של המשחק.
(תחקיר הווידאו נגד רובלוקס)
החברה מעודדת שחקנים ליצור בשבילה משחקים ואפילו מפתה אותם "להרוויח כסף רציני" ("Make serious cash"). ערוץ היוטיוב People Make Games ערך תחקיר מעמיק שבחן את חלוקת ההכנסות בין רובלוקס ושלל יוצרי המשחקים שלה. באופן מסורתי, חנויות משחקים כמו סטים (Steam) לוקחים 30% ממכירות המשחקים, והיוצרים מקבלים 70%. ברובלוקס, מפתחי המשחקים מקבלים רק 25% מהיקף המכירות, בתוספת בונוסים על פעילות שחקנים גבוהה. בפועל, מרבית היוצרים - קטינים, ברובם - לא זוכים לתמורה כספית על ההשקעה שלהם.
הפלטפורמה כאמור מכילה 20 מיליון משחקים. אולם מרבית השחקנים נחשפים רק למספר מצומצם מתוכם. כדי לזכות בחשיפה, יוצרי המשחקים צריכים לרכוש פרסומת למשחק, המוצעת במכירה פומבית. אם יוצרי המשחקים רוצים להמיר לדולרים את הכסף שהם הרוויחו במשחקים שלהם, הם נדרשים להרוויח לפחות 100 אלף רובאקס - שווה ערך לאלף דולר. המודל הזה מגדיל את הסיכוי כי מרבית היוצרים יתייאשו וכי הכנסותיהם של היוצרים הקטנים יצטברו בכיסי החברה. התחקיר גם כולל ראיון עם יוצר משחקים בן 11, שסיפר לערוץ היוטיוב: "למרות שרובלוקס מעודדת אותך ליצור משחקים, הסיכוי שלך ליצור משחק מצליח הוא אפסי. אתה תמיד מתחרה באנשים שיש להם הרבה כסף".
בתגובה על התחקיר, מסרה רובלוקס לאתר Wired כי "יצירת 'חוויות' ברובלוקס מלמדת יזמות ואת יסודות התכנות שעזרו לרבים להתחיל את הקריירה שלהם במקצועות מדעיים וטכנולוגיים (STEM)". רובלוקס חילקה למפתחי המשחקים 129 מיליון דולר ברבעון השני של 2021. לדברי החברה, מעל 600 מהם מרוויחים יותר מ-85 אלף דולר בשנה דרך רובלוקס. החברה גם מציעה תכניות המסייעות להצלחת מפתחי המשחקים.