בארץ

הרכבת ביקשה לדחות את הכפלת מסילת הרכבת בחיפה לשנת 2040

הוועדה לתשתיות לאומיות החליטה לקבל את הבקשה ברוב דחוק - בכך נענתה הות"ל לבקשת הרכבת לפצל את התוכנית ל-2 שלבים; בתוך כך, נדחתה גם ההכרעה האם להעביר את המסילה למנהרה או להשאירה על החוף; בנוסף, אישרה היום הוועדה את הקמת הרכבל בעיר העתיקה ירושלים

אמיתי גזית 18:0703.06.19

נדחתה התוכנית להכפלת מסילת הרכבת במקטע שבין תחנת החוף הכרמל למפרץ חיפה לשנת 2040, בתוך כך נדחתה למועד לא ידוע ההכרעה האם להעביר את המסילה למנהרה או להשאירה על החוף.

 

 

את ההחלטה על כך קיבלה הות"ל (הועדה לתשתיות לאומיות) ברוב דחוק של 9 בעד לעומת 6 מתנגדים, כאשר באופן נדיר בין המתנגדים היו גם נציגים של משרדי ממשלה. למעשה הות"ל נענתה לבקשת רכבת ישראל לפצל את התוכנית להכפלת המסילה לשני שלבים.

רכבת ישראל רכבת ישראל צילום: רכבת ישראל

 

תכנון המקטע שמתחיל בשפיים ומסתיים בתחנת חוף הכרמל, חיפה, יצא לדרך כבר עתה ויושלם עד שנת 2030. אבל תכנון המקטע היקר, המורכב וזה שצפוי להוליד התנגדויות נדחה כאמור למועד עתידי רחוק, משום כך, הרי שההכרעה על התוואי שבו המסילה תעבור נדחתה גם היא. נציין כי עיריית חיפה והוועדה המחוזית חיפה תומכות בעמדה כי יש להעתיק למנהרה את תוואי המסילה במקטע שבין חוף הכרמל ללב המפרץ, וזאת משום שהתוואי הקיים מונע גישה לים, ולמעשה חוצץ בין חיפה לחופים.

 

פרויקט הכפלת המסילה יצא לדרך ביולי 2017, במרץ 2018 הות"ל הכריזה על הכנת תוכנית לפיה התוואי מתחיל בשפיים ומסתיים בצפונית לתחנת לב מפרץ חיפה ואורכו 85 ק"מ. במסגרת התוכנית יתווספו 2 מסילות מהירות שיאפשרו לרכבת לנוע במהירות של 250 קמ"ש ולהגיע מתל אביב לחיפה תוך כחצי שעה.

 

באותה עת הוחלט כי הרכבת תכין במקביל 2 חלופות שונות למסילה מחוף הכרמל ללב המפרץ. ההחלטה היום על ביצוע הפרויקט בשני שלבים לאורך 20 שנה, נועד להאיץ את ביצוע המקטע הדרומי.

 

העיר העתיקה בירושלים העיר העתיקה בירושלים צילום: שאטרסטוק

 

 

הוועדה אישרה: רכבל יוקם בירושלים

 

בנוסף, אישרה היום (ב') הות"ל גם את התכנית להקמת הרכבל בירושלים בעלות של כ-200 מיליון שקל. הקמתו נועדה לתת מענה לבעיית העומס והנגישות הקיימת באגן הדרומי-מזרחי של העיר העתיקה, לאור הגידול המשמעותי בתנועת התיירות לישראל בארבע השנים האחרונות, והוא יהווה מוקד משיכה מרכזי בעיר.

 

אורך המסלול המתוכנן של הרכבל הוא 1,400 מטרים, והוא יעבור בין תחנה A במתחם התחנה שבמושבה הגרמנית, דרך תחנה תפעולית B בגן מיחא, משם לתחנה C בהר ציון ומשם לתחנה D במבנה קדם בסמוך לשער האשפות בחומות העיר העתיקה. המסלול יעבור ברובו בשטח בבעלות ציבורית ויהיה בעל קיבולת של כ-3,000 נוסעים בשעת שיא, ומקושר למערך הסעת ההמונים המתוכנן בירושלים.

 

טכנולוגיית הרכבל תאפשר מתן פתרון תחבורתי באזור עם אילוצים טופוגרפיים צפופים, בעלי קיבולת מוגבלת של תשתית כבישים, בסמיכות לאתרים היסטוריים, ארכיאולוגיים ומבני דת. כמו כן, מדובר ב"פרויקט ירוק" המאופיין בפגיעה סביבתית מינימאלית, טכנולוגיה שקטה, לא מזהמת וללא בעיית קרינה. 

 

מהרשות לפיתוח ירושלים נמסר: "אישור התכנית בות"ל לאחר כלל שמיעת ההתנגדויות הנה אבן דרך משמעותית בקידום פרויקט חשוב זה. שילוב הכוחות ושיתוף הפעולה שבין העיריה לבין משרד ירושלים ומורשת יחד עם משרד התיירות אפשרו הליך תכנון מסודר ואת קידומו המוצלח לטובת ציבור מגוון שחי בעיר - ומבקר בה".

 

לדברי שר התיירות יריב לוין: "עשינו היום צעד גדול נוסף בדרך לאישור פרויקט הרכבל בירושלים. אנו מובילים ומתקצבים את הפרויקט אשר עתיד לשנות את פניה של ירושלים, לאפשר גישה קלה ונוחה לתיירים ולמבקרים בכותל ולשמש אטרקציה תיירותית יוצאת דופן בחשיבותה״.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x