שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

דנה הנדסה תנהל את בניית הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת

היקף הפרויקט נאמד ב-160 מיליון שקל והוא יבוצע עם חברת התשתיות הספרדית IDOM. מועד הפתיחה המשוער הוא 2026

ליאור גוטמן 07:5414.01.19
חברת כביש חוצה ישראל, הרגולטור הממשלתי של כביש האגרה, בחרה אתמול (א') בחברת דנה הנדסה לנהל את פרויקט הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת. היקף המכרז נאמד בכ-160 מיליון שקל והוא כולל ניהול תכנון, ביצוע, ופיקוח וניהול איכות כל זאת עד להפעלה מסחרית. במסגרת המכרז דנה הנדסה תשתף פעולה עם חברת התשתיות הספרדית IDOM.

 

סלילת קו הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת הוא אחד מהסיפורים העצובים של פרויקטי תשתיות בישראל, כאשר רק הקו החצי מהיר לירושלים ובניית הקו הראשון של הרכבת הקלה בתל אביב מתחרים בו. לפי מחלקת המחקר של הכנסת, שבחנה עוד באמצע 2010 את המיזם תחת נייר עמדה שכותרות "הפעלת רכבת כבדה לעומת רכבת קלה בגליל", הרעיון המקורי לחיבור רכבת קלה בין חיפה לנצרת נכלל בתוכנית "נתיבי ישראל" שאושרה בממשלה עוד בשנת 2010.

 

ומה קרה מאז? במאי 2011 נתניהו עוד הורה למשרד התחבורה לקדם את הפרויקט כרכבת כבדה, אולם רק ב-2015 הגישה חברת יפה נוף החיפאית את הפרויקט לאישור ועדות התכנון. ב-2017 אישרו מוסדות המדינה את המיזם, אולם רק במאי 2018 יצא המכרז לדרכו.

שר התחבורה ישראל כץ שר התחבורה ישראל כץ צילום: עמית שעל

 

ולמה השתלשלות העניינים חשובה? הסיבה היא שבמסגרת ההכרזה אתמול על הזכייה של חברת דנה הנדסה, שר התחבורה ישראל כץ מצוטט שם באומרו ש"הרכבת מנצרת עילית למטרופולין חיפה היא אחד הפרויקטים הגדולים שמשרד התחבורה מקדם היום", כאשר כאן ניתן לתהות במה הכוונה בביטוי "מקדם". כך או כך, כץ מבטיח ש"בעוד מספר שנים יוכל כל תושב בנצרת עילית לעלות על רכבת בשכונת מגוריו ולהגיע למרכזית המפרץ בחיפה, בלי להחליף רכבות בדרך ומשם ישירות לתל אביב ולשאר חלקי הארץ", מבלי להזכיר שמועד השקת הפרויקט צפוי להיות החצי השני של העשור הבא.

 

מבחינת הפרויקט עצמו הוא נחשב לאחד המורכבים שנראו במדינה. אורך הקו הוא כ-41 ק"מ (כמעט פי 2 מאורך הקו הראשון של הרכבת הקלה שנבנית היום בתל אביב) והוא יכלול 19 תחנות איסוף והורדת נוסעים, חניוני חנה וסע, מתחם דיפו ומרכז בקרה. לפי חברת חוצה ישראל, בקו יפעלו 32 קרונות בתדירות נסיעה מקסימלית של כל 4 דקות, כאשר תחזית הנוסעים המתוכננת בשעת השיא היא כ-11 אלף נוסעים לשעה. עלות הבנייה נאמדת כיום בכ-6 עד 8 מיליארד שקל ומועד הפתיחה - עוד לפני תחילת העבודות או בחירת הזכיינים - מוערך בזהירות לשנת 2026.

 

דן שנבך, מנכ"ל כביש חוצה ישראל, מסכם ש"לחברת כביש חוצה ישראל ידע וניסיון רב בפרויקטים זכייניים גדולים ומורכבים אשר מאפשרים לנו לנהל את הפרויקט ביעילות ובאיכות גבוהה ללא פשרות, תוך עמידה קפדנית בלוחות הזמנים. בחודש הקרוב נכריז גם על הזוכה במכרז התכנון ובכך נשלים שלב מרכזי בקידום הפרויקט".

 

דנה הנדסה פועלת בענף מאמצע שנות ה-90 של המאה הקודמת והיא מעסיקה מעל ל-100 עובדים. בין לקוחותיה ניתן למנות את משרד הביטחון, נתיבי ישראל (מעצ לשעבר) נת"ע, משרד השיכון ומקורות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x