$
חדשות טכנולוגיה

הודעה לעיתונות: מרדוק מאמין באייפד

לאיל העיתונות רופרט מרדוק יש חזון: עיתון בתשלום שיופץ רק לטאבלטים ולסמארטפונים. אם יצליח, הטאבלטים ייהפכו לפלטפורמה לא פחות חשובה מהמחשבים האישיים

עומר כביר 09:5304.09.10

איל העיתונות רופרט מרדוק נודע - ויש שיאמרו, נודע לשמצה - במאמציו ליצור הכנסות מגביית תשלום על תוכן באינטרנט. הוא ניהל מאבקים רבים נגד קישור למאמרים באתרי עיתונים שבבעלותו בגוגל, ורק לאחרונה אתר העיתון "טיימס" שבבעלותו נסגר עבור מנויים משלמים בלבד.

 

כעת מרדוק מנסה ליצור מודל הכנסות בתשלום בחזית נוספת - האייפד והטאבלטים. לאחרונה דיווח "הלוס אנג'לס טיימס" שמרדוק החל בהקמת עיתון דיגיטלי בתשלום שיופץ באופן בלעדי במחשבי לוח ובסמארטפונים. לפי הדיווח, לעיתון החדש, שכבר זכה לכינוי iPaper, תהיה מערכת עצמאית בת כמה עשרות עורכים וכתבים, שתפעל בחסות העיתון "ניו יורק פוסט" של מרדוק. התכנים בעיתון החדש, שיושק כנראה לקראת סוף השנה, יתבססו על "סיפורים קצרים, קליטים וקלים לעיכול".

 

מרדוק. מבין את החשיבות של האייפד מרדוק. מבין את החשיבות של האייפד צילום: בלומברג

 

קשה להעריך את סיכויי ההצלחה של עיתון האייפד של מרדוק. עד היום, מרבית הניסיונות לגבות כסף על תוכן באינטרנט זכו להצלחה מועטה, אם בכלל. המודלים המוצלחים היחידים היו כאלה שבהם התוכן בתשלום היה מקצועי וייחודי. קשה לראות איך סיפורים קצרים וקליטים עונים על הגדרה זו. מנגד, ייתכן שמרדוק מקווה שהפלטפורמה החדשה והבתולית יחסית, בשילוב אפליקציה חדשנית שתציע מאפיינים ייחודיים המותאמים לה במיוחד (כמו וידיאו אינטראקטיבי, אינפוגרפיקה דינמית או מאפיינים חברתיים מתקדמים), יהיה בהם די כדי לשכנע את המשתמשים לפתוח את הארנק.

 

מרדוק, אגב, לא נמצא לבד בתחום: "הניו יורק טיימס" פועל להקמת מערכת שתתמקד בפיתוח תכנים לאייפד וטאבלטים, ולפי דיווח של סוכנות הידיעות אי.פי, "USA Today" מבצע שינוי ארגוני מסיבי שנועד להעביר את הפוקוס מהפרינט לאייפד ופורמטים דיגיטליים נוספים.

 

הבשורה האמיתית במהלך של מרדוק ושל אחרים היא המגמה המסתמנת בדרך שבה מתייחסים יצרני תוכן לעולם הטאבלטים. ומדובר, במובנים רבים, באותו הקו שראינו ביחס לאינטרנט לפני עשור וקצת. אז החלו יצרני התוכן להבין שמדובר במדיום נפרד לחלוטין מעיתונות הדפוס, כזה שצריך להשקיע משאבים מיוחדים ומקצועיים שיטפלו בו.

 

אותה ההבנה מתגבשת גם בכל הקשור לטאבלטים ולטלפונים חכמים. אפילו שבדומה למחשבים המידע מגיע למכשיר באמצעות הרשת, מדובר במדיום שונה לגמרי — את העכבר והמקלדת מחליפים מסך מגע וחיישני תנועה, ואת הנייחות עבודה תוך כדי תנועה, GPS וחיבור בכל מקום. הבדלים אלו ואחרים אולי לא גדולים כמו ההבדל בין הדפוס לרשת, אבל הם גדולים מספיק כדי להצדיק כוח אדם נפרד ומיומן.

 

גופי התוכן הגדולים בעולם כבר מתחילים להבין את זה, ומשקיעים משאבים ניכרים בהקמת מערכות לטאבלטים. הראשונים שיעשו את זה כמו שצריך יזכו באחיזה שהבאים אחריהם יתקשו לרופף. אלה שיתעוררו מאוחר עלולים לפספס לגמרי שוק שיכול להיות משמעותי לא פחות משוק המחשבים האישיים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x