סגור
שורת הרווח דף כתבה חדש

הרבה מעבר למספרים יבשים: תמר אברהם, שמאית מקרקעין ומשפטנית, על חוות דעת של שמאי בבית המשפט

הערכה של שמאי היא אמנם אובייקטיבית, אך תוצאותיה עשויות להשתנות משמאי לשמאי. איך, אם כך, נקבע שווי הנכס?



חוות דעת של שמאי מקרקעין המוגשת לבית המשפט מהווה מסמך הקובע את שווי הנכס. בחלק מהמקרים נדרש כל אחד מהצדדים להגיש חוות דעת של שמאי מקרקעין מטעמו, לעיתים ימונה שמאי מקרקעין גם מטעם בית המשפט. הבעיה היא שהערכת השווי של אותו הנכס עשויה להשתנות משמאי לשמאי לפי שיקול דעת אישי. אם כך, כיצד נקבע שווי הנכס וכיצד תבחרו את שמאי המקרקעין שיצליח לייצג את עמדתו כהלכה בבית המשפט ולשכנע את השופט?
תמר אברהם, שמאית מקרקעין ומשפטנית מספרת על הפרמטרים הנלקחים בחשבון לצורך קביעת נכס – המצב המשפטי של הנכס, מצבו התכנוני וההנדסי, מצב השוק והכלכלה והרשימה עוד ארוכה. אברהם מסבירה כי על השמאי להבין מהי המחלוקת או השאלה בה עוסק ההליך המשפטי, שעבורה נדרשת חוות הדעת שלו, ובהתאם לכך לבנות את חוות הדעת כך שתהיה אובייקטיבית לחלוטין, אך עם זאת תענה על המחלוקת ותסייע להליך המשפטי.
תפקידו של שמאי המקרקעין, מסבירה אברהם, לא מסתיים עם כתיבת המסמך - עליו לעמוד בפני בית המשפט, להיחקר ולהישאל שאלות קשות בנוגע להערכה שנתן, להגן עליה ולנמק אותה ובעיקר לשכנע את השופט בהיגיון שעומד מאחוריה. כיצד עושים זאת ומהו הערך המוסף ששמאי מקרקעין טוב יכול להעניק לצד אותו הוא מייצג? צפו