סגור

דרכון גרמני: תנאי הזכאות השתנו - אלו העדכונים שמקלים על צאצאי יהודים גרמניים לקבל דרכון גרמני, המדינה השולטת באיחוד האירופי

בישראל חיים צאצאים רבים של יהודים שהתגוררו בגרמניה וברחו מאימת הנאצים בשנים 1933-1945. עבור ישראלים אלו המעוניינים בקבלת דרכון גרמני, חשוב להכיר את השינויים האחרונים בתנאים לקבלת אזרחות גרמנית, אשר אושרו ב-2021 ופותחים דלת לאזרחות במדינה העשירה והדומיננטית באיחוד האירופי. עו"ד ניר לנקר ממגדל אלקטרה סיטי, מומחה לדיני החוק של גרמניה, מעדכן על השינויים הרלוונטיים ומשתף בהמלצות לבחירת עורך הדין הנכון לטיפול בבקשה

הקהילה היהודית בגרמניה שגשגה ופרחה במשך עשרות ומאות שנים, עד לעליית המפלגה הנאצית לשלטון ב-1933, אז החלו יהודים לברוח מהמדינה. מדינת גרמניה הנוכחית חוקקה במשך השנים מספר חוקים המקלים על צאצאים של מי שנמלט מגרמניה הנאצית בקבלת אזרחות גרמנית. "ההקלה היא לצאצא של מי שנמלט מגרמניה בעקבות רדיפות הנאצים בשנים 1933-1945", מסביר עו"ד ניר לנקר, בעל משרד עורכי דין המתמחה בכל ההיבטים המשפטיים בין מדינות דוברות גרמנית לישראל, לרבות נדל"ן, דיני ירושה וליווי משפטי של בקשות לקבלת אזרחות. "במקרה בו מדובר על רדיפה על רקע דת, אין צורך להוכיח רדיפה בפועל. בניגוד לבקשת פיצויים מגרמניה, למשל, ברגע שאתם צאצאים ליהודים שהיו נוכחים בגרמניה בשנים האלו, ניתן להגיש בקשה. ההנחה היא שכל היהודים נרדפו ואין סיבה לנבור בטראומה המשפחתית".
2 צפייה בגלריה
עו"ד ניר לנקר, חבר בוועדת לשכת עו"ד של יחסי ישראל עם גרמניה ואוסטריה
עו"ד ניר לנקר, חבר בוועדת לשכת עו"ד של יחסי ישראל עם גרמניה ואוסטריה
עו"ד ניר לנקר, חבר בוועדת לשכת עו"ד של יחסי ישראל עם גרמניה ואוסטריה
(יח"צ)
שינויים משמעותיים מ-2021 פותחים דלת לאזרחות גרמנית עבור ישראלים רבים
על אף הרצון להקל על צאצאי היהודים, החוקים הציבו מגבלות שמנעו את הזכות לקבל אזרחות גרמנית מקבוצות גדולות של צאצאים של מי שנמלט מאימת הנאצים. "המגבלה המשמעותית ביותר היתה מתן אפשרות לבקשה רק עבור מי שהיה אזרח גרמני בשנים הרלוונטיות", אומר עו"ד לנקר. "עם זאת, ב-2021 נחקק סעיף חדש בחוק האזרחות, אשר מאפשר הגשת בקשה גם לצאצאים של יהודים שלא היו אזרחים".
החל מ-2021, מספיק להיות צאצא למי שהיה תושב גרמניה לפני עליית הנאצים לשלטון וברח מגרמניה לאחר עליית הנאצים לשלטון. "חשוב לציין כי מדינת גרמניה מקבלת רק מסמכים גרמניים ציבוריים רשמיים, מה שמהווה אתגר עבור חלק מהישראלים", אומר עו"ד לנקר. "הסיבה לכך היא שיהודים רבים שהגיעו לישראל לא רצו להזדהות בתור ילידי גרמניה וזרקו את כל המסמכים שלהם. בתקופה ההיא, גרמניה ובריטניה היו בסכסוך מתמשך, ולכן עולים חדשים רבים זרקו את כל המסמכים מגרמניה ונרשמו בישראל בתור פולנים או צ'כים".
השינוי האחרון מ-2021, אם כן, "מהווה הקלה עצומה בתנאים", אומר עו"ד לנקר. "אין שום סעיף אחר שנותן אפשרות לצאצא של תושב שאינו בעל אזרחות לקבל אזרחות גרמנית. בטח ובטח כאשר הוא לא נדרש להגיע לגרמניה או לדעת גרמנית".
לדברי עו"ד לנקר, "יהודים רבים נולדו, חיו ועבדו בגרמניה, ובהתאם הרגישו גרמנים לכל דבר, אך מעולם לא קיבלו אזרחות גרמנית. הם היו 'יקים' אסלים, אבל הצאצאים שלהם היו נדחים אם היו מגישים בקשה לקבלת אזרחות. בנוסף, היו מאות אלפי יהודים שחיו קרוב לגבול של גרמניה עם מדינות מזרח אירופה אשר מעולם לא קיבלו אזרחות, ועם עליית הנאצים ברחו או גורשו מגרמניה. כיום, צאצאים רבים שלהם מתגוררים בישראל והודות לתיקון יהיו זכאים לדרכון גרמני".
עדכון חשוב נוסף מ-2021 בחוק ה"אזרחות גרמנית" נוגע לאפליה בין צאצא של גבר או אישה. "עבור צאצאים לגברים גרמנים, הבקשה התקבלה ללא בעיה", אומר עו"ד לנקר. "אך למי שנולד לפני 1953 והוא צאצא של אישה שנמלטה מאימת הנאצים, לא היתה זכאות. הסעיף גרם למצבים אבסורדיים בהם אם היו שני אחים ליהודיה מגרמניה, ילידי 1952 ו-1954- אחד קיבל אזרחות והשני לא היה זכאי". העדכון מ-2021 מאפשר הגשת בקשה לצאצא של אישה גרמניה גם אם נולד לפני 1953.
הקלה נוספת נובעת מסעיף ארכאי בחוק הגרמני, אשר קבע כי צאצאים שנולדו לגבר גרמני שברח מאימת הנאצים, אך לא התחתן באופן רשמי עם האמא של אותו צאצא לפני לידתם, לא היו זכאים לאזרחות. "גם הסעיף הזה הוביל למקרים אבסורדיים, בהם אם יש אח אחד שנולד כשהוריו עדיין לא נשואים ואח שני נולד אחרי הנישואים הרשמיים – אחד מהם היה זכאי לדרכון גרמני והשני לא זכאי", מסביר עו"ד לנקר. החל מ-2021, גם אם הצאצא נולד להורים שאינם נשואים, הוא זכאי להגיש בקשה לאזרחות ולקבל דרכון גרמני.
"כבר באוגוסט 2021, אז אושר העדכון, הגישו מעל 1,000 איש בקשה לאזרחות דרך המשרד שלנו, רבים מהם כבר סיימו את התהליך והם כבר אזרחים", אומר עו"ד לנקר. "ככל שמועד ההגשה מתרחק מאותו תאריך, זמן ההמתנה גדל והיום הוא עומד על 2.5-3.5 שנים".
עו"ד לנקר מוסיף כי "כדאי להגיש בקשה כמה שיותר מוקדם לא רק בעקבות זמן ההמתנה, אלא גם משום שמדובר בסופו של דבר בתהליכים דינמיים והחלטות פוליטיות, אשר יכולות להשתנות ממגוון סיבות. מי שיתמהמה, עלול לפספס את ההזדמנות. המחוקק יכול להקשות על הבקשות באופן כמעט מיידי ובדרכים מגוונות, כגון שהות בגרמניה וידיעת השפה.
ראשון בין שווים - דרכון גרמני שווה יותר מדרכונים אחרים באיחוד האירופי
כידוע, גרמניה היא המדינה השולטת באיחוד האירופי, הכלכלה המובילה ביבשת ואחת מ-5 הכלכלות המובילות בעולם. בהתאם לכך, דרכון גרמני כולל יתרונות נוספים שלא קיימים אצל בעלי אזרחות של מדינות אחרות באיחוד.
"בעלי דרכון גרמני שעברו לאנגליה ואחרי הברקזיט רצו להישאר במדינה, זכו ליחס אחר בהשוואה לבעלי דרכון של מדינה מזרח אירופאית", אומר עו"ד לנקר. "גם היום, ישנם נהלים שונים מול אזרח גרמני שרוצה להיכנס לבריטניה". בדומה, אזרחים גרמנים לא נדרשים לוויזה בכניסה לארה"ב, לעומת מדינות אירופאית אחרות. "לגרמניה יש גם הסדר אם אוסטרליה וניו זילנד.
יתרון נוסף של אזרחות גרמנית נובע מהשילוב של מדינה מבוססת כלכלית וסוציאלית. "מי שמבקש לקבל אזרחות אמנם לא מכוון לכך, אך נתקלתי כבר במקרה בו פנה אליי לקוח שקיבל אזרחות גרמנית בליווי המשפטי שלי, וסיפר כי הילדה שלו חלתה במחלה מסכנת חיים שלא מכוסה על ידי סל התרופות בישראל", מספר עו"ד לנקר. "שוחחתי עם גורמים רלוונטיים בגרמניה, וגילינו שהתנאים בגרמניה מכסים יותר מהסל בישראל בחלק מהמקרים, ובכל מקרה יותר מסל הבריאות במדינות אחרות באיחוד".
עוד יתרון משמעותי הוא העובדה כי לגרמניה יש שגרירויות ונציגויות בכל העולם, בהן לישראל (וגם למדינות רבות אחרות) אין נציגות, כך שגרמניה יכולה להיחלץ לעזרת האזרחים שלה בעת צרה. "הבן של אחד הלקוחות שלנו נכנס לאחת ממדינות דרום אמריקה, לה אין שגרירות ישראלית, עבר שוד ונפצע. האב פנה אליי, יצרנו בעזרתי קשר עם שגרירות גרמניה, שלחתי את כל המסמכים משום שגנבו לו את הכל, ומהשגרירות עזרו להעביר אותו לבית חולים ראוי, נתנו לו הלוואה של מס' אלפי אירו, על רקע העובדה שלא היה אפשר אפילו להעביר כסף לתוך המדינה".
בשורה התחתונה, אומר עו"ד לנקר, "תמיד יש יתרון באזרחות של מדינה חזקה פוליטית וכלכלית, עם מדיניות רווחה ודאגה רבה לאזרחים שלה מסביב לעולם. באים אלינו למשרד ישראלים שכבר קיבלו אזרחות של מדינות אירופאיות אחרות ורוצים דרכון גרמני בנוסף על רקע השינויים האחרונים בחוק, משום שמדובר באזרחות "חזקה" יותר באופן אובייקטיבי".
2 צפייה בגלריה
עו"ד ניר לנקר- משרד עו"ד ונוטריון לנקר–ירדני
עו"ד ניר לנקר- משרד עו"ד ונוטריון לנקר–ירדני
עו"ד ניר לנקר- משרד עו"ד ונוטריון לנקר–ירדני
(נימרוד כהן)
איך בוחרים את הגורם המקצועי הנכון שילווה אתכם בהגשת הבקשה?
עבור מי שמחפש גורם מקצועי המתמחה בדיני גרמניה, "ההמלצה שלי היא להיכנס לאתר של שגרירות גרמניה בישראל, אשר מציגה לטובת האזרחים שלה רשימה של עורכי דין ישראלים הקשורים לתחום של דיני החוק הגרמני", אומר עו"ד לנקר. מקום נוסף לצפות בו ברשימת עורכי דין מומחים הוא האתר של לשכת עורכי הדין של ישראל. "הלשכה מציגה, בתור שירות לציבור, רשימה של עורכי דין מומחים בדין זר, לפי מדינות", מסביר עו"ד לנקר. לדבריו, "מי שלא מופיע בשתי הרשימות הוא לא מומחה לדין הגרמני, גם אם הוא מציג את עצמו באופן שכזה. אין סיבה אמיתית לפנות אליו בכל הנוגע להתנהלות מול הרשויות והגופים המשפטיים בגרמניה".
מעבר לכך, עו"ד לנקר מספר כי "עובדה שמפתיעה ישראלים רבים היא שיש הטוענים לכך שהם מומחים לדין של גרמניה, אך לא יודעים גרמנית. מדובר במרכיב טריוויאלי, לדעתי. מי שלא יודע גרמנית , לא יכול לקרוא ולהבין את החוק והתקנות ולא יכול להתעדכן בפסקי הדין שיוצאים מפעם לפעם ורלוונטים לחוק האזרחות על סעיפיו".
לכן, עו"ד לנקר מפציר בישראלים צאצאי יהודי גרמניה "לא להתבייש ולבדוק את בעל המשרד עצמו. אפשר להציג לו מסמך בגרמנית ולבקש ממנו דעה. אם הוא מתחיל לגמגם, מדובר בסיבה טובה לצאת מהמשרד. אחרי הכל, אתם עומדים לשלם כסף טוב על שירות איכותי, והתפקיד שלכם הוא לוודא שאתם מקבלים שירות מהגורם המקצועי ביותר".
איך מסננים מראש את איכות הגורם המלווה בדרך לאזרחות? תחום הגשת הבקשות לדרכונים זרים הפך בשנים האחרונות לפופולארי במיוחד, על רקע הקלות ושינויים בחוקים במדינות כגון ספרד ופורטוגל. "חברות רבות ומשרדי עו"ד החליטו 'לרכב על הטרנד' של הדרכונים הזרים, וכאשר הדלת נסגרה על דרכונים ממדינה מסוימת, הם נשארו בתחום מסיבות כלכליות ופנו לצאצאים של יהודי גרמניה, זאת מבלי המומחיות הנדרשת בדיני גרמניה ובלי להיות עורכי דין כלל", מסביר עו"ד לנקר. "חברות שכאלו יכולות להיסגר באופן מיידי כאשר ה'נישה' שלהם נסגרת, מה שמותיר את הלקוחות ללא מענה. לעורכי דין, לעומת זאת, יש חבות אישית כלפי הלקוחות על כל תיק. לא מדובר בחברה בערבון מוגבל, שעשויה להיעלם באמצע ההליך".
חשוב להבין, מוסיף עו"ד לנקר, "כי יש חשיבות לפרטים הקטנים ביותר בפעולות של איש המקצוע. למשל, יש סעיפים לבקשת אזרחות עם תשלום אגרות, אך פחות זמן המתנה. בעל מקצוע מנוסה ומיומן יגיש את הבקשה על הסעיף היעיל ביותר". לדבריו, "הגיעו אליי לקוחות שעורכי דין אחרים אמרו להם שהם לא יכולים להגיש בקשה לאזרחות, אבל בסופו של דבר היה אפשר להגיש, על סעיף אחר שאותם עורכי דין לא הכירו. המשרד שלנו לא מגיש בקשה עבור מי שלא עומד באופן חד משמעי בזכאות לפי סעיף ספציפי בחוק הגרמני. מי שמגיע ללא מסמכים מספיקים, יכול לשלם תשלום סמלי לטובת השגת המסמכים מהרשויות בגרמניה - ורק אם המסמכים הרלוונטיים הושגו, אנחנו ממשיכים בתהליך. גם הרשויות בגרמניה כבר מכירות את המשרד ויודעות שהבקשות המגיעות ממנו מבוססות באופן מוחלט".
משרד עורכי הדין של עו"ד לנקר הוא אחד משלושת המשרדים הוותיקים בישראל המתמחים במדינות דוברות גרמנית. "אנחנו מתמחים ומטפלים אך ורק במדינות דוברות גרמנית, כגון גרמניה, אוסטריה ושווייץ, בכל היבט משפטי, כולל נדל"ן, דיני ירושה וליווי משפטי של בקשות לקבלת אזרחות. אנחנו לא 'מפעל לדרכונים', אלא מומחים בעלי ידע מעמיק ועדכני בכל דיני החוק", מסביר עו"ד לנקר.
עו"ד לנקר עצמו חבר בוועדת לשכת עו"ד של יחסי ישראל עם גרמניה ואוסטריה, וחבר בעמותות הקשורות ליחסים בין המדינות. "עורכי דין מומחים בתחום משקיעים זמן רב וחברים בארגונים השונים, על מנת להתעדכן בכל השינויים העדכניים ביותר ולקדם את היחסים בין המדינות", מספר עו"ד לנקר.
משרד עו"ד ונוטריון לנקר–ירדני
כתובת: רח' הרכבת 58 (מגדל אלקטרה סיטי) ת"א
טלפון :03-5052141