סגור
מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת אוקספורד
מפגינים באוניברסיטת אוקספורד, שלשום. "נישאר עד שדרישותינו יתמלאו" (צילום: Laurel Chor/Getty Images)

הפגנות הסטודנטים התפשטו לליגת הקיסוס האירופית

בעוד פעילים פרו־פלסטינים ממשיכים להפגין בקמפוסים אמריקאיים, מאהלי מחאה הוקמו גם בבלגיה, הולנד, פינלנד, דנמרק ואוניברסיטאות אוקספורד וקיימברידג'. הדרישות: התנתקות אקדמית ופיננסית מישראל

המחאות הפרו־פלסטיניות בקמפוסים מתפשטות מחוץ לארצות הברית והגיעו עד לצמרת ליגת הקיסוס האירופית - אוניברסיטאות אוקספורד וקיימברידג'. במקביל, סטודנטים הקימו מאהלי מחאה בבלגיה, הולנד, פינלנד ודנמרק.
באוניברסיטת אמסטרדם הקימו מאות סטודנטים מאהל וחסמו את הכניסה עם לוחות עץ ועשרות זוגות אופניים. דרישתם מאוניברסיטת אמסטרדם (UVA) והאוניברסיטה החופשית של אמסטרדם היא להפסיק שותפויות עם ישראל. "נוכחותנו כאן היא הוכחה לכך שאנחנו לא תומכים בפעולות של ממשלת הולנד", אמרה ליילה, סטודנטית למדע מדינה.
לאחר שהסטודנטים באוניברסיטת אמסטרדם הפרו את ההוראה לעזוב את המאהל בלילה, המשטרה פירקה אותו ועצרה 125 מפגינים. בהודעה שפרסמה משטרת אמסטרדם נמסר כי הפעולה היתה "הכרחית כדי להשיב את הסדר". עוד הוסיפו במשטרה, כי מחאות מסוג זה מסכנות את הבטיחות, בין השאר בשל המחסומים המונעים גישה של שירותי חירום. "במקרה של אסון, הפעילים היו עלולים למצוא עצמם תקועים ללא עזרה", ציינו.
במחאה דומה בבלגיה, כ־100 סטודנטים השתלטו על חלק מהקמפוס של אוניברסיטת גנט, הקימו שם אוהלים ויצאו בקריאות נגד ישראל. במקביל, מספר עובדים ומרצים חתמו על מכתב פתוח שבו הביעו תמיכה במחאה וגינו את החלטת ההנהלה להמשיך בשיתופי פעולה מחקריים עם ישראל. "אנחנו לא מעניקים אישור לכבוש בניינים באוניברסיטה, אך אם קורה דבר כזה, קיימת מסגרת הבנות שחלה על המקרה", מסר הרקטור, ריק ואן דה וולה.
בפינלנד עשרות סטודנטים הקימו מאהל מחוץ לבניין הראשי של אוניברסיטת הלסינקי והכריזו כי יישארו במקום עד אשר האוניברסיטה, שהיא המוסד האקדמי הגדול במדינה, תנתק קשרים עם מוסדות אקדמיה ישראליים. מאהל מחאה הוקם גם באוניברסיטת קופנהגן בדנמרק, שם, לפי דיווחים, נפרשו כ־45 אוהלים במדשאה מול הפקולטה למדעי החברה. אף כי ההנהלה אישרה לקיים את ההפגנה, היא קראה לסטודנטים לכבד את החוקים. "איננו יכולים להביע דעה בשם עובדי האוניברסיטה והסטודנטים לגבי נושאים פוליטיים, כולל לגבי העימות המתמשך בין ישראל וחמאס", ציינו מטעם ההנהלה. עם זאת, לטענת סטודנטים חברי הארגון Students Against the Occupation, הם דורשים כבר שנתיים מההנהלה לחדול מהשקעות בחברות הפועלות בהתנחלויות, אך ללא הועיל. "אנחנו לא יכולים להסתפק יותר בשיח זהיר שאיננו מוביל לפעולה מוחשית", הכריזו.
בבריטניה הסטודנטים באוקספורד הציבו שלטים פרו־פלסטיניים והקימו מאהל. "בחרנו במחאה מסוג זה כי סולידריות חשובה מאוד לכל תנועה", אמרה הסטודנטית רוזי ווילסון. לדבריה, דרך חיקוי המחאות בארצות הברית, "אנחנו מציגים כוח מאוחד התומך בהם, תומך בעזה, ואנחנו מאוחדים עם כל התנועות בעולם".
בניגוד להתנגשויות האלימות בין שוטרים לסטודנטים בקמפוסים האמריקאיים, באוקספורד לא נראתה נוכחות של שוטרים בשטח. "אנחנו מכבדים את הזכות של הסטודנטים וחברי הצוות שלנו לחופש ביטוי בדרך של קיום מחאות לא אלימות", מסר דובר האוניברסיטה.
בארצות הברית העניקה הכניסה לרפיח רוח גבית לפעילות, ובאוניברסיטאות רבות ארגנו אתמול סטודנטים צעדות ועצרות נגד ישראל. עוד קודם לכן הסלים המצב ב־MIT לאחר שהסטודנטים התעלמו מהדדליין שהציבה ההנהלה לפיזור המאהל. "הניו יורק טיימס" דיווח על עימותים בין שוטרים ומפגינים, זאת לאחר שהסטודנטים, בסיוע תלמידי תיכון מקומיים, חסמו למשך שעות רחוב ראשי סמוך לקמפוס והפילו מחסומים שהקימה המשטרה כדי להפריד בין המוחים הפרו־פלסטינים לתומכי ישראל.
באוניברסיטת שיקגו, סמל לתמיכה בחופש הביטוי, פורק אתמול מאהל המחאה, חרף נכונות מרצים להסתכן במעצר. "נגן על הסטודנטים שלנו אם ההנהלה תנסה להזיז אותם באלימות, גם אם פירוש הדבר שניעצר", מסרה אלהאם מירשהי, מרצה בחוג לאנתרופולוגיה.
בשיחה עם רשת סקאי אמרה קנדל גרדנר, סטודנטית יהודייה באוקספורד, כי הושפעה ממחאות הסטודנטים בעולם. "ארצות הברית התחילה שרשרת עולמית של אקטיביזם מצד סטודנטים למען פלסטין", אמרה. לפי גרדנר, ארגון Oxford for Palestine דורש לחשוף את נכסי האוניברסיטה, להתנתק מאלה המיטיבים עם ישראל ולהחרים קשרים אקדמיים עם ישראל. "נישאר כאן עד שדרישותינו יתמלאו. הבאתי איתי תיק גדול, יש לי כל מה שבחורה צריכה".