סגור
טיקטוק טיק טוק בייטדאנס ByteDance
אפליקציית טיקטוק של בייטדאנס (צילום: בלומברג)

בייטדאנס נגד ארה"ב: תובעת את הממשל על החוק שמחייב אותה למכור את טיקטוק

החוק שאושר באפריל מקציב לבייטדאנס תשעה חודשים למכור את פעילות טיקטוק לישות שאינה סינית, אחרת זו תיחסם בחנויות האפליקציות בארה"ב. החברה טוענת כי החוק מנוגד לחוקה, כיוון שהוא פוגע בחופש הביטוי של עשרות מיליוני אמריקאים

שבועיים בלבד אחרי חקיקת החוק שמחייב את בייטדאנס הסינית למכור את הרשת החברתית טיקטוק, או שזו תיחסם בחנויות האפליקציות בארה"ב, תובעת החברה את ממשל ביידן בטענה שהחוק מנוגד לחוקה האמריקאית.
בסוף אפריל חתם נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן על החוק למכירת טיקטוק, שאושר בהליך מהיר במיוחד אחרי שהוצמד לחבילת הסיוע לישראל ולאוקראינה. החוק מקציב לבייטדאנס תשעה חודשים (עם אפשרות הארכה לשנה) למכור את פעילות טיקטוק לישות שאינה סינית, אחרת זו תיחסם בחנויות האפליקציות.
בייטדאנס הבהירה שהיא מתעדת להילחם בחוק, ועתה מגיעה תגובתה בדמות תביעה שהוגשה לבית משפט פדרלי. בתביעה, שהגישה לבית המשפט הפדרלי לערעורים במחוז קולומביה, טוענת החברה שהחוק מפר את התיקון הראשון לחוקה, שכן מניעת הגישה לאפליקציה מעשרות מיליוני אמריקאים תפגע בחופש הביטוי שלהם. כן טוענת החברה שהיפרדות מטיקטוק היא "פשוט בלתי-אפשרית", במיוחד לאור מסגרת הזמנים הצרה שקובע החוק, והסירוב הצפוי של בייג'ינג לאשר את מכירת האלגוריתם של טיקטוק.
"בפעם הראשונה בהיסטוריה, הקונגרס חוקק חוק שמטיל חרם כלל-ארצי על פלטפורמות ביטוי אחת, ואוסר על כל האמריקאים להשתתף בקהילה מקוונת ייחודית עם יותר ממיליארד אנשים בכל העולם", נכתב בכתב התביעה. "אין כאן שאלה: החוק ייאלץ את טיקטוק להיסגר ב-19 בינואר 2025".
לדברי בייטדאנס, מכירת טיקטוק בארה"ב אינה אפשרית מבחינה "מסחרית, טכנולוגית וחוקית", שכן אי אפשר להפריד חלק מהפלטפורמה לייישות נפרדת. בנוסף, נטען שלא ניתן יהיה להעביר את קוד האפליקציה לבעלים אחרים, מכיוון שלמפתחים יידרשו שנים על מנת ללמוד את הקוד כך שיוכלו לתחזק את הפלטפורמה.
עוד נטען שהחששות לפגיעה בביטחון הלאומי, שהוצגו כסיבה המרכזית לחקיקה, הם "ספקולטיביים" ולא יכולים להצדיק פגיעה בתיקון הראשון לחוקה. כן ציינה בייטדאנס שהנשיא ביידן וחברי קונגרס הם בין המשתמשים הבולטים בטיקטוק, גם בשעה שהיא מהווה לטענתם איום.
ממשל ביידן צפוי להגיב בטענות שמתבססות, בין השאר, על האיום לביטחון הלאומי שנשקף מהבעלות הסינית על טיקטוק. ואולם, לדברי מומחים הם יצטרכו לגבות זאת במידע מוצק. "הם יצטרכו לתמוך בטיעונים שלהם עם ראיות, באופן שהם לא עשו בדיוק, לפחות לא באופן פומבי, והם צריכים להדגים שלא ניתן להתמודד עם החששות שלהם בדרכים צרות יותר", אמרה לניו יורק טיימס עו"ד ראמיה קרישנאן ממכון נייט לתיקון הראשון באוניברסיטת קולומביה.
הדיון בתביעה צפוי להימשך כמה חודשים,כאשר להערכת מומחים היא תגיע בסופו של דבר לפיתחו של בית המשפט העליון של ארה"ב, למה שצפויים להיות דיון והחלטה תקדימיים.