סגור
קנצלר גרמניה אולף שולץ ב סין
קנצלר גרמניה אולף שולץ בביקור בסין (צילום: AFP)

חשש מהשקעות סיניות? בגרמניה דווקא שוקלים לסגת מהחמרת הפיקוח

וול סטריט ג'ורנל מדווח כי גרמניה שוקלת להקל בתוכניות להטיל פיקוח מחמיר על השקעות סיניות, וזאת מתוך רצון לעורר את כלכלתה המדשדשת; לעומתה, בעלות בריתה במערב מקשיחות עמדות מול המעצמה האסיאתית

גרמניה שוקלת לסגת מתוכניותיה להטיל פיקוח מחמיר על השקעות סיניות, כך מדווח הוול סטריט ג'ורנל.
מדובר בדוגמה נוספת לאופן בו מדינה התלויה בהשקעות סיניות – אך מודעת לבעייתיות שבכך – משלימה עם המצב, בעוד אחרות מקשיחות עמדות מול בייג'ינג. אנשים המיודעים בנושא אמרו שההחלטה לרכך את חוק ההשקעות הזרות שנמצא בתכנון הפכה ליותר סבירה בשל חששות שהוא עלול לפגוע בניסיונותיה של ברלין לעורר את כלכלת גרמניה המדשדשת.
הנסיגה מהחוק עלולה לעורר חששות במערב על כך שבייג'ינג מצליחה לערער את התמיכה המערבית בניסיונות של ארה"ב והאיחוד האירופי לרסן את ההשפעה הגלובלית של סין.
לאחר שאירח את הקנצלר הגרמני, אולף שולץ, מוקדם יותר החודש, מתכנן נשיא סין שי ג'ינפינג לבקר בצרפת, בהונגריה ובסרביה בחודש הבא. ההתקרבות הדיפלומטית מגיעה למרות חשש גובר בגרמניה לגבי היקף הריגול הסיני במדינה. רק השבוע עצרו תובעים בגרמניה ארבעה מרגלים לכאורה עבור סין במסגרת שתי חקירות מודיעין נפרדות.
"אנו רואים עלייה בהתערבות החשאית בפוליטיקה, במסחר ובמוסדות המדעיים", כך אמר סינאן סלן, סגן ראש מודיעין הפנים הגרמני, בוועידה לגבי האיום הסיני הגובר שנערכה בברלין השבוע. "חברות כבר לא מתמודדות רק עם ריגול מסחרי מצד מתחרות לא הוגנות, אלא עם מלוא הכוח של המדינה הסינית". לאחר בחירתו של שולץ ב-2021, ברלין החלה לפעול נגד ההשפעה הסינית, לאחר שנים של מדיניות ידידותית כלפי המדינה האסייתית, תחת הקנצלרית הקודמת, אנגלה מרקל.
כחלק משינוי המדיניות הגרמנית, הממשלה הידקה את הבקרה על יצוא של טכנולוגיות רגישות, הגבילה את ערבויות המדינה על השקעות גרמניות בחו"ל, ואסרה על השקעות סיניות במדינה מטעמי ביטחון. בקיץ שעבר חשפה הממשלה את מסמך המדיניות הראשון שלה לגבי סין, בו כינתה את האחרונה "שותפה, מתחרה ויריבה סיסטמטית", וקראה לגופים במדינה להוריד את רמת הסיכון שהם לוקחים בדמות התלות בשוק הסיני ובייבוא מסין. במקביל החלה ברלין לנסח גם את חוק סינון ההשקעות, שעל פי הוול סטריט ג'ורנל היה נותן לממשלה סמכויות חדשות לחסום השקעות זרות מטעמי ביטחון. כעת, על פי מקורות, החוק הזה כנראה לא יקודם, אך סמכויות הממשלה לסנן השקעות יעודכנו, ויינתנו לה סמכויות נוספות.