סגור
קניות ברלין גרמניה צמיחה
קניות בברלין. כלכלת גרמניה כמעט ולא צמחה מאז פרוץ הקורונה ב־2020 (צילום: בלומברג)

FT
מהפך אירופי: כלכלת גרמניה משתרכת מאחורי דרום היבשת

מאז פרוץ מגפת הקורונה כלכלת גרמניה כמעט ולא צמחה בעוד "כלכלות הפריפריה" בהן יוון ופורטוגל התחזקו, גם בזכות הלוואות זולות שקיבלו מקרן הסיוע האירופית. הצמיחה החזקה יותר של כלכלות הדרום צפויה להימשך השנה אך לא מעבר ל־2026

התוצר של ארבע הכלכלות הגדולות בדרום אירופה עקף את זה של גרמניה בכ־5% מאז 2017, זאת ברקע התאוששות לא אחידה בין הצפון לדרום. איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון הוסיפו בחישוב מצרפי למעלה מ־200 מיליארד יורו בתמ"ג, יותר מכלכלת פורטוגל כולה, בשקלול האינפלציה, בעוד התמ"ג הגרמני התרחב ב־85 מיליארד יורו בלבד — כך לפי ניתוח שביצעה חברת הייעוץ קפיטל אקונומיקס עבור "פייננשל טיימס".
כלכלת גרמניה כמעט ולא צמחה מאז פרוץ הקורונה ב־2020, זאת ברקע האטה חדה במגזר הייצור העצום שלה שהוחרפה בעקבות עליית מחירי האנרגיה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה.
לעומתה, מדינות דרום אירופה תומרצו בזכות התאוששות התיירות בעקבות הסרת הסגרים, כמו גם בזכות החשיפה המועטה שלהן להאטה בייצור ולאובדן הגז הרוסי הזול.
עם זאת, לפי אנדרו קנינגהאם, כלכלן אירופה ראשי בקפיטל אקונומיקס, העלייה בקצב הצמיחה מאז 2017 פיצתה רק באופן חלקי על אובדן התוצר מאז המשבר הפיננסי הגלובלי של 2008 שלאחריו כלכלות רבות ב"פריפריה" של גוש היורו סבלו ממשבר בנקאות ונזקקו לחילוץ. "ה'פריפריאליות' היו גדולות ב־20% מגרמניה לפני המשבר הפיננסי הגלובלי", ציין.
הביצועים החזקים יותר באופן יחסי של מדינות הדרום סייעו, כך נראה, לבנק האירופי המרכזי לשמר קונצנזוס רחב לגבי התזמון של קיצוצי ריבית פוטנציאליים, כאשר רוב קובעי המדיניות מאותתים כי הורדות הריבית צפויות להתחיל ביוני הקרוב, במידה שלחצי המחירים ימשיכו להיחלש. "בניגוד לחלק הארי של העשור האחרון, כלכלות הדרום אינן זקוקות כמובן למדיניות מוניטרית מקלה יותר לעומת מדינות הגרעין", אמר קנינגהאם. "אם כבר, ההפך הוא הנכון".
הצמיחה הדו־מקצבית של כלכלת גוש היורו סייעה גם לצמצום הפער בין עלויות ההלוואות של הדרומיות בהשוואה לגרמניה. המרווחים בין תשואות אג"ח לעשור באיטליה ובגרמניה — מדד חשוב לבדיקת לחצים פיננסיים — צנחו באחרונה לרמה הנמוכה ביותר מאז 2021. מדינות דרומיות, כולל איטליה וספרד, הכלכלות השלישית והרביעית בגוש היורו, בהתאמה, צפויות להמשיך במגמת הצמיחה החזקה השנה, זאת בעוד גרמניה וכלכלות צפוניות אחרות כמו אוסטריה והולנד, ידשדשו.
לפי קנינגהאם, ארבע הדרומיות צפויות להתרחב ביחד ב־1% יותר מאשר גרמניה בין סוף השנה הנוכחית ל־2026, אף כי הוא וכלכלנים אחרים מסופקים אם המגמה תימשך מעבר לנקודה זו.
מחקר שערך באחרונה בנק ING ההולנדי מצא כי אוסטריה, בלגיה, צרפת והולנד איבדו את תחרותיות כוח העבודה שלהן בשל צמיחה מהירה במשכורות בארבע השנים האחרונות, בעוד נתון זה השתפר באיטליה, ספרד, יוון ואירלנד כתוצאה מעלייה בפריון. בגרמניה תחרותיות כוח העבודה נותרה ללא שינוי.
גורם נוסף הוא קרן הסיוע האירופית בהיקף 800 מיליארד יורו, אשר המענקים וההלוואות הזולות שלה בתמורה לביצוע רפורמות מבניות מעודדות צמיחה, הועילו בעיקר לכלכלות הדרום. איטליה וספרד קיבלו מהקרן את המענק הראשון והמענק השני בגודלו, בהתאמה.
רפאל דומנק, כלכלן ראשי בבנק הספרדי BBVA, אמר כי הצמיחה של ספרד טיפסה בזכות שיעורי הגירה גבוהים שתמרצו את כוח העבודה שלה ב־1.1% ב־2023. בה בעת הוא הזהיר: "בהינתן ההשקעה הנמוכה בתושבים בני גיל העבודה וירידה צפויה בצמיחה בפיריון, אני בספק אם המגמה הזו תוכל להמשיך בעתיד".
בחודש שעבר, חמשת מכוני המחקר המובילים בגרמניה הפחיתו את תחזית הצמיחה שלהם למדינה ל־2024 מ־1.3% ל־0.1%. עם זאת, הם צופים כי תתאושש ל־1.4% בשנה הבאה.

2 צפייה בגלריה
אינפו מדינות דרום אירופה נותנות פייט לגרמניה
אינפו מדינות דרום אירופה נותנות פייט לגרמניה
מדינות דרום אירופה נותנות פייט לגרמניה

יאניס סטורנאראס, נגיד הבנק המרכזי של יוון, אמר ל"פייננשל טיימס" כי כלכלות הדרום עוקפות את גרמניה בעיקר בגלל "השינוי של המודל העסקי הגרמני והתאמתו למציאות החדשה" של אנרגיה יקרה יותר ויצוא נמוך יותר לסין. "אני לא סבור שמדובר במשהו קבוע", ציין. גורם נוסף המעיב על הצמיחה הגרמנית הוא הידוק המדיניות הפיסקאלית במטרה לצמצם את הגירעון התקציבי לכ־2% בתיאום עם חוקי תקרת החוב של המדינה. לעומת גרמניה, מדינות הדרום הנהיגו מדיניות פיסקאלית תומכת יותר, כאשר הגירעון התקציבי של איטליה טיפס בשנה שעברה ל־7.2%. בכוונתה לצמצם את ההוצאות כדי לעמוד בתקנות הפיסקאליות של האיחוד האירופי שהושתו עליה מחדש באחרונה, מה שאומר היחלשות בביצועי הכלכלה. לפי קנינגהאם, קרוב למחצית מהצמיחה האיטלקית מאז 2019 נבעה מתמריצי מס יקרים שסייעו למגזר הפרטי, וכי צמצום התוכנית הזו לא מאפשר את המשך המגמה.


גרמניה סובלת ממחסור כרוני בעובדים ומצניחה בהיקף הייצור התעשייתי
ביקושים חלשים מהצפוי לייצור גרמני מאותתים כי ימים קשים צפויים עדיין לתעשייה שלה. בשבוע שעבר דווח, כי ההזמנות ממפעלים בגרמניה רשמו עלייה קטנה מהצפוי בפברואר — 0.2% בלבד לעומת תחזיות כלכלנים שעמדו על 0.8%־0.7%.
אף כי הנתונים היו נמוכים מהתחזיות, מדובר על שיפור לעומת צניחה של 11.4% בהזמנות בינואר. בצרפת ובספרד נרשמה בפברואר עלייה חודשית של 0.9% ו־0.7% בהזמנות, בהתאמה. לפי נתוני לשכת הסטטיסטיקה הגרמנית, העלייה הקלה נרשמה בעקבות ביקושים ערים יותר במגזר המיכון והציוד — שהתחזקו ב־10.7% לעומת חודש קודם לכן — ובזכות התחזקות ההזמנות של מוצרי פארמה וכימיקלים בשיעורים של 6.6% ו־3.1%, בהתאמה.
למרות שאירופה כולה מתמודדת עם שיעורי ריבית גבוהים שפגעו בקצב הצמיחה, מצבה של גרמניה רע במיוחד לאחר שכלכלתה התכווצה ב־0.3% ב־2023. בחודש פברואר הזהיר שר הכלכלה הגרמני רוברט האבק, כי כלכלת גרמניה נקלעה ל"מים סוערים", זאת בסמוך להורדת תחזית הצמיחה לשנת 2024 מ־1.3% ל־0.1% בלבד. התלות של המדינה ביצוא הפכה אותה לפגיעה במיוחד לשינויים בדפוסי הסחר הגלובליים, ציין האבק, והבעיה המבנית הרחבה יותר עבור הכלכלה הגרמנית היא המחסור שלה בעובדים. כך, ברקע היעדר ידיים עובדות ובירוקרטיה סבוכה, מגזר הבנייה במדינה נקלע למשבר חמור. "ללא מהגרי עבודה", הזהיר האבק, "כלכלת גרמניה תקרוס". (חדשות חוץ)