סגור
מפגש עיתונאים ראשון עם נשיא ומנכל חברת טבע ריצ'רד פרנסיס
מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס, אתמול במסיבת העיתונאים (צילום: אוראל כהן)

מנכ״ל טבע: "החברה שיחקה כדי לא להפסיד, עכשיו נשחק כדי לנצח"

ההחלטה של מנכ"ל טבע להתמקד בתרופות חדשניות הקפיצה את המניה ב־40% מאז כניסתו לתפקיד. אלא שהחוב הגבוה עדיין מכביד ומימוש הפוטנציאל תלוי בהצלחת פיתוחים שעדיין במעבדה

"בשנים האחרונות טבע שיחקה כדי לא להפסיד, אבל עכשיו אנחנו עוברים לשחק כדי לנצח. לפעמים אנחנו נפסיד, אבל לא נשחק הגנה יותר", האמירה הזו היא תמצית מזוקקת לתוכניתו של ריצ'רד פרנסיס, שנכנס לתפקיד מנכ"ל ענקית התרופות הישראלית לפני שנה, כפי שהוצגה אתמול במפגש הראשון עם התקשורת הישראלית.
"אני יודע שטבע נחשבה לאורך עשורים ל'מניית העם' ואני לוקח את האחריות הזאת מאוד ברצינות. אני גם מאמין שטבע צריכה להיות מוערכת יותר ואני מאמין שהיא תהיה בשווי גבוה יותר מהיום. הסנטימנט של המשקיעים כלפי טבע השתנה כי הראינו שאנחנו חברת צמיחה. המגמה הזו תימשך וקהילת המשקיעים תתחיל להסתכל עלינו אחרת, זה גם יוביל לתמחור אחר בשנים הקרובות", המשיך פרנסיס ופרט על נימי הנוסטלגיה של הישראלים שהאמינו לאורך שנים כי מניית טבע יכולה רק לעלות, אמון שנשבר אי שם ב־2015. באותה שנה הגיעה החברה לשווי שיא של כמעט 80 מיליארד דולר ומאז ידעה בעיקר נפילות כל הדרך לשווי הנוכחי שלה של כ־15 מיליארד דולר.
מפגש עם פרנסיס התקיים אתמול במשרדי החברה החדשים יחסית בקרית עתידים שאליהם עבר מטה החברה בעיצומה של תקופת הקורונה. במנכ"ל הבריטי, שהחליף את קור שולץ הדני, יש משהו מתעתע. מצד אחד הוא בעל גינונים אירופיים, מדבר בשקט ומדש הג'קט שלו מבצבצת המטפחת הלבנה המתבקשת, אך קצת מעל המטפחת הוא עונד את סיכת החטופים הצהובה.
בדרך לחדר הישיבות שבו מתקיים המפגש קשה להתעלם מריבוי התמונות של אלי הורביץ שמעטרות את קירות המשרדים ההייטקים למראה, השונים בתכלית מאווירת הקיבוץ שאפיינה את המטה ההיסטורי של החברה בפתח תקווה. באופן לגמרי לא צפוי קשה להתעלם גם מדמיון חיצוני מסוים בין פרנסיס לדמותו של הורביץ בתמונות הישנות יותר, כאשר היה צעיר יותר. פרנסיס בן ה־55 הוא אגב המנכ"ל הצעיר ביותר של טבע מאז שהיה זה הורביץ עצמו שלקח את מפעל התרופות מפתח תקווה, הפך אותו לחברת התרופות הגנריות שבשיאה היתה הגדולה בעולם ואת טבע למניה שכל הישראלים החזיקו בה.
עכשיו פרנסיס צריך בתורו להמציא מחדש את טבע, לאחר שכבר כמעט והוספדה אחרי הטלטלה שעברה בעקבות רכישת ענק כושלת בעלות 40 מיליארד דולר של חטיבת הגנריקה בחברת התרופות האמריקאית אלרגן. קודמו של פרנסיס בתפקיד נלחם חמש שנים בניסיון להקטין את החוב העצום של 34 מיליארד דולר שנטלה החברה למימון הרכישה ובמאבקים משפטיים שנחתו על החברה כמו להקה של ברבורים שחורים. שולץ קיצץ, ניקה וסידר והשאיר לפרנסיס אמנם חברה בריאה יותר עם פחות מוקשים, אך ללא עתיד של צמיחה או בשורה כלשהי למשקיעים. פרנסיס, שמגיע לטבע לאחר יותר מעשור של תחרות ישירה בה כמנהל בכיר ובהמשך גם כמנכ"ל של סנדוז, אחת היריבות המרות שלה בתחום הגנריקה, לא מיהר לבצע תנודות חדות בחודשי הכהונה הראשונים, אלא בעיקר למד והתבונן. במחצית השנה האחרונה הוא החל לבצע שינויים, שמאותתים על כיוון חדש בטבע.
כמה מנסה פרנסיס לשים את עברה של טבע מאחוריה? המפגש אתמול היה ככל הנראה האירוע הראשון בתולדות טבע המודרנית שבו לא הוזכרה ולו פעם אחת המלה "קופקסון". אותה התרופה האינובטיבית לטיפול בטרשת נפוצה שהפכה את טבע לחברת ענק בקנה מידה עולמי ויצרה לה הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים. תפוגת הפטנט על התרופה היא זו שהכניסה את טבע לסחרור מלכתחילה והובילה לשורה של טעויות ניהוליות בניסיון למצוא מנוע צמיחה ורווח חדשים לחברה.
שינוי דרסטי נוסף שמוביל פרנסיס, חלקו מכורח המציאות, הוא בניית תוכניות עסקיות שמבוססות אך ורק על מקורות אורגניים. "לא נקנה כלום", אמר פרנסיס, "אנחנו סומכים רק על עצמנו ולא על אף אחד אחר מבחוץ. אנחנו עושים כמובן פיתוח עסקי, אבל לא חייבים לרכוש שום דבר", הוא חידד את האסטרטגיה שנגזרת כמובן מהחוב של 16 מיליארד דולר שעדיין רובץ על המאזן של טבע בשילוב עם מחיר מניה נמוך היסטורית. בתקופת הצמיחה הקודמת של טבע, האסטרטגיה שלה היתה מבוססת על רכישות בקצב גבוה ושילובן במערך הקיים של החברה. בדיעבד התברר כי החברה לא היתה טובה באינטגרציה כפי שחשבו, אך הקופקסון איפשר לה לקיים מבנה הוצאות מנופח. לוקסוס שלפרנסיס אין.
התוכנית האורגנית של פרנסיס, שכבר החלה להתבצע, מנסה למנף את מה שהוא מצא בתוך טבע. היא מבוססת יותר מאי פעם על פיתוח תרופות חדשניות ובמקביל צמצום של גנריקה רק לתרופות שיש בהן ערך מוסף אמיתי ויכולת להגיע ראשונות לשוק. את הפיתוח מממנים רווחים מהבלוקבאסטר הנוכחי של טבע והיא תרופת אוסטדו שעברה את רף המכירות של מיליארד דולר בשנה שעברה ואמורה לייצר הכנסות של 1.5 מיליארד דולר השנה. לצדה יש גם את אג'ובי לטיפול במיגרנה ו־UZEDY, שהושקה בשלהי 2023 לטיפול בסכיזופרניה. "אין לנו תוכנית לפצל את הזרוע הגנרית החוצה, כי היא משתתפת במימון של עלויות הפיתוח לתרופות החדשניות", הבהיר פרנסיס.
בניגוד לכך, פרנסיס מתקדם בתוכנית למכירת חטיבת החומרים הפעילים של טבע (TAPI), תוכנית שאותה סימן כבר כמעט מיד עם כניסתו לתפקיד. "ל־TAPI יש פוטנציאל צמיחה גדול יותר בנפרד מטבע כחברה השנייה בגודלה בשוק של 85 מיליארד דולר", הסביר פרנסיס, "ל־TAPI יש כיום מחזור שנתי של כמיליארד דולר והם צריכים לצמוח לפחות בקצב הצמיחה של השוק שעומד על 6% בשנה, אבל יכולים לצמוח גם הרבה יותר. נכסים כאלה לא מגיעים לשוק לעתים קרובות".
אם לשפוט לפי העסקאות האחרונות בשוק זה, מכירת הפעילות עשויה להניב לטבע כמיליארד דולר. לפני כשנתיים ביצעה ענקית התרופות סאנופי מהלך דומה כאשר הנפיקה את חטיבת החומרים הפעילים שלה לפי שווי של 1.2 מיליארד דולר. כל הפעולות האלה אמורות להבטיח, לדעתו של פרנסיס, צמיחה מתמשכת גם אם לא מהירה במיוחד לטבע. "ב־2023 צמחנו לראשונה מזה שנים וכשרואים מה הוביל את הצמיחה, מבינים שאפשר להמשיך לצמוח גם עוד עשר שנים", הוא אומר.
בינתיים שוק ההון אוהב את מה שפרנסיס עושה. מניית טבע זינקה ב־40% מאז כניסתו לתפקיד ובינואר האחרון טבע שבה להיות החברה הגדולה ביותר בבורסת תל אביב עם שווי של 53 מיליארד שקל. השווי הזה כמובן לא נקבע בישראל, אלא בוול סטריט, שם קרנות הגידור הבחינו במניה שמתומחרת בחסר לאחר שהמשקיעים הגדולים והנאמנים נטשו לאורך השנים האחרונות ככל שטבע הלכה ושקעה בתסבוכות משפטיות בפרשיות של משככי כאבים ותיאום מחירים בשוק התרופות הגנריות. כל אלה הובילו את טבע להיסחר במכפיל רווח נמוך דרמטית מכל המתחרות וזאת למרות שהיא נהנית מרווח תפעולי של כ־4 מיליארד דולר ותזרים מזומנים חיובי של 2 מיליארד דולר שמאפשר לה לשרת את החוב.
החשבון שעושים בקרנות גידור הוא חשבון סנדלרים פשוט. מספיק להעיף מבט בחברת נוירוקיין ביוסנס האמריקאית שנסחרת בוול סטריט בשווי של 13 מיליארד דולר, בדומה לטבע. שווי זה של החברה מבוסס כולו על תרופה אחת - INGREZA - שמתחרה ישירות באוסטדו, התרופה הגדולה ביותר של טבע כיום לטיפול במחלה נוירולוגית בשם דיסקינזיה מאוחרת. אינגרזה אמנם הגיעה ראשונה לשוק ולכן הכנסותיה גבוהות יותר מאוסטדו, אבל לא בהרבה - 1.8 מיליארד דולר ב־2023 מול 1.2 מיליארד דולר והשנה היא צפויה לייצר הכנסות של 2 מיליארד דולר לעומת 1.5 מיליארד דולר באוסטדו, שצומחת יותר. במספרים הדומים האלה, קל לראות כי השוק למעשה לא מתמחר את כל יתר הפעילות של טבע או במלים אחרות הכנסות של 14.5 מיליארד דולר משורה של תרופות גנריות ותרופת מקור אג'ובי לטיפול במיגרנה.
זוהי כמובן רק דוגמה אחת והיא יכולה להסביר את הביצועים של מניית טבע מאז שפרנסיס התחיל להופיע יותר ויותר בכנסים של בנקי ההשקעות הגדולים שמצידם גם העלו את ההמלצות למניה. שינוי הכיוון היטיב גם עם פרנסיס עצמו, שקיבל עם כניסתו חבילת תגמול צנועה הרבה יותר מזו של קודמו ששם את כל יוקרתו המקצועית על הכף ויצא עם יותר מ־50 מיליון דולר אחרי חמש שנים בטבע. עם זאת, החוזה שנחתם עם פרנסיס לשלוש שנים נותן לו מעבר לשכר שנתי של 1.6 מיליון דולר לפני בונוסים, מענק הוני של 9 מיליון דולר במניות חסומות ומענק הצטרפות של 5 מיליון דולר נוספים במניות חסומות, שתפחו היטב מאז נובמבר 2022, כשחתם על החוזה עם טבע.
בינתיים גם לפרנסיס וגם למשקיעים בטבע יש סיבות לחייך, אבל אסור לשכוח כי גם השנה הראשונה של שולץ בתפקיד לוותה באופטימיות וקפיצה של 50% במניה. בסופו של דבר, חרף ההכרזות על חזרתה של טבע לצמיחה, התחזית שהיא סיפקה ל־2024 עדיין משקפת קצב עלייה זעום מול 2023, החוב הגבוה עדיין לא מאפשר את חופש הפעולה שחברה מסוגה ומסדר גודלה של טבע זקוקה לו והרבה מהפוטנציאל העתידי תלוי בהצלחות של פיתוחים שנמצאים כרגע במעבדה.
פרנסיס שיבח אתמול את הרמה הגבוהה של כוח האדם שמצא בטבע, אבל ההסכם שנעשה עם סאנופי למכירת זכויות הפיתוח של המולקולה הקריטית והמבטיחה ביותר בחברה, מאותת בכל זאת על כך שהוא סומך יותר על חברות ענק ולא על טבע שהצליחה להעביר מעט מאוד תרופות חדשניות במסלול הייסורים של ה־FDA ולהביא אותן מספיק מוקדם לשוק. "כאשר בחנתי את טבע לפני הצטרפותי, הסתכלתי על ההיסטוריה שלה בת 124 שנים וראיתי שהעבר הקרוב שלה הוא לא מה שמגדיר את החברה. בתפקידים הקודמים שלי בשוק הפארמה תמיד התחריתי ישירות בטבע והיא היתה המתחרה המאתגר והבלתי נלאה ביותר מכולם. זה מה שאני רואה בטבע ולא את הטעויות שנעשו, כי העבר הוא לא מה שמגדיר אותנו, אלא מה שמאפשר להסתכל קדימה".
***

"אני מנסה לתת קול לישראל"

אחד הדברים שאף מנכ"ל בחברת תרופות גדולה לא התמודד עימו הוא מלחמה שמתחוללת במרחק של עשרות קילומטרים מהמטה הגלובלי של החברה. ריצ'רד פרנסיס, המנכ"ל הלא ישראלי השני בהיסטוריה בת יותר מ־100 שנים של טבע, בוודאי לא לקח תרחיש כזה בחשבון. בחוזה שלו אמנם יש סעיף של מימון עלויות רילוקיישן לישראל, אך בשלב זה הוא מעדיף לשמור על מקום המגורים שלו הרחק מהקלחת הישראלית, אבל הוא מגיע לכאן לעתים קרובות. קודמו בתפקיד קור שולץ, שהגיע מדנמרק, העתיק את מגוריו ליפו לחמש שנים בהן ניהל את טבע. אך פרנסיס מגיע לישראל על בסיס קבוע וגם הביקור הנוכחי רחוק מלהיות הראשון מאז פרוץ המלחמה.
"כחברה יש לנו תוכניות המשכיות עסקית לכל תרחיש", אומר פרנסיס, "כמה שלא התכוננו לאירועי ה־7.10, יש לנו מנגונים שמבטיחים שהכל יתפקד. ישראל אחראית לפחות מ־8% מהייצור שלנו וכל מה שמיוצר כאן ניתן ליצור גם במפעלים האחרים שלנו. במונחי מכירות, השוק הישראלי אחראי ל־2% בלבד מהכנסות טבע. ועם זאת, המטה שלנו נמצא בישראל וגם המספר הגדול ביותר של עובדים. אי אפשר להמעיט ביכולת המדהימה של העובדים בישראל להמשיך לעבוד כרגיל באווירה הזאת כשבכל רגע הם נתונים בדאגה תמידית ליקיריהם. לפני שהצטרפתי לטבע הזהירו אותי שישראלים הם אנשים מאוד ישירים, אבל אני חושב שאתם צריכים לעבוד על השיווק שלהם. זה לא רק שאתם ישירים, אלא מאוד מסורים ונלהבים לגבי העשייה שלכם וזה מה שרואים בחודשים האחרונים. אני לא יודע אם יש עוד מדינה שאזרחיה יכלו לתפקד כפי שהעובדים הישראלים מתפקדים תוך כדי המלחמה", הוא מדגיש.
"אני רואה כחלק מהעבודה שלי לגרום לאנשים מחוץ לישראל להבין מה עוברים הישראלים ואני מנסה לתת קול לישראל, לתקשר את הדברים ככה שכמה שיותר יבינו את העובדות ואת המציאות במדינה". פרנסיס ציין כי לאורך החודשים האחרונים טבע לא נתקלה באירועים של חרם על מוצריה והציג פרויקט שאפתני שטבע ישראל לקחה על עצמה באמצעות הקמת קרן "מטפלים בנפש" לקידום הטיפול בטראומה של הישראלים בעקבות השבת השחורה. במסגרת הקרן, טבע, בשיתוף עם גורמים נוספים תכשיר, בין היתר, צוותים לטיפול בטראומה בפריסה ארצית ותחזק את מרכזי החוסן בדרום, זאת כדי להתמודד עם מחסור במטפלים ובזמני ההמתנה הארוכים לטיפול נפשי במערכת הבריאות הציבורית.