סגור
מנכל טבע ריצ'רד פרנסיס
מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס (צילום מסך: Youtube)

ניתוח
פחות מותגים גנריים, יותר תרופות חדשניות: האסטרטגיה של מנכ"ל טבע החדש

ריצ'רד פרנסיס הציג את התוכנית האסטרטגית של חברת התרופות, במרכזה התמקדות בתרופות אינובטיביות על מנת לייצר צמיחה. "טבע תהיה פשוטה יותר אחרי יישום האסטרטגיה החדשה", אמר פרנסיס. כרגע לא ברור אם מתוכננים קיצוצים. העלייה במניה לאחר חשיפת התוכנית מעידה על אמון המשקיעים

"לא הייתי מודע לצנרת המוצרים הפוטנציאליים המדהימה של טבע, מדובר בחברה ברמה עולמית בהנדסה ובפורמולציות. יש לחברה את כל מה שדרוש כדי לחזור לצמיחה, וזה הפרק הבא של טבע", כך פתח את דבריו מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בהצגת התוכנית האסטרטגית החדשה שלו לחברת התרופות הישראלית.
פרנסיס נכנס לתפקידו לפני כחצי שנה לאחר שהחליף את קור שולץ שפרש מעט לפני המתוכנן, עם סגירת פרשת משככי הכאבים שהעיקה על טבע לאורך מרבית כהונתו. פרנסיס מגיע לטבע, מי שהייתה פעם ענקית ישראלית ואחת מחברות התרופות הגדולות והנערצות בעולם, כשהיא באחת מנקודות שפל שלה, אחרי ש-2022 הסתיימה שוב ללא צמיחה וכאשר לפניה פרעונות של החוב הגבוה.
עם זאת, פרנסיס מקבל את טבע לראשונה זה שנים ללא העננים המשפטיים הקודרים שליוו אותה בחמש השנים האחרונות, וגם החוב קטן כמעט בחצי: 20 מיליארד דולר נטו כיום לעומת 35 מיליארד עם כניסתו של שולץ לתפקיד. על כן, לראשונה זה שנים מנכ"ל טבע יכול להתרכז במה שמנכ"ל אמור לעשות: איך להצמיח את החברה קדימה.
בין השורות בדבריו של פרנסיס ניתן להבין כי הוא מצא בטבע בעיקר לא מעט בלאגן. זאת, לאחר שלאורך שנות כהונתו היא עברה מהפך תפעולי דרמטי בהובלת שולץ, שהתמקד בסגירת מפעלים וקיצוצים בכוח אדם. פרנסיס אומר כי בטבע רצים על יותר מדי פרויקטים בו זמנית, מה שפוגע ביעילות וגם בהגעת המוצרים בזמן לשוק.
הנקודה האחרונה היא קריטית בתחום התרופות, כאשר בעיקר בגנריקה כל הקודם זוכה ברוב הקופה. אם שולץ עבד קשה על מבנה ההוצאות והעביר לפרנסיס טבע רזה ויעילה הרבה יותר תפעולית, פרנסיס רוצה לעשות סדר גם בשורה העליונה. מכאן אפשר רק לדמיין את רמות הכאוס שאפיינו את טבע לאורך שנות השיא והשובע שלה, כאשר הרווחים האדירים מקופקסון יצרו לחברה קרקע פורייה להתנפחות חסרת פרופורציות וצורך בכל חלקיה, ובעיקר ללא אינטגרציה מספקת של החברות הרבות שנרכשו לאורך אותן השנים.
"טבע תהיה פשוטה יותר אחרי יישום האסטרטגיה החדשה", אמר פרנסיס, שביסס את האסטרטגיה על ארבע רגליים מרכזיות. הרגל הראשונה, שפרנסיס נותן לה את המשמעות הגדולה ביותר, היא פיתוח התרופות האינובטיביות. כיום יש לטבע שתי תרופות משמעותיות בפלח זה: הראשונה היא אוסטדו לטיפול בדיסקינזיה מאוחרת, שהכנסותיה הגיעו למיליארד דולר ב-2022, מה שמזכה אותה בכינוי "בלוקבאסטר" בשוק הפארמה, והשנה צפויות ההכנסות ממנה להגיע ל-1.2 מיליארד דולר. פרנסיס שידר אופטימיות רבה בכל הנוגע לתרופה זו והעריך כי ב-2027 יגיעו ההכנסות ממנה ליותר מ-2.5 מיליארד דולר.
התרופה השנייה עליה מבסס פרנסיס את הציפייה לצמיחה היא UZEDY, תרופה חדשה של טבע לטיפול בסכיזופרניה שהושקה באחרונה ופונה לשוק של 600 אלף חולים, 4 מיליארד דולר במונחי תרופות. בהתייחסו למנועי הצמיחה בתרופות המקור, פרנסיס לא התייחס לאג'ובי לטיפול במיגרנות, שבינתיים מאכזבת עם הכנסות של 400 מיליון דולר שצפויות ב-2023, בדומה להכנסות מהתרופה גם בשנה שעברה. "מעבר לתרופות אלה יש לטבע עוד 7 תרופות ביוסימילר בשלבי פיתוח מתקדמים מאוד, ואני מעריך כי ב-2025 התחום האינובטיבי יניב 20% מהכנסות טבע, לעומת 10% כיום".
הרגל השנייה בתוכנית הצמיחה של פרנסיס היא האצת החדשנות של טבע - וכאן הכוונה היא בעיקר למולקולות בשלבים מוקדמים יותר של פיתוח שיכולות להפוך לתרופות אינובטיביות. פרנסיס הזכיר במיוחד תרופה נוספת לסכיזופרניה שנמצאת בשלב השלישי של ניסויים קליניים, תרופה לאסטמה שגם היא בשלב השלישי ותרופה להקלת סימפטומים של מחלת הקרוהן וקוליטיס שנמצאת בשלב השני.
הגנריקה, פעם מקור העוצמה והפאר של טבע, נמצאת רק במקום השלישי בתוכנית הצמיחה של פרנסיס - וכאן התוכנית היא בעיקר כיווץ. "אנחנו רוצים לשמר את טבע כמעצמה גנרית, אבל להצמיח את הרווחיות בה", אמר פרנסיס. כדי לעשות זאת, הוא מתכנן להפחית את מספר התרופות הגנריות שטבע מייצרת ומפתחת, כדי להתמקד בפלח הגנרי בו יש פחות מתחרים ולוותר על תרופות בהן יש כבר שחקנים רבים והמחירים נמוכים במיוחד. "נוציא בהדרגה תרופות שיש בהן הרבה יצרנים גדולים מהפורטפוליו ובמקביל גם נקטין את כמות המולקולות שבפיתוח", אמר. "יש יותר מדי דברים שמפתחים ולא הכל מגיע לשוק בזמן כתוצאה מכך. החברה מנסה לעשות יותר מדי בו זמנית".
הרגל הרביעית היא זו שתעניין בעיקר את עובדי טבע והיא קרויה "מיקוד עסקי". מאחורי הכותרת הזאת, שבינתיים בטבע לא מפרטים עליה יתר על המידה, מדובר על "הקצאת משאבים נכונה כדי לממן את הצמיחה, אופטימיזציה של פעילות והעלאת המיקוד". לרוב מאחורי כותרות כאלה מסתתרים קיצוצים.
בשלב זה פרנסיס אומר כי מדובר בעיקר בעוד קצת סידור מחדש של הבלגן. "גיליתי שיש בטבע עסק של API (חומרי גלם לתרופות) שנקרא TAPI. זה שוק שצומח ב-6% בשנה, ואנחנו נרצה לבנות אותו כיחידה נפרדת כדי שיוכל ליהנות ממלוא הצמיחה, מה שיגדיל גם את ההכנסות וגם את הרווחיות של טבע". TAPI, מפעל טבע שממוקם ברמת חובב בדרום, משרת כבר כיום לקוחות חיצוניים ולא רק את טבע עצמה, אבל פרנסיס רוצה לחשוף את הפעילות הזאת יותר ללקוחות חיצוניים.
הרעיון של פרנסיס לעשות סדר ולמקד את טבע תוך פישוט המבנה שלה הוא כמובן נכון, אבל כדי להחזיר אותה לפסי הצמיחה היא זקוקה לרגל מימונית שתאפשר לה להשלים במהירות את תוכניות הפיתוח. גיוס הון הוא כמעט לא אופציה מבחינת החברה לאור מחירה הנמוך של המניה והחוב שעדיין גבוה ומייצר עומס פרעונות בשנים הקרובות.
כדי ליישם את התוכנית שלו, פרנסיס זקוק בעיקר לאמון השוק והמשקיעים שיעלה את המניה ויעניק לו מרחב תמרון רחב יותר. עלייה של 5% בניו יורק במניית טבע מיד לאחר חשיפת התוכנית מאותתת על כך שיש נכונות לשמוע על עתיד עסקי חדש לטבע, לאחר פתרון התסבוכות המשפטיות.