סגור
ריצ'רד פרנסיס מנכ"ל טבע החדש על רקע  אתר חברת טבע בכפר סבא
מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס. "אני רוצה שטבע לא תוגדר על ידי העבר שלה, אלא לוודא שיהיה לה עתיד טוב" ( צילום: סיון פרג')

צעד משמעותי ראשון למנכ"ל טבע: שת"פ עם סאנופי לפיתוח תרופה מבטיחה

ענקית התרופות האירופית תשתף פעולה עם החברה הישראלית לפיתוח תרופה לטיפול בקרוהן ובקוליטיס; טבע מתקרבת לשלב המכריע של הניסויים הקליניים ברקע המשבר הקשה שהיא חווה בשנים האחרונות; המנכ"ל פרנסיס לכלכליסט: "התרופה תאפשר לנו להראות שטבע היא לא רק גנריקה"

טבע הודיעה היום על המהלך העסקי המשמעותי הראשון שהוביל ריצ'רד פרנסיס, המנכ"ל החדש שנכנס לתפקיד לפני כמעט שנה.
חברת התרופות הישראלית חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם ענקית התרופות האירופית סאנופי, לפיתוח אחת התרופות החדשניות המבטיחות שלה לטיפול במחלות קרוהן וקוליטיס.
סאנופי תשלם לטבע חצי מיליארד דולר במזומן כעת ועוד מיליארד דולר בהתאם לעמידה באבני דרך בפיתוח. התרופה, בשמה הזמני TEV 574, נמצאת כרגע בשלב השני של ניסויים קליניים. לפי ההסכם, טבע תקבל 600 מיליון דולר נוספים עם כניסתה לשלב השלישי של הניסויים ועוד 400 מיליון דולר עם השקת התרופה. כל עלויות הפיתוח יתחלקו באופן שווה בין טבע לסאנופי.
מדובר בתוכנית ארוכת טווח, שכן לדברי המנכ"ל פרנסיס, שניצל את ההכרזה לסבב ראיונות ראשון עם התקשורת הישראלית, השלב השלישי של הניסויים לא צפוי להתחיל לפני 2025 והשקתה המסחרית של התרופה צפויה רק לקראת סוף העשור.
"העסקה הנוכחית היא חלק מהאסטרטגיה שלנו שהצגנו במאי האחרון, שמבוססת על ארבע רגליים. היא תאפשר לנו לחשוף את הנכסים שיש בטבע ולהראות שטבע היא לא רק גנריקה, אלא גם הרבה חדשנות. אני רוצה שטבע לא תוגדר על ידי העבר שלה, אלא לוודא שיהיה לה עתיד טוב", אמר פרנסיס בשיחה עם כלכליסט.
עוד לפני השלמת הפיתוח והמסחור של התרופה, מתכננת טבע להשיק שתי תרופות מקור אחרות - האחת לטיפול בסכיזופרניה והשניה לטיפול באסתמה, כך שההסכם עם סאנופי אמור לתמוך במנועי הצמיחה של טבע לטווח הבינוני.
אם הניסויים הקליניים יסתיימו בהצלחה והתרופה תקבל את אישור ה-FDA, טבע וסאנופי יתחלקו ביניהן באופן שווה ברווחים.
טבע תהיה אחראית על ההשקה באירופה ובישראל ואילו סאנופי תהיה אחראית על השוק המרכזי שנמצא בארה"ב וכן באסיה ובשאר העולם.
TEV 574 נחשבת היום לתרופה המבטיחה ביותר בצנרת הפיתוחים של טבע משום שהיא פונה לשוק ענק של 28 מיליארד דולר של מחלות מעיים אוטואימוניות.
על פי הערכות, יש בעולם כיום כ-10 מיליון איש שסובלים ממחלות מעי דלקתיות. לפי טבע, חלק גדול מהחולים לא מטופלים בתרופות וסובלים מהדלקות באופן קבוע. יש כיום כמה תרופות בעלות מנגנון דומה לזה של טבע שנמצאות בפיתוח, אבל בטבע סבורים כי לצורת הפעולה הספציפית שלה יהיה יתרון מול המתחרים.
"העסקה עם סאנופי, שמתמחה בתחום האימונולוגיה, תאיץ את הצמיחה של טבע בהמשך. זו עסקה שאנחנו בטבע רצינו לעשות ולא היינו חייבים לעשות", אמר פרנסיס ורמז לכך שלאחר תקופה ממושכת טבע מנסה לקדם מהלכים אסטרטגיים יזומים, ולא רק לכבות שריפות ולהתמודד עם משברים.
לדבריו, העבודה על המהלך של מציאת שותף לפיתוח TEV 574 החלה לפני כחצי שנה, לאחר הצגת התוכנית האסטרטגית, וטבע בחנה מספר חברות תרופות כשותפות פוטנציאליות לפיתוח. "זה נכס חשוב מאוד עבור טבע ורצינו לוודא שהמסחור יהיה טוב, עם שותף שהוא בעל ידע ויכולות", הוסיף פרנסיס. לדבריו, בשאר התרופות טבע ממשיכה בשלב זה בפיתוח עצמאי ואין שיחות פעילות להסכמים דומים לזה שנחתם עם סאנופי.
המהלך של טבע מגיע כאשר תחום התרופות לדלקות מעיים בשיאו. ביוני האחרון רכשה מרק, אחת השחקניות הגדולות בשוק התרופות האינובטיביות, את חברת הביוטק פרומטאוס שמפתחת תרופה דומה לזו של טבע, עבור 11 מיליארד דולר.
ביולי האחרון פורסם כי ענקית התרופות רוש בוחנת עסקה של 7 מיליארד דולר לרכישת רויבאנט (ROIVANT), שמפתחת גם היא מולקולה דומה. על פי סכומים אלה נראה כי לכאורה טבע עושה טעות בכך שהיא מסתפקת ב-1.5 מיליארד דולר "בלבד" שהיא תקבל מסאנופי, בעיקר לנוכח הטענה של טבע כי המולקולה שלה אפקטיבית יותר ומשיגה תוצאות טובות יותר.
אבל בקדחת העסקאות עם הסכומים המפוצצים, קל לשכוח כי לא כל התרופות שמצליחות להציג תוצאות טובות בשלב השני של ניסויים קליניים, מגיעות לישורת של אישור FDA וחשוב לא פחות מכך - עושות את זה מספיק מהר כדי להקדים את המתחרות בהשקה המסחרית.
טבע, שמחזיקה אמנם בנכס אטרקטיבי מאוד, מגיעה לשלב המכריע של הניסויים הקליניים כחברה שהייתה נתונה במשבר קשה שהחל ב-2016. בתקופה הזאת היא גם פיטרה אלפי עובדים ולא פחות חשוב מכך, סבלה מנטישה של כוח אדם איכותי שעזב לטובת חברות פארמה יציבות יותר.
עריכת השלב האחרון של ניסויים קליניים ותהליך קבלת אישור FDA דורשים מומחיות וידע שחלקים ממנו אבדו לטבע בשנות המשבר. לראייה, טבע התקשתה בתחילת השיווק של תרופת הביוסימילר הומירה ונתקלה בעיכובים ודחיות מצד מנהל התרופות והמזון האמריקאי ולפני כן לא הצליחה להרחיב את השימושים בתרופת אוסטדו להתוויות נוספות וגם איחרה ולא הייתה הראשונה להגיע לשוק עם אג'ובי לטיפול במיגרנה בניגוד לתחזיות.
"שיפרנו מאוד את יכולות המחקר והפיתוח וגייסנו אנשים לתחום הזה", הגיב פרנסיס לשאלת כלכליסט בנושא.
"גם בצד המסחור הגברנו את היכולות והוספנו בכירים לצוות האמריקאי", הוא ציין והתכוון להחלפתו של נשיא טבע ארה"ב, מהלך עליו הודיעה החברה לפני שבוע, בנשיאה החדשה כריס פוקס, שמגיעה לאחר שורה של תפקידים בכירים בנוברטיס ואמג'ן.
מעבר לאתגרים האובייקטיביים של טבע, חשוב לציין כי רויבאנט נמצאת על המדף רק משום שפייזר, חברת התרופות הגדולה והחזקה ביותר כיום, הייתה שותפה לפיתוח התרופה שלה לדלקות מעיים עד השלב השני של הניסויים הקליניים, ויתרה על המשך הדרך. ההחלטה נעשתה מתוך הערכה כי מדובר יהיה בתהליך ארוך ויקר.
טבע מצדה זקוקה למזומנים כיום, משום שהחוב שעדיין עומד על כ-18 מיליארד דולר ומייצר עומס פירעונות דווקא בשנים הקרובות, מקשה על מהלכים אסטרטגיים מעודדי צמיחה אליהם רוצה לצאת פרנסיס. חצי מיליארד דולר שהיא תקבל באופן מיידי יכולים להיות משמעותיים בהקשר זה, אם כי בטבע רומזים כי לא כל הכסף ישמש להפחתת המינוף, אלא חלקו יופנה גם להגדלת ההשקעה במחקר ופיתוח. על רקע כל אלה, במצבה הנוכחי של טבע, עדיפה לה ציפור של חצי מיליארד דולר ועוד חצי מהרווחים העתידיים שעשויים להגיע למיליארדי דולרים, מאשר השקעה של מאות מיליוני דולרים בפיתוח עם אופציה ל-100% מכלום, במקרה של כישלון.