סגור
פינוי הנפגעים בכרם שלום
פינוי הנפגעים בכרם שלום

דיווח שוטף
הותר לפרסום: שלושה לוחמים נהרגו במטח החריג מרפיח לכרם שלום

דובר צה"ל התיר לפרסם כי סמ״ר ראובן מרק אסולין (19) מרעננה, סמ״ר עידו טסטה (19) מירושלים וסמ״ר טל שביט (21) מכפר גלעדי, נהרגו מהירי לכרם שלום היום. בנוסף, נפצעו באורח קשה עוד שני לוחמים בגדוד 931, חטיבת הנח"ל, ולוחם בגדוד שקד, חטיבת גבעתי

23:21 - ירי מסוריה: נפילות בשטחים פתוחים בדרום הגולן, צה"ל מגיב באש למקור הירי. מועצה אזורית גולן מסרה כי שני טילים נורו מכיוון סוריה לשטח פתוח בדרום רמת הגולן. הדי הפיצוצים נשמעו באזור היישוב רמת מגשימים. צה"ל מגיב בירי למקורות האש בסוריה. בסוריה דווח על הפצצות ישראליות בעיר נווה, באזור הכפרי המערבי של דרעא, לכיוון הגולן. (יאיר קראוס, ליאור בן ארי)
22:40 - ייפגש עם נתניהו וברנע: ראש ה-CIA יגיע מחר לישראל. ראש ה-CIA ביל ברנס צפוי לבקר מחר בישראל ולהיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש המוסד דדי ברנע ובכירים נוספים. (איתמר אייכנר)
22:33 - הותר לפרסום: 3 לוחמים נהרגו במטח החריג מרפיח לכרם שלום. דובר צה"ל התיר לפרסום כי סמ"ר ראובן מרק מורדכי אסולין (19) מרעננה, סמ"ר עידו טסטה (19) מירושלים וסמ"ר טל שביט (21) מכפר גלעדי נהרגו בצהריים (יום ראשון) במטח הכבד מרפיח לכרם שלום. אסולין וטסטה היו לוחמים בגדוד שקד של גבעתי, ושביט היה לוחם בגדוד 931 של חטיבת הנח"ל.
בנוסף, בקרב בו נפלו החללים נפצעו באורח קשה שני לוחמים בגדוד 931 ולוחם בגדוד שקד. החללים והלוחמים שנפצעו נפגעו מירי רקטות מרצועת עזה לעבר שטח הארץ. בנוסף נפצעו באירוע תשעה לוחמים באורח בינוני וקל.

17 צפייה בגלריה
לוחמי צה"ל שנהרגו במטח מרפיח לכרם שלום. סמ"ר טל שביט, סמ"ר עידו טסטה,  סמ"ר ראובן מרק מורדכי אסולין
לוחמי צה"ל שנהרגו במטח מרפיח לכרם שלום. סמ"ר טל שביט, סמ"ר עידו טסטה,  סמ"ר ראובן מרק מורדכי אסולין
לוחמי צה"ל שנהרגו במטח מרפיח לכרם שלום. סמ"ר טל שביט, סמ"ר עידו טסטה, סמ"ר ראובן מרק מורדכי אסולין
(צילום: דובר צה"ל)

המטח מרפיח כלל 14 רקטות ופצצות מרגמה שנורו ממשגרים תת-קרקעיים, כ-350 מטרים סמוך למחסות אזרחיות ברפיח. הנפגעים פונו משתי זירות - עמדת אבטחה ליד מחנה אמיתי, ובמרחב פתוח ליד אוהל או מיגונית. אחת הנפילות פגעה בעמוד חשמל בבסיס אמיתי, רקטה נוספת פגעה בבית ריק בקיבוץ כרם שלום ואחרת במבנה במוצב סופה הסמוך.
הכוחות שנפגעו שייכים לכוחות האבטחה במרחב, שהוצבו שם על מנת לשמור על ציוד וטנקים של גדודים שנערכים לכניסה לרפיח - שנמצאת מעבר לגדר. בשבועות האחרונים נפרסו באזור עשרות רבות של טנקים ונגמ"שים כחלק מההיערכות לפעולה הקרקעית. לצה"ל הייתה התרעה כללית על הירי בשל המיקום החשוף שבו הוצבו הלוחמים, ולכן בשטח מוקמו מיגוניות וצומצמו הכוחות.

17 צפייה בגלריה
פינוי הנפגעים בכרם שלום
פינוי הנפגעים בכרם שלום
פינוי הנפגעים בכרם שלום

בצבא מתחקרים כעת כיצד למרות שהופעלה אזעקה, וחרף היערכות הכוחות, האירוע הסתיים בתוצאה הזו. נציין כי לא היו יירוטים במטח. בסוף השבוע, נציין, היה ירי נוסף לעבר כרם שלום עם פצוע קל.
בצבא כאמור העריכו מבעוד מועד שבשל כינוס הכוחות סמוך לגדר לקראת אפשרות של כניסה לרפיח, ומול תצפיות חמאס, בארגון הטרור ינסו לתקוף הכוחות - ולכן ההתנהלות מתוחקרת.
האזעקה נשמעה בשעה 13:31 כתוצאה ממטח הרקטות, ולאחר מכן נורו גם פצמ"רים לאזור. טנקים הגיבו באש לעבר יעדים בשטח הרצועה לצורך בידוד המרחב. בנוסף, מיד לאחר המטח, מעבר כרם שלום נסגר למעבר משאיות.
דובר צה"ל עדכן בהמשך כי מטוסי קרב, בהובלת אוגדת עזה, תקפו את המשגר שביצע את השיגורים לעבר כרם שלום. בנוסף, כך נמסר, מטוסי קרב תקפו מבנה צבאי במרחב השיגור. (יואב זיתון)
21:40 - במרכז הרצועה: צה"ל ושב"כ תקפו מרכז פיקוד ושליטה של חמאס - בתוך מתחם אונר"א. דובר צה"ל עדכן כי בהובלת אוגדת עזה ובהכוונה מודיעינית של אמ״ן ושב״כ, צה"ל תקף מרכז פיקוד ושליטה מרכזי של חמאס שמוקם במתחם אונר״א במרכז הרצועה. התקיפה, כך נמסר, תוכננה ובוצעה בקפידה תוך שימוש בחימוש מדויק והימנעות ככל הניתן מפגיעה בבלתי מעורבים.
עוד נמסר כי המפקדה שהותקפה שימשה כתשתית טרור מרכזית, ממנה תוכננו בשבועות האחרונים מספר פעולות טרור לעבר כוחות צה״ל במסדרון מרכז הרצועה. בהכוונת מפקדה זו הועברו אמצעי לחימה למחבלים וכן אספקה לפעילי טרור במנהרות תת קרקעיות.
מדובר צה"ל נמסר בנוסף: "חמאס מנצל באופן שיטתי מוסדות בינלאומיים ואוכלוסייה אזרחית כמגן אנושי לפעולות טרור נגד מדינת ישראל". (יואב זיתון)
20:37 - נתניהו: מחויבים להשיב את החטופים ולשים קץ לסיוט של המשפחות - וגם להשלים את חיסול חמאס. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בעצרת ביד ושם: "אני רוצה להבהיר, לעולם לא עוד זה עכשיו. כי 80 שנה אחרי השואה, אחרי הרצח הנורא של ששת המיליונים, שוב קמו עלינו אנשי רשע, חדורי אכזריות נוראית. הם טבחו, התעללו, אנסו, חטפו".
נתניהו הוסיף: "אני מבקש לחדד - מתקפת הטרור המחרידה ב-7 באוקטובר לא הייתה שואה. לא בגלל היעדר הכוונה להשמיד אותנו, אלא בגלל היעדר היכולת לעשות זאת. כי הכוונה היא אותה כוונה. הנאצים חתרו לחסל את היהודים עד האחרון שבהם. מרצחי החמאס מונחים על ידי אותה מטרה בדיוק. הם הורגים תינוקות, ילדים, נשים, גברים, צעירים, מבוגרים, בלי להניד עפעף. הם חטפו את אחינו ואחיותינו, ועדיין מחזיקים חצי מהם במרתפים החשוכים. אנו נחושים להוציא את כולם מן התופת האפלה הזאת".
נתניהו הבהיר: "בדיוק כאן נעוץ ההבדל בין השואה לתקופה זו. בניגוד לשואה שבה היינו חסרי ישע למול מבקשי נפשנו, היום יש לעם היהודי כוח מגן משלו. לאחר טבח 7 באוקטובר השבנו לתוקפנו מלחמה, מלחמה שתסתיים בעזרת השם בניצחון מוחלט. אויבינו טעו טעות חמורה. הם ראו בנו חברה חלשה, מפולגת, חסרת שורשים וכוח עמידה, הם טעו. ברגע האמת, נעמדנו יחד, כתף אל כתף, מלאי חוסן נחישות ועוצמה". (גלעד כהן)

17 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בעצרת המרכזית ביד ושם. יום הזיכרון לשואה ולגבורה מלחמת חרבות ברזל 5.5.24
ראש הממשלה בנימין נתניהו בעצרת המרכזית ביד ושם. יום הזיכרון לשואה ולגבורה מלחמת חרבות ברזל 5.5.24
ראש הממשלה בנימין נתניהו בעצרת המרכזית ביד ושם
(צילום: שלו שלום)
20:27 - אונר"א: ישראל חסמה את כניסת ראש הארגון לעזה. אונר"א הודיעה כי ישראל חסמה את כניסת הנציב הכללי של הארגון פיליפ לזאריני לעזה. בהודעת הארגון נכתב: "הרשויות הישראליות שוללות - בפעם השנייה - את כניסתו של לזאריני לעזה, שם הוא תכנן להיות עם צוותי הארגון, כולל אלו שבקו החזית". (איתמר אייכנר)

17 צפייה בגלריה
ראש אונר"א פיליפ לזרני. לפי ארה"ב 12 עובדים השתתפו בטבח
ראש אונר"א פיליפ לזרני. לפי ארה"ב 12 עובדים השתתפו בטבח
ראש אונר"א פיליפ לזאריני
(צילום: SAID KHATIB / AFP)


19:45 - שלושה טילי נ"ט נורו לעבר קריית שמונה, לא ידוע על נזקים. שלושה טילי נ"ט נורו לעבר קריית שמונה. אחד מהם נפל בשטח פתוח. נכון לשעה זו לא ידוע על נזקים. (יאיר קראוס)
19:27 - לאחר המטח הכבד לצפון: צה"ל תקף תשתיות חיזבאללה בדרום לבנון. מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים ותשתיות טרור של חיזבאללה במרחבים מרכבא, א-טייבה, כפר כילא ואל עדייסא שבדרום לבנון. כך מסר דובר צה"ל, שאישר את הדיווחים על תקיפת מבנה צבאי הבוקר במרחב מיס אל-ג'בל שבדרום לבנון. בנוגע למטח לעבר יישובי הצפון מוקדם יותר, הוסיף: "זוהו כ-40 שיגורים שחצו לעבר שטח מדינת ישראל, חלקם יורטו, אין נפגעים. צה"ל תקף את מקורות הירי. צה"ל תקף בירי ארטילרי להסרת איום במרחב שבעא שבדרום לבנון". (יואב זיתון)

17 צפייה בגלריה
נזק מירי על קריית שמונה חרבות ברזל 5.5.24
נזק מירי על קריית שמונה חרבות ברזל 5.5.24
נזק מהירי מוקדם יותר על קריית שמונה
(צילום אפי שריר)

18:34 - חמאס אישר שהשיחות בקהיר הסתיימו: "העברנו את התגובה למתווכים". חמאס אישר באופן רשמי כי שיחות המשא ומתן בקהיר הסתיימו, ומסר כי "משלחת התנועה העבירה את התגובה למתווכים במצרים ובקטאר, שהתקיימו איתם דיונים מעמיקים ורציניים". לדברי הארגון, "התנועה מאשרת את גישתה החיובית והאחראית, ואת רצונה ונחישותה להגיע להסכם העונה על הדרישות הלאומיות של עמנו, לסיים את התוקפנות לחלוטין, להשיג נסיגה מכל רצועת עזה, להחזיר את העקורים, להעצים את הסיוע, להתחיל בבנייה מחדש ולהשלים את עסקת חילופי השבויים". (עינב חלבי)
18:29 - ראש ה-CIA נוסע לקטאר: "השיחות קרובות לפיצוץ". ראש ה-CIA וויליאם ברנס ימריא לדוחא לפגישת חירום עם ראש ממשלת קטאר מוחמד א-תאני. כך דווח בסוכנות הידיעות רויטרס, מפי גורם רשמי, שציין כי "השיחות קרובות לפיצוץ". לדברי הגורם, קטאר וארה"ב ימשיכו להפעיל "לחץ מירבי" על ישראל וחמאס במטרה להמשיך בשיחות המשא ומתן לעסקת חטופים. (רויטרס)
17 צפייה בגלריה
וויליאם ברנס המועמד של ג'ו ביידן לתפקיד ראש ה- CIA
וויליאם ברנס המועמד של ג'ו ביידן לתפקיד ראש ה- CIA
ראש ה-CIA וויליאם ברנס
(צילום: איי פי)

18:15 - גורמים ביטחוניים על השיחות בקהיר: "חמאס לא רוצה עסקה, אין בשביל מה ללכת". גורמים ביטחוניים התייחסו לדיווחים על כך שמשלחת חמאס לשיחות בקהיר תשוב לקטאר להתייעצויות, ואמרו כי "זה לא מפתיע, הם לא רוצים עסקה". לדבריהם, "אין בשביל מה ללכת לשמוע. זה לא ישפיע לטובה על המצב מול לבנון". (איתמר אייכנר)
18:12 - המטח לכרם שלום: תיעוד הנזק שנגרם לבית שנפגע בקיבוץ. בית בקיבוץ כרם שלום ספג פגיעה ישירה במטח שנורה מוקדם יותר היום. נזק נגרם במקום. במטח נרשמו 14 שיגורים שמקורם סמוך למעבר רפיח, כ-350 מטרים מאזור מחסות אזרחיים. (מתן צורי)

17 צפייה בגלריה
נזק לבית בכרם שלום מהמטח ששוגר מרפיח
נזק לבית בכרם שלום מהמטח ששוגר מרפיח
נזק לבית בכרם שלום מהמטח ששוגר מרפיח

17:53 - המטחים לצפון: תגובה לתקיפת צה"ל במיס אל-ג'בל. ארגון הטרור חיזבאללה לקח אחריות על חמישה אירועי ירי לשטח ישראל משעות הבוקר, וציין כי ארבעה מהם בוצעו בתגובה לתקיפת צה"ל במיס אל-ג'בל, שם דווח על כך שנהרגו ארבעה בני אדם. בין לקיחות האחריות של חיזבאללה, שני המטחים הכבדים לאזור קריית שמונה, שכללו כ-60 רקטות. (ליאור בן ארי, יואב זיתון)

17 צפייה בגלריה
נזק במיס אל ג'בל לבנון מתקיפות צה"ל
נזק במיס אל ג'בל לבנון מתקיפות צה"ל
מיס אל ג'בל
(Hasan FNEICH / AFP)
17:41 - השיחות בקהיר הסתיימו: "משלחת חמאס תחזור להתייעצויות". גורם בחמאס אמר לסוכנות הידיעות AFP כי תמו השיחות בנוגע לעסקת החטופים שהתקיימו בקהיר, וציין כי משלחת המשא ומתן של חמאס, בראשות חליל אל-חיה, סגנו של מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, תשוב לקטאר. לדבריו, "הפגישה עם שר המודיעין המצרי הסתיימה, משלחת חמאס תצא לדוחא להמשך התייעצויות עם ראשי התנועה". (עינב חלבי, AFP)
17:18 - הנשיא הרצוג על הירי לכרם שלום: "לחמאס לא אכפת מהאנושות". נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס למטח שנורה מרפיח לעבר כרם שלום, שבו נפצעו לפחות 10 בני אדם, ואמר כי "חמאס תוקף סיוע הומניטרי כי לא אכפת לו מהאנושות. על העולם לפעול לשחרור בני הערובה, ולשחרר את תושבי עזה מהשלטון המרושע של חמאס". (איתמר אייכנר)
17:15 - נ"ט פגע בבית בשתולה; דיווחים בלבנון על תקיפות בדרום המדינה. הערוץ הלבנוני "אל-מנאר", השייך לחיזבאללה, דיווח על תקיפות בכפר כילא ובאזור אל-עזיה שבדרום לבנון. במקביל, דיווחים על פגיעת נ"ט בבית בשתולה שבגליל המערבי. (יאיר קראוס, ליאור בן ארי)
16:35 - המטח לקריית שמונה: רקטות פגעו באיצטדיון העירוני ובבית תמחוי. רקטה פגעה באיצטדיון העירוני בקריית שמונה במסגרת המטח לעבר העיר. בכירי המועדון עודכנו על כך, וגורם בקבוצה אמר כי "נסראללה שלח תזכורת למצב שלנו פעם שלישית. עצוב מאוד שהמצב כך. אנחנו מקווים שבעונה הבאה נוכל לחזור לבית שלנו ולקהל שלנו". עירוני קריית שמונה, שנאבקת לעלות לליגת העל, משחקת ומתאמנת מחוץ לעיר.

17 צפייה בגלריה
פגיעת רקטה באצטדיון העירוני בקריית שמונה
פגיעת רקטה באצטדיון העירוני בקריית שמונה
פגיעת רקטה באצטדיון העירוני בקריית שמונה
(צילום: עירוני קריית שמונה)

לצד הפגיעה באיצטדיון, זוהתה פגיעה ישירה גם בבית התמחוי "בתיה" שבעיר, מבלי שהיו נפגעים. במקום היו עובדי בית התמחוי, שסיימו הכנת משלוחי מזון לקשישים שעדיין מתגוררים בעיר. הרב ציפורי, מנהל בית התמחוי, מסר כי "בשעה 13:30 היה מטח גדול של טילים לעיר. הטבח שלנו עדיין היה בבית התמחוי וכששמע את הדי הפיצוצים נכנס למקלט. כעבור מספר שניות אחד הטילים פגע פגיעה ישירה בבניין שלנו". (שמעון אלבז, יאיר קראוס)
17 צפייה בגלריה
פגיעת רקטה בבית תמחוי בקריית שמונה
פגיעת רקטה בבית תמחוי בקריית שמונה
פגיעת רקטה בבית תמחוי בקריית שמונה
(צילום: הקרן לידידות)

16:33 - מגעים לעסקת חטופים: קבינט המלחמה מתכנס. הקבינט לניהול המלחמה התכנס כדי לדון במגעים לעסקת חטופים. כמה משפחות חטופים מפגינות במקביל מחוץ למשרד ראש הממשלה בירושלים. (איתמר אייכנר)
16:25 - חיזבאללה: פגענו בבסיב צבאי בגולן; צה"ל תוקף בדרום לבנון. רשת "אל-מיאדין" הלבנונית, המזוהה עם חיזבאללה, דיווחה כי נרשמה פגיעה בבסיס צבאי בגולן במסגרת המטח האחרון ששוגר לעבר הגליל העליון. חיזבאללה לקח אחריות על הירי, וטען כי שריפה פרצה בבסיס. ארגון הטרור ציין כי "התקיפה בוצעה בתגובה לתקיפה הישראלית במיס אל-ג'בל ומותם ופציעתם של אזרחים". בתגובה למטח, חיל האוויר החל בגל תקיפות של יעדי חיזבאללה בדרום לבנון. (ליאור בן ארי)
16:25 - צה"ל השמיד משגרים שירו מרפיח - מאות מטרים מהעקורים. 14 שיגורים נרשמו מאזור רפיח לעבר מעבר כרם שלום. באזור הופעלה התרעת צבע אדום, האירוע והיקף הנפגעים מתוחקרים.
הירי בוצע סמוך למעבר רפיח, כ-400-300 מטרים מאזור המחסום. כל הפצועים כתוצאה מהמטח פונו באופן רכוב לבית חולים, למעט אחד שפונה באמצעות מסוק. כוחות צה"ל תוקפים בשטח רצועת עזה בתגובה, כחלק מכך הושמדו המשגרים שמהם בוצעו השיגורים - ליד מחסות עקורים. (יואב זיתון)
16:03 - ראש העיר ק"ש: "לא נהיה ברווזים במטווח". ראש העיר קריית שמונה אביחי שטרן התייחס למטח לעבר העיר, ומסר כי "מי שקישקש בימים האחרונים על הפסקת אש ועל הסכם בין ישראל לחיזבאללה קיבל היום תשובה מוחצת מה שווים דיבורים והסכמים עם ארגוני טרור".
לדבריו, "המטח האחרון ששוגר בשעות הצהריים לעבר קריית שמונה גרם לנזקים גדולים ולפגיעות ישירות על בתים שנהרסו. תארו לכם מה היה קורה אם באותם בתים היו משפחות עם ילדים. כדי שנפסיק לראות את המראות הללו, אני קורא לממשלת ישראל להתחיל לעשות מה שטוב ליהודים ולא מה שרוצים הגויים. מי שחושב שתושבי קריית שמונה יחזרו לעיר כדי להיות ברווזים במטווח טועה טעות קשה. אם לא תהייה הכרעה ברורה, ההפגנות של כח קפלן יהיו משחק ילדים לעומת מה שאנחנו מתכננים בקרוב". (יאיר קראוס)
17 צפייה בגלריה
נפילות בקריית שמונה
נפילות בקריית שמונה
נפילות בקריית שמונה
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)

15:46 - כ-65 שיגורים חצו לישראל במטח לגליל העליון, לא דווח על נפגעים. כ-65 שיגורים שחצו לעבר שטח מדינת ישראל זוהו בהמשך להתרעות בגליל העליון, חלקם יורטו. כרגע לא דווח על נפגעים. (יאיר קראוס)
15:44 - גלנט במרכז רצועת עזה: "חמאס לא הולך למתווה, נפעל בעוצמה ברפיח בקרוב מאוד". שר הביטחון יואב גלנט נכנס הבוקר לרצועת עזה, וקיים סיור באזור המסדרון במרכז הרצועה. גלנט צפה בפעולות צה"ל באזור, וקיים הערכת מצב עם מפקד אוגדה 99 תא"ל ברק חירם ומפקדי החטיבות על הפעילויות המבצעיות הצפויות בימים הקרובים.
בהמשך שוחח שר הביטחון עם לוחמי המילואים בחטיבות האוגדה, ענה לשאלותיהם וסקר בפניהם את המאמצים השונים המתבצעים בימים אלה להשגת מטרות המלחמה בעזה. גלנט אמר כי "יש לנו מטרות מובהקות למלחמה הזאת, אנחנו מחויבים לחיסול החמאס ולשחרור החטופים. נתנו פרק זמן ורצינו להגיע למצב שבו אנחנו נממש כמה שיותר מהר את שחרור החטופים, עם השעיה מסוימת בפעולה המבצעית, מפני שהחטופים נמצאים במצב קשה ואנחנו צריכים לעשות כל מאמץ על מנת לשחרר אותם". לדברי גלנט, "אנחנו מזהים סימנים מדאיגים שהחמאס למעשה לא מתכוון ללכת לשום מתווה הסכמי איתנו, המשמעות של זה - פעולה ברפיח ובכל רצועת עזה בזמן הקרוב ביותר".
גלנט הוסיף כי "עברתי בכל השטח ופגשתי את המפקדים לאורך כל השבועות האחרונים. עקבתי אחרי ההכנות ואני אומר לכם שאנחנו נמצאים רגע לפני פעולה במוכנות גבוהה. צה"ל יודע מה לעשות, נערך לדברים וזה ילווה את כל רחבי הרצועה מצפון ועד דרום, את כל השטח - ובתוך זה את רפיח".
17 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט ב סיור ב רצועת עזה 5.5.24 מלחמת עזה
שר הביטחון יואב גלנט ב סיור ב רצועת עזה 5.5.24 מלחמת עזה
גלנט בסיור ברצועה
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
15:42 - הירי לקריית שמונה: גבר וצעיר נפצעו קל מהדף. שני בני אדם נוספים נפצעו באורח קל כתוצאה מהדף במטח האחרון לקריית שמונה ופונו לבית החולים זיו בצפת. השניים, בשנות ה-70 וה-20 לחייהם, צפויים להשתחרר היום. כך עדכן המרכז הרפואי. (יאיר קראוס)
15:36 - אזעקות באצבע הגליל. אזעקות המתריעות מפני ירי רקטות וטילים הופעלו ביישובים דפנה, הגושרים, שניר, שאר ישוב, מעיין ברוך, בית הלל וקיבוץ דן שבאצבע הגליל.
15:13 - המטח לקריית שמונה: לפחות 16 קטיושות פגעו ברחבי העיר. לפחות 16 קטיושות פגעו ברחבי קריית שמונה במסגרת הירי שאירע מוקדם יותר לעבר העיר. נזקים כבדים נגרמו לבתים, לרכבים, לתשתיות ולרכוש של תושבים. שלושה בני אדם נפגעו ונזקקו לטיפול רפואי. (יאיר קראוס)
17 צפייה בגלריה
רכב שנפגע מ רקטה ב קריית שמונה 5.5.24 מלחמת עזה
רכב שנפגע מ רקטה ב קריית שמונה 5.5.24 מלחמת עזה
רכב שנפגע מרקטה בקריית שמונה
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
14:55 - בעקבות הירי לכרם שלום: המעבר נסגר לכניסת משאיות סיוע. דובר צה"ל הודיע כי מעבר כרם שלום נסגר למעבר משאיות עם סיוע הומניטרי בעקבות מטח הרקטות שנורה מרפיח למרחב. כמו כן, דובר צה"ל אישר כי זוהו "כ-10 שיגורים שחצו מסמוך למעבר רפיח לעבר מרחב כרם שלום". (יואב זיתון)
17 צפייה בגלריה
משאיות סיוע ל עזה ב מעבר כרם שלום 28.1.24 מלחמת עזה
משאיות סיוע ל עזה ב מעבר כרם שלום 28.1.24 מלחמת עזה
משאיות סיוע במעבר כרם שלום
(צילום: תומר שונם הלוי)
14:32 - הירי לקריית שמונה: פגיעה ישירה בבניין נוסף בעיר. צוותי כיבוי פועלים במספר אירועי הרס ושריפה בקריית שמונה בשל מטח הרקטות מלבנון שכלל כ-20 רקטות, שכמחצית מהן יורטו וכמה מהן נפלו בעיר. דוברות כבאות והצלה מסרה כי "בכמה זירות נוספות ברחבי העיר פעלו לוחמי האש בכיבוי כלי רכב, דליפות גז וסריקות אחר נפגעים באתרי הנפילות". לפי שעה ידוע על גבר כבן 65 שנפצע באורח קל מרסיסים בעיר. (יאיר קראוס)
14:26 - המטח לקריית שמונה: חיזבאללה קיבל אחריות על ירי עשרות קטיושות וטילי פלק. חיזבאללה קיבל אחריות על ירי עשרות קטיושות וטילי פלק לקריית שמונה "בתגובה על התקיפה במיס אל-ג'בל ומותם ופציעתם של אזרחים". (ליאור בן ארי)
14:15 - המועצה האזורית אשכול: נפגעים במטח לכאם שלום. המועצה האזורית אשכול עדכנה כי יש נפגעים במטח לעבר קיבוץ כרם שלום שבעוטף. מסוקים וכלי טיס הוזעקו לאזור הנפילה ולאזור שממנו שוגרו הרקטות לצורך תקיפות במרחב ופינוי נפגעים. (יואב זיתון, מתן צורי)
14:00 - המטח לקריית שמונה: גבר נפצע קל, פגיעה גם באמבולנס. מד"א עדכן כי גבר כבן 65 נפצע באורח קל מרסיסים בעקבות הנפילות בקריית שמונה, במסגרת המטח שנורה מלבנון שכלל כ-20 רקטות. בנוסף, מד"א עדכן כי ניידת טיפול נמרץ של הארגון נפגעה מרסיסים. (יאיר קראוס)
13:57 - תקרית חריגה בעוטף: 10 רקטות שוגרו לכרם שלום מאזור רפיח. עשר רקטות שוגרו לכרם שלום מאזור רפיח - במה שנחשב לתקרית חריגה לאחר חודשים של לחימה עצימה ברצועת עזה. בשבועות האחרונים פרס צה"ל במרחב שבין מחנה אמיתי לקיבוץ כרם שלום עשרות רבות של טנקים ונגמ"שים כחלק מההיערכות לכניסה לרפיח שמעבר לגדר. (יואב זיתון)
13:44 - נתניהו: "ישראל לא תסכים לדרישות החמאס שמשמעותן כניעה". ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למגעים לעסקת חטופים ואמר כי "כניעה לדרישות החמאס תהיה תבוסה איומה למדינת ישראל. זה יהיה ניצחון עצום לחמאס, לאיראן, לכל ציר הרשע. זה יקרין חולשה נוראה - גם לידידינו, וגם לאויבנו". הוא הוסיף: "החולשה הזאת רק תקרב את המלחמה הבאה, והיא תרחיק את הסכם השלום הבא. לכן, ישראל לא תסכים לדרישות החמאס שמשמעותן כניעה, והיא תמשיך את הלחימה עד השגת כל מטרותיה". (איתמר אייכנר)
13:34 - צבע אדום בכרם שלום. התרעת צבע אדום הופעלה בקיבוץ כרם שלום בעוטף. (ynet)
13:30 - המטח לקריית שמונה: כ-20 רקטות נורו מלבנון. כ-20 שיגורים חצו מלבנון לשטח ישראל במסגרת המטח האחרון לקריית שמונה, חלקם יורטו. (יאיר קראוס)
13:25 - רקטות התפוצצו בתוך קריית שמונה, הפסקות חשמל בעיר. רקטות התפוצצו בקריית שמונה, בעקבות המטח האחרון, וישנן הפסקות חשמל בעיר. המשטרה מטפלת בכמה זירות נפילה, ונגרם נזק לרכוש. לא ידוע על נפגעים. שוטרים וחבלני משטרה מבודדים את זירות הנפילה וסורקים אחר שרידים נוספים, לשם הסרת סיכון נוסף לציבור. במד"א עדכנו כי לא התקבלו קריאות על נפגעים. "צוותי מד"א יצאו לסרוק מקומות שבהם התקבלו דיווחים", נמסר. (יאיר קראוס)
13:15 - שרים הצטרפו להפגנה מול משרד רה"מ. משפחות שכולות מ"פורום הגבורה" ו"פורום תקווה" חסמו הבוקר (ראשון) את הכניסה הראשית למשרד רה"מ בדרישה שהצבא ימשיך את המלחמה וייכנס לרפיח "על מנת להשיג הכרעה". מפגינים נוספים ניסו לחסום את הכניסה החלופית למשרד רה"מ והשרים סופר, מיקי זוהר וסטרוק יצאו אליהם.
איציק בונצל, אביו של סמ"ר עמית בונצל ז"ל, אמר בהפגנה: "זו לא דרישה רק של המשפחה השכולות, היא של כל עם ישראל. כל העם רוצה לראות הכרעה. אנחנו רוצים לראות את כל החטופים בבית. סינוואר הנאצי התחנן שנפסיק כשנכנסנו בעוצמה. אנחנו מאמינים שאם הצבא ינחיל מכה ניצחת ברפיח סינוואר הנאצי יתחנן שנעצור".
17 צפייה בגלריה
הפגנה של הורים שכולים מול משרד רה"מ דורשים להמשיך במלחמה 5.5.24
הפגנה של הורים שכולים מול משרד רה"מ דורשים להמשיך במלחמה 5.5.24
עימות בין שוטר לבין הורים שכולים ליד משרד רה"מ
(צילום: גלעד כהן)
13:00 - הממשלה אישרה את סגירת ערוץ אל-ג'זירה. הממשלה החליטה פה אחד לסגור את ערוץ אל-ג'זירה זאת לאחר שהקבינט המדיני ביטחוני דן בכך ביום חמישי בלילה ולא הצביע על כך. לפי נוסח ההחלטה ששוגר לשרי הממשלה בסוף השבוע, סגירת הערוץ תתבצע מכוח חוק מניעת פגיעת גוף שידורים זר בביטחון המדינה, שהתקבל בכנסת, לאחר תחילת מלחמת חרבות ברזל. (צביקה זרחיה)
12:30 - יבואנית מוצרי עישון: סחורה מעוכבת בנמל בטורקיה. חברת גלוברנדס יבואנית מוצרי עישון הודיעה כי סחורה שלה מעוכבת בנמל בטורקיה. מדובר במוצרי עישון שנרכשים מהחברות הרב לאומיות JTI ו-BAT שהן ספקיות של גלוברנדס המייצרות את רוב המוצרים המיועדים לישראל במפעלים שלהן בטורקיה. JTI מייצרת את סיגריות וינסטון, כאמל, LD וחברת BAT מייצרת את פאל מאל, קנט, ווג, לאקי סטרייק ורוטמנס.
גלוברנדס מסרה כי "איננה צופה פגיעה בעסקיה בטווח הקצר שכן היא מחזיקה בישראל מלאי מוצרי עישון שצפוי להספיק לתקופה של חודשיים עד שלושה". עוד נמסר כי "החברה פועלת ביחד עם הספקים על מנת להבטיח את ההספקה הסדירה של מוצרי העישון שלהם לישראל". החברה הזהירה כי מצב הדברים עשוי להשתנות בהתאם לחוסר היכולת שלה ושל JTI ו- BAT למצוא פיתרון חלופי להספקה מטורקיה מעבר לחודשיים שלושה.
לכלכליסט נודע כי גם הספקית הטורקית וסטל, שמייצרת מוצרי חשמל לכ-10 יבואנים ישראלים תחת מותג פרטי, הודיעה הבוקר כי היא איננה יכולה לשלוח סחורה לישראל. לדברי יבואני החשמל "בנמל בטורקיה מעוכבים מאות קונטיינרים של היצרניות וסטל וארצ'ליק שלא יוצאים לישראל". (אורנה יפת)
10:46 - הורים שכולים קוראים להיכנס לרפיח: "כל העם דורש הכרעה". עשרות חברים בפורום גבורה של הורים שכולים צעדו למשרד ראש הממשלה בירושלים בדרישה ל"הכרעה במלחמה". איציק בונצל, אביו של סמ"ר עמית בונצל שנפל בעזה, אמר כי "זו לא דרישה רק של המשפחה השכולות, אלא של כל עם ישראל. כל העם רוצה לראות הכרעה, ואת כל החטופים בבית" הוא הוסיף כי "אנחנו מאמינים שאם הצבא ינחיל מכה ניצחת ברפיח - סינוואר הנאצי יתחנן שנעצור". בשלב מסוים התפתח עימות בין חלק מההורים למשטרה. (גלעד כהן)
17 צפייה בגלריה
הרס ב רפיח
הרס ב רפיח
הרס ברפיח
(צילום: AFP)
08:50 - מירי רגב אישרה שישראל תקפה באיראן: "אנחנו לא פראיירים". שרת התחבורה וחברת הקבינט המדיני-ביטחוני מירי רגב אישרה אמש לראשונה כי ישראל תקפה באיראן - בתגובה למתקפת הטילים והכטב"מים. "הגבנו והמסר עבר. איראן קיבלה את המסר, והעולם שמסתכל מבין שמדינת ישראל לא פראיירית", אמרה. רגב היא הגורם הרשמי הראשון ששובר את העמימות ששררה עד כה סביב התקיפה שהתרחשה בבסיס חיל האוויר "שיקארי" שבעיר אספהאן באמצע החודש שעבר - חמישה ימים אחרי המתקפה חסרת התקדים מאיראן לישראל שבמסגרתה שוגרו 185 כטב"מים, 36 טילי שיוט ו-110 טילי קרקע-קרקע. (מורן אזולאי)
08:30 - משפחות החטופים לנתניהו: "ההיסטוריה לא תסלח לך אם תחמיץ הזדמנות להחזירם". מטה המשפחות להחזרת החטופים פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו לרגל יום הזיכרון לשואה ולגבורה, וקרא לו "להתעלם מהלחצים הפוליטיים ולקחת פיקוד בהחזרת 132 החטופים". המשפחות פנו לנתניהו: "היום, ערב יום השואה, אנחנו רוצים להזכיר לך שהבטחת כל שנה כי 'לא עוד', חובה עליך להתעלם מכל לחץ פוליטי. ההיסטוריה לא תסלח לך אם תחמיץ את ההזדמנות, שכן החזרת החטופים הינה תנאי הכרחי בשיקום, הגאולה והתקומה הלאומית". (ynet)
17 צפייה בגלריה
הפגנה בתל אביב למען שחרור ה חטופים 4.5.24
הפגנה בתל אביב למען שחרור ה חטופים 4.5.24
הפגנה בת"א, אתמול בערב
(צילום: Amir Levy/Getty )
08:00 - דובר צה"ל על האזעקות בצפון: לא מוכרים שיגורים שחצו לישראל. דובר צה"ל עדכן בהמשך לאזעקות שהופעלו בגליל העליון לפני כשעה כי "לא מוכרים שיגורים שחצו לשטח הארץ". לפי דובר צה"ל, מדובר ככל הנראה בשיגור אחד שנפל בשטח לבנון. (יואב זיתון)
סיכום חדשות הלילה:
פרו-פלסטינים סירבו לפנות אוהלים משטח אוניברסיטת וירג'יניה, 25 נעצרו. 25 מפגינים פרו-פלסטינים נעצרו באוניברסיטת וירג'יניה בארה"ב לאחר שהתעמתו עם שוטרים וסירבו לפנות אוהלים מהקמפוס. במהלך מחאה שערכו במקום קראו המפגינים "Free Palestine". (רויטרס)
מפגינים פרו-פלסטינים הפריעו לזמן קצר לטקס חלוקת תארים שהתקיים באוניברסיטת מישיגן. במקביל, מוחים פרו-פלסטינים באוניברסיטת וירג'יניה התעמתו עם שוטרים. (דניאל אדלסון, ניו יורק)