סגור
רכבת קלה הרכבת הקלה פתח תקווה
הרכבת הקלה. במשרד ראש הממשלה בוחנים את השפעות העיכובים (צילום: אור חיים)

נזק במיליארדים: המלחמה הבריחה את מהנדסי התשתיות, ומיזמי הרכבות צפויים להתעכב

המומחים האירופאים לא מוכנים לדרוך בארץ, המהנדסים הישראלים במילואים, הפועלים כבר מזמן לא כאן, ובקרוב יורגש גם חרם הסחורות הטורקי - מיזמי הרכבות במרכז הארץ ובירושלים צפויים להתעכב חודשים רבים, בתסריט האופטימי

מומחים אירופאים שלא מוכנים לדרוך בישראל עקב המלחמה, מהנדסים במילואים, חברות זרות שהחליטו לעזוב בשל המצב הביטחוני, חרם הסחורות הטורקי ומחסור חמור בפועלים – כל אלה צפויים להוביל לעיכובים של חודשים, במקרה הטוב, במרבית מיזמי התשתית בארץ, כך לפי הערכה של בכירים בחברות תשתית ממשלתיות ופרטיות. באוצר אומדים את נזק העיכובים במיליארדי שקלים, ול"כלכליסט" נודע כי במשרד ראש הממשלה בוחנים את השפעת העיכובים על הפרויקטים השונים.
בינואר 2023 חנכה שרת התחבורה מירי רגב את נסיעות ההרצה של הארכת הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים, אך למרות גזירת הסרט של רגב הפרויקט לא נפתח בזמן. הקו האדום, שפועל בירושלים כ־13 שנה, היה אמור להשתדרג עם הארכת הקו לבית החולים הדסה עין כרם ולשכונת נווה יעקב, ולפי הצהרות העירייה מקטעים אלו היו אמורים להיפתח לפעילות מלאה במרץ 2023. עוד לפני המלחמה הארכת הקו סבלה מעיכובים, אך עם פרוץ 7 באוקטובר נאלצה חברת התשתיות שפיר להתמודד עם גיוס למילואים של כ־200 מהנדסים ועם מחסור של אלפי עובדים פלסטינים, ויצרנית הרכבות הספרדית CAF נאלצה להתמודד עם יועצים זרים שלא מוכנים להגיע לישראל בעקבות המצב הביטחוני.
הארכת הקו האדום נמצאת כעת בשלב של בדיקות אינטגרציה בין המערכות השונות, והנוכחות הפיזית של היועצים הזרים ש-CAF עובדת עימם היא קריטית בכדי להתקדם לפתיחה מלאה. נכון לעכשיו, חלק מהיועצים המגיעים ממדינות כמו שווייץ ופינלנד עדיין מסרבים או מתקשים להגיע לירושלים, כאשר גורמים המעורים בפרויקט טוענים כי מדובר בחשש מהמצב הביטחוני יותר מאשר מחאה פוליטית, וכי דווקא המתקפה האיראנית היוותה קו פרשת מים שלילי בהקשר הזה. נכון לעכשיו הקו האדום צפוי להיפתח סביב ספטמבר-אוקטובר השנה, וגם זה בתנאי שלא יהיו התפתחויות ביטחוניות שליליות כמו מלחמה בלבנון.
גם הקו הירוק של הרכבת הקלה בירושלים, שמבוצע על ידי שפיר וכאף, צפוי להתעכב בעקבות מחסור בפועלים ומהנדסים ומחסור עתידי בחומרי גלם עקב חרם הסחורות הטורקי. מלבד עיכובים הקשורים למלחמה, הפגנות אלימות של חרדים קיצוניים נגד עבודות הרכבת, שאמורה לעבור בשכונות שלהם, הובילו לעיכובים המוערכים במאות מיליוני שקלים: "בשבוע שעבר זרקו בקבוק תבערה על כלי הנדסי ושרפו ציוד בשווי מיליונים", אמר ל"כלכליסט" בכיר בפרויקט. בכיר אחר הביע חשש מהשילוב הנפיץ של המצב הביטחוני למחאות החרדים, שיוביל לכך שחברות זרות יחששו מלעבוד בירושלים. גם פתיחת הקו הירוק צפויה להתעכב, ובתסריט אופטימי יתאפשר לפתוח חלק ממנו בסוף 2025.
2 צפייה בגלריה
מירי רגב שרת התחבורה
מירי רגב שרת התחבורה
שרת התחבורה מירי רגב. "משרד התחבורה הגיש מתווה להבאת עובדים זרים"
(צילום: יואב דודקביץ)
הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים, שמוקם בימים אלו, מושפע גם הוא לרעה מהמלחמה. ביום שני דווח כי חברת COMSA (קומסה) הספרדית, שהייתה שותפה להקמת הפרויקט יחד עם דניה סיבוס ודן, החליטה לעזוב את הפרויקט. ההערכה בשוק היא שקומסה עזבה עקב לחצים פוליטיים, בין היתר בשל הסנטימנט הפוליטי השלילי בספרד כלפי התנהלות ישראל בעזה ומחאות שהתנהלו נגד השתתפות החברה בפרויקט. עם זאת השפעתה על התקדמות הפרויקט מינורית.
אושרת דוד דקר, סגנית בכירה לחשב הכללי, האחראית על תשתיות ופרויקטים, כתבה בחשבון הלינקדין האישי שלה: "לפני מספר חודשים ביקשה חברת קומסה הספרדית לצאת מבעלי המניות בזכיין הקו הכחול בירושלים. החברה החזיקה 5% בזכיין ובקשתה נבחנה ואושרה. ליציאת החברה אין השפעה על לוחות הזמנים וביצוע הפרויקט. החברה לא לקחה חלק בביצועו, ולכן ליציאתה אין שום השפעה. הפרויקט מתנהל בלוחות זמנים והוא מצוי כרגע בשלבי הסגירה הפיננסית".
חברה ספרדית נוספת שקצב פעילותה בארץ הואט היא Semi (סמי), שמבצעת את פרויקט החשמול של רכבת ישראל. ל"כלכליסט" נודע כי עובדיה אינם רוצים להגיע לישראל. בהודעה לבורסה שפרסמה הרכבת בחודש שעבר נכתב כי פרויקט החשמול יתעכב בשנה וחצי עקב הבנות שהגיעו אליהן עם סמי, כולל ניהול מו"מ להעברת האחריות של חלק מעבודות החברה לקבלן אחר.
המלחמה משפיעה גם על פרויקטי הרכבת הקלה בגוש דן, המנוהלים על ידי חברת נת"ע. בחברה טוענים כי עקב מצב המלחמה המתמשך נוצר "חוסר ממשי בכוח אדם מקצועי". אנשי מקצוע וגם ציוד הנדסי גויסו למילואים, יש מחסור בפועלים ועובדי חברות זרות (כולל חברות הניהול) שבו לארצות מוצאם. כל אלה מקשים על עמידה בלוחות הזמנים ומסירת ההפעלה לזכיינים. בנת"ע טוענים כי המלחמה השפיעה על גופים חיצוניים שאיתם החברה עובדת, כמו חברת חשמל, חברות תקשורת, תאגידי מים ומשטרה, שעברו לעבוד במתכונת חירום, ועל כן אינן עומדות בלו"ז ומגבילות את פעילות הקבלנים בשטח. כמו כן, בממשלה ובנת"ע חוששים כי חברות יימנעו מלהגיש הצעה במכרז להפעלת הקווים הסגול והירוק עקב המצב הפוליטי, הביטחוני והכלכלי בישראל.
במשרד התחבורה ובאוצר מודים כי אכן יש בעיה בלוחות הזמנים של כל הפרויקטים, והעיכובים צפויים להוביל לנזק של מיליארדים. עם זאת, הם גם מזהירים מאפשרות שחברות התשתית משתמשות במלחמה כתירוץ לעיכובים שכבר נגרמו לפני המלחמה, ונתנו כדוגמה את פרויקט חשמול רכבת ישראל, שם נוצרו עיכובים גם בשל דרישת הממשלה לא לעבוד בשבת ובגלל דרישת השרה רגב להימנע ככל הניתן מפגיעה בשירות. בנוסף, בממשלה הדגישו כי למרות המלחמה חברות עדיין מעוניינות לעבוד עם ישראל.
ממשרד האוצר נמסר: "גם בעת הזו אנו רואים התעניינות משמעותית של גורמים בינלאומיים במכרזים שמוביל אגף החשב הכללי וגופים נוספים. פרויקטי התשתית במדינת ישראל ממשיכים להיות מקודמים, ומרבית החברות והמממנים הבינלאומיים ממשיכים לקחת חלק ולקדם את הפרויקטים כסדרם".
ממשרד התחבורה נמסר: "כמו ענפים רבים במשק הישראלי, גם משק התחבורה בהובלת משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מתמודד עם מחסור בכוח אדם לאור המצב הביטחוני. עם זאת, פרויקטי התשתית במשרד התחבורה ממשיכים להתקדם ולהתבצע בימים אלו. במסגרת זאת, מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, מקיים דיונים שוטפים עם חברות התשתית של משרד התחבורה, במטרה לקבל סטטוס על הפרויקטים ולמנוע עיכובים בביצועם. כמו כן, בעקבות הנחייתה של השרה רגב, משרד התחבורה הגיש מתווה להבאת עובדים זרים, על מנת למנוע עיכוב בפרויקטים. יצוין כי נכון להיום, כל החברות עובדות במלוא המרץ לקידום הפרויקטים בכדי למנוע עיכוב במסירה או בהפעלה. אנו נמצאים בפרק זמן בו אנו בוחנים את מצבת כוח האדם בהתאם לכל פרויקט ומבצעים התאמות בהתאם, במטרה למנוע עיכובים בפרויקטי התשתית".
מצוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים נמסר: "גם בימים אלה, בצל מלחמת חרבות ברזל, משרד האוצר, משרד התחבורה ועיריית ירושלים פועלים בנחישות כדי לקדם את התחבורה הציבורית בירושלים ובמרכזה רשת הרכבות הקלות. באשר לקו האדום, יש לציין כי הושלמו כל עבודות ההנדסה האזרחית, התקנת המערכות, הכבילה והגעת הקרונות הנדרשים. כל שנותר הוא השלמת המבחנים הנדרשים במטרה להשגת אישור הפעלה.
"מאז אירועי 7 באוקטובר הצוותים הזרים הרלוונטיים לביצוע המבחנים עזבו את הארץ ובשל כך לא קודמו המבחנים על פי התוכנית. עם זאת, נעשים מאמצים לצמצם את לוחות הזמנים כדי להפעיל את הרכבת בהקדם האפשרי. בשבועות האחרונים החלו נסיעות הרצה לאורך כל הקו האדום מנוה יעקב עד הדסה. במקביל, עבודות העתקת התשתית של הקו הירוק ע"י חברת מוריה נמשכות באתרי העבודה השונים של הרשת.
"באשר לקו הכחול, בספטמבר האחרון נבחר זכיין להקמה ותפעול של הקו הכחול: חברת JTRAIN LTD בבעלות משותפת של חברת דניה סיבוס, חברת דן וחברת COMSA הספרדית. יודגש כי פרישתה של האחרונה, שאינה מהווה ספקית קרונות או ספקית מערכות, לא משפיעה בשום צורה על לוח הזמנים של העבודות והן מתקיימות כמתוכנן. עבודות הקו הכחול של הרכבת נמצאות בשלב עבודות התשתית שמבוצעות ע"י חברת מוריה על פי התוכנית, ומאפשרות לתושבים להמשיך את שגרת יומם ללא הפרעה".