סגור
הרכבת הקלה בירושלים רכבת קלה
הרכבת הקלה בירושלים ( צילום: יואב דודקביץ)

יש זוכה: דן ודניה סיבוס יקימו את הקו הכחול של הרכבת הקלה בי-ם עם חברה ספרדית

קבוצת Jtrain LTD, הכוללת את שתי החברות ואת Cosma הספרדית, זכתה במכרז להקמה ותפעול של הקו שצפוי להתחיל לפעול ב-2028 ויחבר בין גילה ותלפיות בדרום העיר לרמת אשכול ורמות בצפון העיר. כפי שנחשף בכלכליסט, ההצעה של הקבוצה הייתה בדרך להיפסל בשל היותה זולה מדי, אך הלחצים שהופעלו בעקבות הפרסום מנעו זאת

קבוצת Jtrain LTD, שהוקמה על ידי דניה סיבוס, דן וחברת Cosma הספרדית, זכתה במכרז להקמה ותפעול של הקו הכחול ברכבת הקלה בירושלים, שצפוי להתחיל לפעול בשנת 2028 בהדגה, עד להפעלה מלאה ב-2030. החברה המשותפת תפעיל את הקו למשך למשך 7 שנים לפחות, עם אפשרות הארכה ל-18 שנים נוספות. את הרשת תתחזק החברה למשך 25 שנה.
הקו הכחול בירושלים כולל הקמת מסילות לשלושה קווי רכבת מהשכונות גילה ותלפיות בדרום העיר ועד רמת אשכול ורמות בצפון ירושלים, באורך של כ-31 ק"מ. הקו יעבור ב-53 תחנות, מתוכן 3 יהיו תת קרקעיות במקטע באורך של כ-2 ק"מ במרכז העיר ירושלים. בנוסף לקו הכחול, יקום דיפו חדש בשכונת מלחה לתיקון הרכבות החדשות. המכרז בוצע על ידי ועדת המכרזים הבין-משרדית של משרדי האוצר והתחבורה ועיריית ירושלים, בשיתוף צוות תוכנית אב לתחבורה.
במכרז השתתפו ארבע קבוצות: אחת של סקודה, שיכון ובינוי ואגד; השנייה כוללת את אלסטום, אלקטרה, מנרב ואלייד; הקבוצה השלישית של כאף ושפיר הנדסה שמפעילות את הקו האדום בירושלים; והקבוצה שזכתה – של דניה סיבוס, דן ו-Cosma. כמו כן, הייתה קבוצה נוספת של ג'נריישן קפיטל והפניקס שנסוגה מההצעה מאחר וכללה שותפות רוסיות, מה שהפך אותן לבעייתיות אחרי פרוץ המלחמה באוקראינה.
המכרז התעכב במשך כמעט שנה בעקבות בקשות חוזרות ונשנות להבהרות מצד ועדת המכרזים כלפי ההצעה של Jtrain, שהייתה זולה משמעותית משאר ההצעות. לפני כחודש נחשף ב"כלכליסט" כי ההצעה של Jtrain צפויה להיפסל, אך לפי גורמים המעורבים במכרז הפרסום הוביל למסכת לחצים עצומה מצד דניה ודן כלפי האוצר וועדת המכרזים כדי למנוע את הפסילה. הפרסום הוביל גם לתרעומת פנימית בתוך ועדת המכרזים, שהובילה לכך שעלתה הדרישה לפוליגרף כדי לחפש מדליפים. בסופו של דבר, הלחצים שנוצרו עקב פרסום הכתבה עבדו וההצעה הזולה לא נפסלה וזכתה במכרז.
באותו פרסום נטען כי בצוות תוכנית אב לתחבורה ובחשב הכללי מעדיפים לעבוד עם שפיר וכאף, שכבר מנהלות את הקו האדום והירוק של הרכבת הקלה בירושלים, וזו אחת הסיבות שביקשו לפסול את ההצעה של Jtrain. בצוות תוכנית אב לתחבורה סברו כי זכייה של שפיר וכאף תקל על היבטים תפעוליים ולוגיסטיים ועל התיאום בין הקו הכחול לקווים האחרים. העדפה זו עוררה שאלות בקשר לשוויון בין המועמדים השונים במכרז, ולגבי העילה האמיתית של הרצון לפסול את Jtrain.
מהחשב הכללי נמסר: "עבודת ועדת המכרזים הבין-משרדית היתה מקצועית, יסודית ומעמיקה, בסיוע של יועצים בינלאומיים המומחים בתחום הרכבות ומשרדי עורכי דין וייעוץ פיננסי המובילים בישראל".