סגור
הפגנה מפגינים ב תל אביב בעד עסקה ל השבת ה חטופים 4.5.24 מלחמת עזה
מפגינים בתל אביב בעד עסקה (צילום: Amir Levy/Getty Images)

עימותים אלימים ומעצרים אמש במחאות ברחבי הארץ

רבבות הפגינו ברחבי הארץ בקריאה לשחרור החטופים, כשבת"א ובי-ם התפתחו המחאות לעימותים עם שוטרים. כמה מהמוחים נעצרו, ביניהם יפתח דותן, לשעבר היועץ של ח"כ נעמה לזימי, שמעצרו האלים תועד. מטה המשפחות קרא לקבינט: "תפקידכם ההיסטורי מחייב אתכם לאשר את העסקה שעל השולחן"

עוד שבת סוערת של מחאות: משפחות חטופים ומפגינים נגד הממשלה מחו גם אמש (יום שבת) בקריאה להגיע לעסקה בהקדם, בצל הדיווחים על התפתחות חיובית מסוימת מצד חמאס - וצינון ההתלהבות בישראל. בירושלים ובתל אביב נרשמו מהומות אלימות בין מפגינים שחסמו כבישים לשוטרים, וכמה מהמוחים נעצרו על-ידי המשטרה, ביניהם יפתח דותן, היועץ לשעבר של ח"כ נעמה לזימי (העבודה). בתיעוד מהמעצר, נראים השוטרים עוצרים באלימות את דותן, תוך שהם מושכים בשיערו.

כמדי שבת, אלפים הגיעו לעצרת הרשמית בכיכר החטופים, שם דיברו בני משפחות שקישרו בין יום השואה שיחל היום לתופת של 7 באוקטובר - וקראו לחברי קבינט המלחמה: "תפקידכם ההיסטורי מחייב אתכם לאשר את העסקה שנמצאת כעת על השולחן, מלאו את אחריותכם כמנהיגים".
אורנה ורונן נאוטרה, הוריו של החטוף עומר נאוטרה שהוא נכד לניצולי שואה, אמרו כי "ילדינו גדלו על סיפורי משפחתינו בשואה, על האבדן העצום, על הגבורה בתוך הלא יאומן וגם על הניסים ועל התקומה. לצערנו, אנחנו עדיין נלחמים על זכותנו להתקיים. ומשפחתינו נלחמת על חייו של עומר מהיום בו נלקח. נלחמת על הזכות ועל התודעה, בכל העולם וגם כאן. עד מתי יופקרו ילדינו, אחינו והורינו במערות החמאס? אנו קוראים למנהיגינו היום ובראשם ראש הממשלה – גלו אומץ לב, גלו תושייה, עשו מה שצריך להחזיר את כל החטופים אלינו. קדושת החיים ותקומה בעת הזו מחייבת את החזרתם בדחיפות של כל החטופים – החיים לשיקום והנרצחים לקבורה".
במקביל התקיימה מחאה נוספת, בדרך בגין סמוך לקריה, שבה נשמעו התבטאויות ניציות מצד קרובי חטופים כלפי נתניהו וההודעות החריגות שבחר לפרסם במהלך שבת. עינב, אמו של מתן צנגאוקר, זעמה: "זה היום ה-211 שבו בני משפחותינו נמצאים בגיהינום של עזה. יש כעת עסקה על השולחן, חמאס אותת שהוא מסכים לה אבל נתניהו יוזם מהלך נוסף לטרפוד העסקה. זה פשע, הוא מפקיר אותם למותם. סיימו את המלחמה, החזירו את החטופים לפני הכול".
אילה מצגר, כלתו של החטוף יורם מצגר, הוסיפה כי "נתניהו מעדיף את בן גביר וסמוטריץ על פני הצלת חיים. חייבים לסיים את המלחמה ולהחזירם הביתה". גם דני אלגרט, שאחיו איציק עדיין חטוף בעזה, פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרת משפחות חטופים, ואמר: "המלחמה הסתיימה, אל תעבוד עלינו. אתה מושך זמן כי אתה פוחד מבן גביר. הכניסה לרפיח היא גזר דין מוות לחטופים - אין לך מנדט להרוג 132 אזרחים כדי להיות ראש ממשלה. ימי הממשלה ספורים".
2 צפייה בגלריה
מעצר של מפגין ב הפגנה בעת עסקה להשבת ה חטופים ב תל אביב 4.5.24 מלחמת עזה
מעצר של מפגין ב הפגנה בעת עסקה להשבת ה חטופים ב תל אביב 4.5.24 מלחמת עזה
מעצר של מפגין
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
בינתיים הוציאו משפחות שכולות, מ"פורום גבורה", מחאה משלהם - שבה דרשו להיכנס לרפיח ולא להמשיך במשא ומתן. המשפחות, חסמו את הכניסה לירושלים באזור גשר המיתרים, וקראו: "לא להיכנע לחמאס. גיבורינו יצאו לקרב, בשביל החטופים, בשביל תושבי הדרום והצפון, בשביל מדינת ישראל ובשביל הניצחון". המשפחות מסרו לפני צאתן לצעדה: "את המלחמה הזאת לא נפסיד. יקירינו נפלו בגבורה בשביל כולנו, לא ניתן שמותם יהיה לשווא".
במקביל, במכתב חריף ששלחו מוקדם יותר משפחות חטופים מ"פורום תקווה" לנתניהו כתבו: "אם אינך יכול להורות לצה"ל לנצח - קום והתפטר". לטענתן, "במשך חודשים ארוכים מחכים טובי בנינו ברצועת עזה ורפיח במיוחד לחילוצם, כשלמרבה החרפה מתנהל משא ומתן עם תתי האדם שטבחו בנו".
המשפחות מ"פורום תקווה" הוסיפו כי "תחת הנהגתך נתניהו, מתפתח 'אביב חדש', שבו ביטוי מכובס למדינה פלסטינית שתגרום לבנינו להינמק בשבי. כל עצירה של לחימה עזה, בכוח ההתקפי הגדול ביותר שמדינת ישראל יכולה לייצר, היא חרפה. כל המתנה לתשובת חמאס היא השפלה של העם היהודי. שחרור החטופים כעת והכרעת החמאס הרצחני הם המטרות העליונות שלשמן הוקם צה"ל והן מטרות המלחמה כפי שהצהרת פעמים רבות. כל עצירה של המלחמה בימים אלו חוטאת למטרות המלחמה".
2 צפייה בגלריה
הפגנה פורום הגבורה נגד הפסקת המלחמה ירושלים 4.5.25 מלחמת עזה
הפגנה פורום הגבורה נגד הפסקת המלחמה ירושלים 4.5.25 מלחמת עזה
ההפגנה של פורום הגבורה בירושלים
(צילום: גיל יוחנן)
בתל אביב החלו מהומות, אחרי שהמפגינים מבגין יצאו לצעדה - וניסו לחסום את איילון, ואף הצליחו לפרק זמן קצר. עימותים אלימים נרשמו בין מפגינים לשוטרים, וגם פרשים הגיעו כדי לדחוק את המוחים מהכביש. המשטרה, עצרה מפגין אחד בחשד לפרת סדר אחרי שהתנגד להתפנות מנתיבי איילון, ורשמה 16 דוחות בסך 1,000 שקלים על הפרעה לתנועה וחסימת צירים.
במקביל למחאה בתל אביב, מפגינים בירושלים קראו לשחרור החטופים ופרצו את מחסומי המשטרה באזור כיכר פריז. הם חסמו את ציר הרכבת הקלה ברחוב יפו, והמשטרה הכריזה על המחאה בעיר כעל "בלתי-חוקית" והורתה להם להתפנות. בהמשך, הודיעה המשטרה כי עצרה לחקירה חשוד "שהשתתף בהפרת הסדר" וחשוד נוסף בתקיפת שוטר במהלך מחאה שהתקיימה לפני מספר ימים, במהלכה, כך לפי המשטרה, פגע עם מוט עץ בראשו של שוטר. החשוד בתקיפת שוטר הוא יפתח דותן, היועץ לשעבר של ח"כ נעמה לזימי (העבודה). בתיעוד מהמעצר, נראים השוטרים עוצרים באלימות את דותן, תוך שהם מושכים בשיערו.
ברחבי הארץ נרשמו לאורך היום מחאות נוספות, בין היתר מול ביתו של ראש הממשלה בקיסריה.