סגור
סניף דואר ישראל ב ירושלים
סניף של דואר ישראל בירושלים (צילום: גיל נחושתן)

בלעדי
צעד נוסף לקראת הפרטה: ארבע קבוצות חתמו על הסכמי המכר של מכרז הדואר

לכלכליסט נודע כי מדובר במילגם, בקבוצת דלק ורמי לוי, בלפידות קפיטל וביעקב אנגל; מוקדם יותר אישרה ועדת הכספים את מתווה ההפרטה של דואר ישראל, במסגרתו נקבע כי החברה תישאר כפופה למשרד התקשורת וההלוואה שנתנה לה המדינה תוסב להון של החברה; זהות הזוכה צפויה להיחשף בתחילת השבוע הבא

ארבע קבוצות חתמו היום (ג') על הסכמי המכר של מכרז הדואר. לכלכליסט נודע כי מדובר במילגם, בקבוצת דלק ורמי לוי, בלפידות קפיטל שבשליטת יעקב לוקסנבורג וכן ביעקב אנגל, הבעלים של אנגל משאבים לשעבר.
ביום ראשון הקרוב הוא המועד האחרון בו הקבוצות המתמודדות אמורות להגיש את הצעותיהן המחייבות לרכישה. החתימה על הסכם המכר לא מחייבת אותן להגיש בהכרח הצעה כזו אבל משאירה בידן את האופציה. העובדה שארבע קבוצות חתמו על הסכם המכר מפתיעה מעט לאור הערכות שרק שתי המתמודדות העיקריות, מילגם ודלק ורמי לוי, ימשיכו בתהליך אליו יצאו תשע קבוצות. זהות הזוכה צפויה להיחשף בתחילת השבוע הבא.
הגשת ההצעה כרוכה בהפקדת סכום מהותי של 30 מיליון שקל. חלק מהקבוצות ביקשו דחייה של מספר ימים בהגשת ההצעה, וברשות החברות המנוהלת בידי ינקי קוינט לא החליטו אם להיענות בינתיים.
מוקדם יותר היום אישרה ועדת הכספים של הכנסת אישרה את מתווה ההפרטה של דואר ישראל, והסירה בכך את המחסום הפרלמנטרי האחרון להשלמת הליך ההפרטה שלו. קבלת האישור הפרלמנטרי הוא שאיפשר למתמודדות על רכישת הדואר לחתום על הסכם המכר.
במסגרת הדיון בוועדת הכספים אושרו היום צווי האינטרסים החיוניים של הדואר ושל בנק הדואר, שמבטיחים בין השאר את כפיפות החברה למשרד התקשורת גם לאחר השלמת ההפרטה, והחלטה שלפיה הלוואת הבעלים שנתנה המדינה לדואר תוסב להון של החברה.
הליך האישור בוועדת הכספים היה עתיד להסתיים כבר באפריל ומועד החתימה של המתמודדות על הסכם המכר נקבע ל-30 באפריל. אולם, מחלוקות בין ועדת הכספים לאוצר ומשיכת זמן בדיונים הקודמים מנעו את ההצבעה ואת אישור הוועדה, וכתוצאה נדחה המועד הסופי לחתימה על הסכם המכר להיום ב-18:00. גם הדיון היום נפתח באיחור משמעותי, בין השאר על רקע רצון חברי ועדה להתבטא בסוגיות שקשורות ליוקר המחיה.
עם זאת, בשעות אחר הצהריים השלימה הוועדה את ההצבעות ואישרה את מתווה ההפרטה, מה שמאפשר למתמודדות על רכישת הדואר לחתום על הסכם המכר.
הזוכה תיקבע על בסיס גובה ההצעה בלבד. לפי החלטת רשות החברות, לא יתקיים הליך התמחרות, וההצעות שיוגשו על ידי החברות הן סופיות. כלומר, זמן קצר לאחר פקיעת המועד הסופי תוכל רשות החברות להכריז על זהות הזוכה, וזו כאמור תיחשף כנראה כבר בתחילת השבוע הבא.