סגור
יו"ר הדואר מישאל וקנין בדיון בבג"ץ על הדחתו
יו"ר הדואר מישאל וקנין בדיון בבג"ץ על הדחתו (עמית שאבי)

בג"ץ ביטל החלטת השרים קרעי ואמסלם להדיח את יו"ר הדואר

בית המשפט קבע היום באופן סופי כי הפיטורים של מישאל וקנין מבוטלים. השופט מינץ ביקר את התנהלות השרים שלא ייחסו חשיבות לעמדת רשות החברות הממשלתיות והעומדת בראשה. "השר אמסלם הפעיל לחצים בלתי חוקיים על מנהלת הרשות כדי שתסטה מעמדתה המקצועית"

בג"ץ ביטל סופית את החלטת שר התקשורת שלמה קרעי והשר לשיתוף פעולה אזורי דודי אמסלם להדיח את יו"ר דירקטוריון דואר ישראל מתפקידו. בפסק הדין, שניתן פה אחד, הדגישו שלושת השופטים - יצחק עמית, דוד מינץ וחאלד כאבוב - כי השרים לא הוסמכו לפטר דירקטור לפי שיקול דעתם, אלא רק בהתקיים אחת מהנסיבות שנקבעו בדין.
בפסק הדין התייחס השופט מינץ לחובה החלה על השרים להתייעץ עם דרגי המקצוע ובראשם רשות החברות וביקר בחריפות את התנהלותם שלא ייחסה חשיבות לעמדת הרשות והעומדת בראשה אז מיכל רוזנבוים: "השרים התעלמו מעמדתה הנחרצת, המנומקת והמפורטת של רשות החברות לפיה אין כל עילה חוקית להדחת העותר וכי הדחתו עלולה להביא לכישלון הליך הפרטת הדואר ולפגיעה ממשית בקופת המדינה, ולא ייחסו לה כל משקל ולוּ למראית עין".
השופט מינץ הוסיף ביקורת חריפה על אמסלם בנושא זה: "השר לשיתוף פעולה אזורי אף הפעיל לחצים בלתי חוקיים על מנהלת רשות החברות כדי שתסטה מעמדתה המקצועית ותתמוך בהדחת העותר. ברי כי לא מדובר במילוי חובת ההיוועצות, ובוודאי שלא מדובר בהתייעצות בלב פתוח ובנפש חפצה כנדרש".
השופטים קיבלו את עמדת הדואר שלפיה ההחלטה להדיח את וקנין לא נעשתה לאחר הליך שימוע מסודר, והתקבלה כבר במרץ 2023, כחודשיים לאחר שקרעי נכנס לתפקיד שר התקשורת ובטרם היו לו את הנתונים הדרושים להצדיק מהלך שכזה.
השופט עמית כתב כי ההדחה של וקנין חריגה ובלתי סבירה באופן קיצוני. הוא ציין כמה סיבות לכך, בהן ההתעלמות המוחלטת מעמדת רשות החברות. השופט עמית ציין את החריגות שבמהלך הדחה של יו"ר חברה ממשלתית במהלך כהונה - שכן דבר כזה לא נעשה מעולם. במהלך הדיון בעתירה ציין השופט עמית את העובדה שמדובר במהלך חריג במיוחד ולכן כדי לבצע אותו צריך נסיבות מיוחדות וחריגות. השופט כאבוב הדגיש את הקושי של נציגי החברות הממשלתיות הכפופים לשרי הממשלה ולמדיניותם - אך גם למצבה הפיננסי של החברה.
השופט מינץ בחר שלא להתייחס לטיעונים על מצבה הפיננסי של הדואר תחת ההנהלה החדשה שוקנין חלק ממנה. בעוד השרים טענו כי מצב החברה הידרדר - בדואר דווקא הציגו נתונים הפוכים. כך או כך, טען מינץ, הסיבות לפסילת ההדחה אינן קשורות במצבה הפיננסי של החברה.
ביולי הדיחו קרעי ואמסלם את וקנין מתפקיד יו"ר הדואר. בספטמבר הוציא בג"ץ צו על תנאי הקובע כי יש להחזיר את וקנין לתפקיד. כמו כן, הצו העביר את נטל ההוכחה על כך שההדחה מוצדקת למשרד התקשורת והמשרד לשיתוף פעולה אזורי. ההחלטה להדיח את וקנין תקדימית שכן מעולם לא הודח בישראל יו"ר של חברה ממשלתית במהלך כהונתו לפני כן.
בתום הדיון בבג"ץ שנערך בינואר קראו השופטים לבטל את הפיטורים של וקנין - ולא, יפרסמו פסק דין בנושא.
את עמדת הדואר ווקנין ייצגו במשפט עוה"ד גיורא ארדינסט, עמיחי ורסטיל ואוהד מייזליק ממשרד ארדינסט, בן נתן, טולידאנו EBN. את עמדת השרים ייצגו עוה"ד הלל ברק ואפרים דמרי. השרים נאלצו לקחת ייצוג משפטי חיצוני שכן היועצת המשפטית לממשלה סירבה לייצג את עמדתם.