סגור
מירי רגב שרת התחבורה
מירי רגב, השרה האחראית על הטקס (צילום: יואב דודקביץ)

עתירה לוועדת הבחירות: "למנוע תעמולה פוליטית בטקס הדלקת המשואות"

אנשי עסקים ופעילים חברתיים דורשים כי יו"ר ועדת הבחירות יצפה בהקלטת הטקס, כדי לוודא שאינו כולל תעמולת בחירות אסורה; לדבריהם, "הממשלה ביטלה את כל המנגנונים שנועדו למנוע שימוש פסול בטקס ממלכתי"; השופט סולברג הורה לממשלה להשיב לעתירה עד יום ראשון

כמה ימים לפני טקס הדלקת המשואות המסורתי בערב יום העצמאות, קבוצה של אנשי עסקים, אקדמאים ופעילים חברתיים מוכרים מבקשים מוועדת הבחירות של הכנסת להוציא צו שימנע "עשיית שימוש בטקס לקידום אישי של פוליטיקאים הדוברים והמשתתפים בו".
העתירה הדחופה הוגשה נגד השרה מירי רגב, האחראית על הטקס. העותרים מבקשים משופט העליון נעם סולברג, המשמש כיו"ר ועדת הבחירות להורות לרגב ולממשלה להעביר את הקלטת הטקס - שמצולם השנה מראש - לבחינתו; זאת, כדי שיוודא כי הטקס עומד בהוראות הדין ביחס לתעמולת בחירות אסורה. עוד הם מבקשים צו שיאפשר לסולברג להורות על עריכת ההקלטה אם יימצאו בה קטעים העולים לכדי תעמולה אסורה.
לחלופין, מבקשים העותרים שהצו יורה לרגב ולממשלה להעביר מבעוד מועד את הקלטת טקס המשואות לעורכים הראשיים של ערוצי התקשורת שבכוונתם לשדר את הטקס, או שהטקס ישודר בהשהייה של 5-15 דקות, כדי שהם יוכלו לצפות בו ולהשמיט ממנו קטעים העולים לכדי תעמולת בחירות אסורה.
השופט סולברג הורה לרגב, לממשלה וליועמ"שית להשיב עד יום ראשון בצהריים לעתירה. הוא כתב כי במסגרת תגובתם, עליהם לפרט האם הטקס שעתיד להיות משודר למחרת - צאת יום הזיכרון וערב יום העצמאות - "נבחן על ידי הגורמים המוסמכים לכך בהיבטים המפורטים בעתירה", זאת בהתייחס להנחיית היועמ"שית בעניין "איסור על תעמולת בחירות במימון כספי גוף מבוקר - פרסומים המופצים על ידי משרדי הממשלה".
בין העותרים דמויות כמו איש העסקים והיזם החברתי חנוך ברקת; סמנכ"לית בית ההשקעות IBI - אלה אלקלעי; אברהם ביגר - אחד המנהלים הוותיקים והמובילים במשק; וחברות הכנסת לשעבר סתיו שפיר ויעל כהן פארן.
באמצעות עורכי הדין חגי קלעי, אוהד רוזן ועוז פנחס הם כותבים כי מדובר ב"מקרה מובהק, שבו ברורה לחלוטין כוונת המשיבים להפוך את הבמה הציבורית שהם מנהלים מכח חובות האמונים לציבור – לאתר תעמולה", וזאת חרף האיסור בחוק דרכי תעמולה, שאוסר להשתמש בנכסי ציבור לצורך תעמולת בחירות.
לדבריהם, בעוד בעבר היו כבר מקרים שבהם נאלצו יושבי ראש של ועדת הבחירות להתערב ולהורות על השהיית שידור או הפסקתו בעקבות שימוש לא כדין של פוליטיקאים בבמות ציבוריות 'רגילות', המקרה הנוכחי הוא חריג, היות ש"הממשלה מראש מחליטה לבטל את כל המנגנונים שנועדו למנוע שימוש פסול בטקס ממלכתי באופן שמלמד על כוונה להפר את הדין".
לדברי העותרים, רגב והממשלה החליטו השנה, באמצעות הוראת שעה, "לסטות מדרכי הניהול הקבועים בדין ולשנות את טקס הדלקת המשואות מן הקצה אל הקצה" – וזאת בניגוד לדרכי הניהול של הטקס הממלכתי הקבועים בדין כדי להבטיח את היותו טקס ממלכתי ונקי מהשפעות פוליטיות. לטענתם, החלטות ממשלה שהתקבלו לאחרונה ביצעו לטקס הדלקת המשואות "מתיחת פנים", וזאת "תוך שינויים קרדינליים בכלל היבטי הטקס: דרכי ניהולו, המשתתפים בו, מספר מדליקי המשואות, ומעל הכל בזהות הגורם המוסמך להחליט על שינויים אלו – כלומר, ריכוז הסמכויות בידי השרה רגב ולא כבעבר בידי ועדת שרים. בעתירה נטען שמדובר בסמכויות מרחיקות לכת, "ללא כל מנגנוני בקרה ואיזון להבטחת אופיו הממלכתי של הטקס".
רגב הוסמכה בהחלטת ממשלה בסוף אפריל, בין השאר, "לערוך התאמה ושינוי במתכונת טקס הדלקת המשואות ובאופיו ובכלל זה ביצוע תוספת, הסרה, שינוי רכיבים שהיו נהוגים בו עד כה". ואמנם, השנה צפויים, לפי העתירה, "שינויים מהותיים ומרחיקי לכת בדרכי הטקס".
בעתירה מפרטים העותרים כמה מהשינויים: הטקס יצולם ויוקלט מראש ללא קהל כאשר אין כוונה להעביר את ההקלטה מראש לערוצי הטלוויזיה כדי שיכולו לצפות בטקם השידור; נבחרו 40 מדליקי משואות השנה, במקום 12 או 14 איש בטקסים בעבר, והטקס לא יערך בשלמותו בהר הרצל אלא במקומות שונים ברחבי הארץ; נאומו של יו"ר הכנסת אמיר אוחנה יקוצר ויצומצם (בתכנון המקורי היתה כוונה לבטלו לגמרי עד שהושגה פשרה לפיה ינאם 5 דקות), "וזאת על חשבון הרחבת חלקו בטקס של ראש הממשלה" (בטקס אמורה להיות משודרת הקלטת נאום של רה"מ בנימין נתניהו).
לטענת העותרים, מדובר ב"רמיסת כללי טקס הדלקת המשואות בדבר דרכי ניהולו והמשתתפים בו – הקבועים בדין – על ידי המשיבים, העולה לכדי חשש ממשי לשימוש בבמה הממלכתית של הטקס לצורך תעמולת בחירות אסורה".
לדבריהם, התנהלות רגב והממשלה "חושפת תמונה עגומה – הפיכת טקס הדלקת המשואות מסמל לממלכתיות לטקס הנשלט בידי נבחרי ציבור המכהנים בתפקידים פוליטיים גרידא והיכולים לעשות בדרכי הטקס וניהולו כרצונם כחומר ביד היוצר. והכל, מטעמים אד-הוקיים וזמניים, תוך ניתוק טקס הדלקת המשואות מהפרוטוקול האחיד של הטקסים הממלכתיים".
העותרים מצביעים על "שורה של אינדיקציות המעוררות את החשש, והרבה מלמעלה מכך, כי הטקס יהפוך להיות במה לתעמולה פוליטית" - ובראשם העובדה שהוא "נשלט לחלוטין על ידי השרה, ללא מנגנוני בקרה", ובנוסף הסטייה והשינויים אד-הוק שנעשו והותאמו "למידותיה של שרה ספציפית וראש ממשלה ספציפי", בהתאם לרצונם. לדבריהם, עריכת שינויים בהסדרים ממלכתיים ארוכי שנים, על דרך של הוראת שנה כך שיתאימו לנסיבות פרטניות וחולפות, מעלה כשלעצמה חשש כי הדבר נעשה מטעמים פרסונליים ושיקולים צרים שנועדו להיטיב עם עורכם".