סגור
טקס הדלקת המשואות 2018
טקס הדלקת המשואות 2018 (צילום: אלכס קולומויסקי)

דברים שלא ידעתם
מתי בחרו מדליק משואה באמצעות מסרונים?

וגם: מי הנשיא הזר שהוזמן להדליק משואה ולאיזו מדינה הוא הוסגר? מה פסק הרבי מלובביץ' על הטקס? ולמה לא הוזכרה בו השואה הארמנית? דברים שלא ידעתם על מדליקי המשואות

משואת ההתנחלויות. רק השבוע, באיחור גדול, פורסמה זהותם של 12 מדליקי המשואות. בממשלה טענו שהסיבה היא שוועדת השרים לסמלים ולטקסים טרם הוקמה ולכן התקבלה ביום ראשון החלטה להעביר את האחריות לשרת טקס המשואות (והתחבורה) מירי רגב. סביר שגרם לעיכוב לא פחות הרצון לבחור רק מדליקים שלא יסרבו.
הנושא השנתי: דמוקרטיה. לפחות פעמיים בעידן הטרום מירי רגב הודלקו משואות לכבוד הדמוקרטיה. בין המדליקים ב-1986 בזכות תרומתם לדמוקרטיה היה מזכ"ל בני עקיבא יוחנן בן יעקב. בין הנבחרים ב-1999 לכבוד הכנסת כסמל הדמוקרטיה והריבונות היו שר הפנים לשעבר יוסף בורג איש הציונות הדתית והפרופ' למשפטים ויו"ר האגודה לזכויות האזרח לשעבר מרדכי קרמניצר. הנושא של הטקס השנה אגב הוא חלוציות.
הגדנ"ע קבע עובדות. טקס פתיחת יום העצמאות ב-1949 נערך בכנסת, אלא שבמקביל מאות חניכי גדנ"ע עלו לקבר הרצל והדליקו שם משואות. שנה אחר כך זה הפך לטקס הרשמי. עד 1959 מדליקי המשואות ייצגו יישובים שונים. מ-1960 נבחר נושא שנתי. בין הנושאים החוזרים: עולים, תפוצות, ישובי הספר, אחדות וגיבורי ישראל.
לא צריך להדליק. קשה למצוא בעשורים האחרונים טקס משואות שלא עורר מחלוקת. בחירה של חב"דניקים למשל יוצרת שוב ושוב בעיות משום שהחסידות אינה מכירה במדינה. ב-2020 אסר בית דין של חב"ד על שליחת החסידות בנפאל חני רוזנברג להדליק משואה. התקדים נוצר כאשר ב-1976 סירבה תושבת כפר חב"ד, אלמנת צה"ל והפעילה למען יתומים שפרה מרוזוב להדליק משואה. זאת לאחר ששאלה את הרבי מלובביץ' עצמו ונענתה "לא צריך".
מדינת ארץ ישראל. ב-2011 נבחרו מוישי הולצברג בנם של שליחי חב"ד שנרצחו במומביי וסבו הרב שמעון רוזנברג להדליק משואה. בחסידות נמתחה ביקורת על ההשתתפות בטקס הציוני. הפשרה שמצא הסב: הוא אמר "לתפארת מדינת ארץ ישראל", במקום "לתפארת מדינת ישראל". האמת היא שלשינוי של רוזנברג היה תקדים. בשנת 1968 שינתה מדליקת המשואה ולימים כלת פרס ישראל, רחל ינאית בן-צבי, את הנוסח למילים "לתפארת מדינת ארץ ישראל השלמה". ב-1989 לעומת זאת דרשו המתנחלים למנוע את הדלקת המשואה ע"י הזמרת חווה אלברשטיין בשל דעותיה השמאלניות.
ריאליטי משואות. ב-2004 החליטה הוועדה לסמלים ולטקסים שמדליקי המשואות יהיו ספורטאים. כן החליטה ולשתף את הציבור בבחירת אחד המדליקים באמצעות מסרונים בסגנון ריאליטי. הציבור בחר בכדורגלן אלי אוחנה, בזמן שהכדורסלן מיקי ברקוביץ', הטניסאי עמוס מנסדורף והג'ודוקה אורן סמדג'ה נשארו בלי משואה. בסוף הוחלט שברקוביץ' ומאמנו בעבר רלף קליין ידליקו משואה ביחד.
ההפגנה התקבלה בהבנה. בטקס של 2011 התייצבו יואל שליט, אחיו של גלעד, וכמה פעילים והניפו שלטים בנוסח "גלעד עדין חי", וגם: "אבא שלי אח שכול, אני לא רוצה להיות גם". המאבטחים פינו אותם אבל לאור התמיכה הגדולה לה זכה המאבק של משפחת שליט לא הייתה ביקורת ציבורית גדולה.
לתפארת ונצואלה. ב-2018 היה נשיא ונצואלה חואן אורלנדו הרננדס המנהיג הראשון של מדינה זרה שהוזמן להדליק משואה כנציג של בוגרי קורס הכשרה של משרד החוץ. הדבר עורר ביקורת ציבורית קשה משום ששנה קודם נהרגו 30 איש בהפגנות נגד הרננדס וגם משום שההחלטה נתפסה כתרגיל שמיועד לאפשר לראש הממשלה בנימין נתניהו לעמוד במרכז הטקס במקום יו"ר הכנסת. הרננדס ויתר. ב-2022 הוסגר הרננדס לארה"ב בשל חשדות לסיוע בהברחת 500 טון קוקאין וקיבל מאות מיליוני דולרים שוחד.
הטורקים חשובים יותר. שנים ארוכות נכנעה ישראל ולא הכירה בשואה הארמנית כדי לא לפגוע ביחסים עם טורקיה הטרום ארדואנית. ב-2003 נעמי נלבדיאן, אחות במחלקת שיקום בהדסה בת העדה הארמנית נבחרה להדליק משואה והוצגה לבקשתה ע"י מרכז ההסברה כ"דור שלישי לניצולי השואה הארמנית" בניגוד מוחלט למדיניות משרד החוץ. בלחץ הטורקים שונה נוסח ובמקומו היא אמרה: "סבה וסבתה הניצולים מארמניה ההיסטורית".
לא משי, לא זהב. מירי רגב רשמה השבוע עוד התבטאות זהב כשענתה לשאלה למה אין מדליק משואה חרדי ש"היה את משי זהב". הדלקת המשואה של מי שהגיע מהפלג הקיצוני של העדה החרדית ב-2003 דווקא נתפסה כמו זק"א כולה, כפריצת דרך ביחסי חרדים-חילונים. החשדות לתקיפות מיניות של מייסד זק"א נחשפו ב-2021 על רקע ההחלטה להעניק לו פרס ישראל.