סגור
הדמיית קו  המטרו  M2 קו מ פתח תקווה ל תל אביב
הדמיית קו M2. "אין עתיד לגוש דן ללא המטרו" (צילום: באדיבות נת"ע)

מפתח תקווה ועד חולון: הממשלה אישרה את תוואי קו המטרו M2

תוואי הקו, המשתרע לאורך 25 ק"מ, יחל באזור התעשייה סגולה בפתח תקווה ויעבור בגבעת שמואל, רמת גן, בני ברק, גבעתיים ות"א, כאשר התחנה האחרונה שלו תהיה בבית החולים וולפסון בחולון. אף שהקו יעבור בבני ברק, העבודות עליו יתקיימו גם בשבת. מנכ"ל מינהל התכנון: "יום היסטורי"

הממשלה אישרה היום את התוואי של קו המטרו (רכבת תחתית) העתידי M2, וזאת לאחר שקו זה אושר עקרונית כבר בחודש ספטמבר במליאת הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל).
קו המטרו היחיד שטרם אושר בממשלה הוא המקטע הצפוני של קו M1 שאמור לעבור דרך ערי השרון כפר סבא, רעננה והוד השרון – וזאת בעקבות התנגדות התושבים שהתקבלה על ידי החוקרת מטעם מנהל התכנון והובילה לכך שתוואי הקו צפוי להשתנות. בעבר הייתה התנגדות גם לקו M2 שאושר כעת, וזאת מפני שהוא עובר בבני ברק והעבודות עליו צפויות להתקיים גם בשבת (מכשיר ה-TBM שכורה את המנהרות עובד 24/7 ולא ניתן לעצור אותו).
קו M2 מזכיר במידת מה את התוואי של הקו האדום של הרכבת הקלה, ועובר בין פתח תקווה לחולון. אורך הקו כ-25 ק"מ והוא ציר מזרח-מערב שעתיד לקשר בין מרכז המטרופולין לחלקו המזרחי. התוואי מתחיל באיזור התעשייה סגולה בפתח תקווה, ועובר דרך גבעת שמואל, רמת גן ובני ברק, דרך מרכז גבעתיים (רחוב כצנלסון), ממשיך משם לתל אביב דרך מתחם השלום, הבימה והכרמלית ואז פונה דרום מזרחה עד לבית החולים וולפסון.
הרכבת התחתית של גוש דן צפויה לשרת כ־2.5 מיליון נוסעים ביום במטרופולין תל אביב, החל מלוד, רמלה ורחובות בדרום ועד רעננה וכפר סבא בצפון ופתח תקווה במזרח, ולהקל באופן משמעותי את העומס בכבישים, שגורם נזק המוערך ב־40 מיליארד שקל בשנה. עלות ההקמה מוערכת ביותר מ־150 מיליארד שקל - פרויקט התשתית היקר ביותר בתולדות ישראל.
הקמת המטרו מתעכבת, ולפי הצהרות בכירי נת"ע הוא צפוי להיפתח בין השנים 2037 ל-2040. העיכובים בפרויקט נובעים בין השאר מכך שחוק המטרו לא עבר בכנסת כבר שנתיים והעבודה והדיונים עליו מתנהלים בעצלתיים בוועדת הפנים בראשות ח"כ יעקב אשר. כמו כן, הפרויקט זוכה לכתף קרה משרת התחבורה מירי רגב, והיא ומנהל רשות החברות הזמני ינקי קוינט מבקשים להוציא את הניהול שלו מידי חברת נת"ע, מה שעלול להוביל לעיכוב נוסף ומשמעותי בפרויקט.
ממנהל התכנון נמסר כי "משמעות רבה ניתנה בהחלטה למעבר התוואי בבני ברק והצורך של האוכלוסייה המקומית בתחבורה ציבורית איכותית יחד עם שמירה על אופייה הייחודי של העיר. לאור חתימת הסכם בין חברת נת"ע לעיריית בני ברק בוטל התוואי החלופי לתוואי בני ברק העובר בתחום רמת גן, באופן שיבטיח את השירות לעיר" וכי "השלמת התכנון של קווי המטרו מאפשר לפתח ראיה תכנונית כוללת ועדכנית למרחבים בהם תהיה עדיפות לתחבורה ציבורית בראיה סביבתית מקיימת ותתאפשר התניידות קלה ונוחה ברחבי המטרופולין ללא תלות ברכב הפרטי".
יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, הרב נתן אלנתן: "אני מברך על אישור קו מטרו M2. פרויקט המטרו הוא הוא פרויקט חיוני למדינת ישראל בכלל ולגוש דן בפרט ויקצר משמעותית את הפקקים".
מנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח: "מדובר ביום היסטורי. מינהל התכנון שם את קידום פרויקט המטרו בראש סדר העדיפויות של מינהל התכנון ואישרנו ארבע תוכניות בזמן שיא של שנתיים בלבד. אין עתיד לגוש דן ללא המטרו".
מנת"ע נמסר: "נת"ע גאה בהחלטת הממשלה לאשר את קו המטרו M2, ורואה בה הבעת אמון במקצועיותה של נת"ע ובנסיונה המקצועי הייחודי בהסעת המונים מעל ומתחת לפני הקרקע. בימים אלה החלו בעבודתן חברות הניהול הבינ"ל שנבחרו לקדם את פרויקט התשתיות הגדול בישראל".