סגור
מגזין נדל"ן 30.11.22 העבודות להקמת תחנות ה מטרו בתל אביב
העבודות להקמת המטרו בתל אביב. חפירות לאורך כל החזית (צילום: יובל חן)

יו"ר הוות"ל התערב והדיון על המטרו בבני ברק נדחה לתאריך לא ידוע

היום היה אמור להתקיים דיון של הוועדה לתשתיות לאומיות בנושא תוואי קו המטרו M2, אך הדיון נדחה לתאריך לא ידוע לפי דרישת שלומי הייזלר; ברקע, מחלוקת על מעבר המטרו בבני ברק שמחייב עבודות בשבת; לכלכליסט נודע כי הופעלו מאחורי הקלעים לחצים מצד הסיעות החרדיות לביטול הדיון

היום היה אמור להתקיים דיון של הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) בנושא תוואי קו המטרו M2 (תת"ל 102), אחד משלושת קווי המטרו המתוכננים – אך הדיון נדחה לתאריך לא ידוע בדרישת שלומי הייזלר, יו"ר הות"ל. ברקע הדברים, עומדת מחלוקת על מעבר המטרו בבני ברק שמחייב עבודות בשבת. לכלכליסט נודע כי הופעלו מאחורי הקלעים לחצים מצד הסיעות החרדיות לבטל את הדיון כדי לא לקבוע את התוואי. גורמים בממשלה ששוחחו עם כלכליסט טוענים כי הסיבה לדחייה היא רצון להגיע להסכמות שהמטרו כן יעבור בבני ברק.
למרות ביטול דיון המליאה המרכזית של הוות"ל שהיה אמורה לעסוק בנושא, ועדת משנה של הוות"ל כן דנה היום בתוואי של M2. הדיון התקיים לאחר שהחוקרת שבחנה את התנגדויות התושבים סיימה את עבודתה, וחברי הוועדה קיבלו את מרבית המלצותיה וכעת הם יועברו למליאת הוות"ל לאישור סופי.
כאמור, אחת הסוגיות "הנפיצות" בקו M2 הוא המעבר בבני ברק, והחוקרת המליצה על כך שהקו יעבור בעיר ויכיל בה תחנה – אך במקביל תקודם חלופה נוספת שעוקפת את העיר. המלצתה תואמת את התכנון המקורי בו נקבעו שתי חלופות: האחת חוצה את בני ברק, וכוללת שלוש תחנות בעיר, וחלופה אחרת מסומנת מדרום לעיר, אך אינה עוברת בה אלא ממשיכה ברמת גן עד המפגש של המטרו עם כביש 4. במידה שבסופו של דבר יוחלט לעקוף את בני ברק ולעבור ברמת גן, ייאלצו בוות"ל לצאת להליך שיתוף ציבור מזורז נוסף.
לפני כשנה פורסם ב"כלכליסט" כי ראש מנהלת המטרו מאיר שמרה אמר כי אם עיריית בני ברק לא תאפשר לבצע את העבודות להקמת הקו בשבת – הוא לא יעבור בעיר: "אנחנו נבחן במשא ומתן מול עיריית בני ברק אם מסוגלים להגיע איתם להסכם שבו הם יאפשרו לנת"ע לבצע עבודות בשבת, תחת ההלכה כי זה פיקוח נפש. אם נצליח לסכם איתם, אז המטרו יפעל, ואם לא אז לא בכוח". הסיבה לבעייתיות שבעבודות בשבת היא שהמכונה (TBM) שחופרת ומדפנת בבטון את מנהרת המטרו חייבת לעבוד 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע. בהסכם הקואליציוני בין הליכוד ליהדות התורה נכתב כי יקודם מטרו לעיר בני ברק, אך יחד עם זאת הוחלט כי נציג הרבנות יוכנס לוועדה שמאשרת עבודות תשתית בשבת – מה שעלול להקשות על קידום כל פרויקט המטרו.
תוואי קו המטרו M2 מתחיל בבית החולים וולפסון שבחולון, מתקדם צפונה דרך תל אביב, ופונה ב-90 מעלות מזרחה באיזור כיכר הבימה. מכיכר הבימה הוא ממשיך על תוואי רחוב קפלן ודרך השלום, משם לאיזור רחוב כצנלסון בגבעתיים, בני ברק, קמפוס בר אילן בגבעת שמואל עד לאיזור התעשייה סגולה בפתח תקווה. אורכו של הקו יהיה כ-26 ק"מ, והוא צפוי לשרת תשע רשויות מקומיות בסך הכל - חולון, בת ים, תל אביב-יפו, גבעתיים, רמת גן, בני ברק, גבעת שמואל, פתח תקווה והמועצה האזורית דרום השרון - ולכלול כ-22 תחנות לאורכו.
מלבד M2, אושרו בממשלה מקטעי המטרו של M3, והחלק המרכזי והדרומי של קו המטרו M1. כעת, לאחר שהחוקרת סיימה את עבודתה על קו M2 של המטרו, היא תתפנה לעסוק בחלקו הצפוני של M1, שעובר בערי השרון רעננה וכפר סבא ואליו הוגשו מספר שיא של התנגדויות עקב מאבקי תושבים נגד התוואי המתוכנן.
במקביל, אתמול החלו עבודות החפירה של מנהרת הקו הירוק של הרכבת הקלה באתר לוינסקי שבתל אביב. במהלך החפירה, יעבדו שלוש מכונות TBM ("חפרפרות") על כרייה של 4.5 קילומטרים של תוואי הקו הירוק. הקו הירוק של הרכבת הקלה מחבר בין חולון וראשון לציון בדרום, דרך תל אביב ועד הרצליה בצפון. אורך הקו 39 ק"מ, מתוכם 4.5 ק"מ תת קרקעיים, עם 62 תחנות, מתוכן ארבע תחנות תת קרקעיות.
מכונת ה־TBM היא באורך של 115 מטר ובקוטר של כ־7.5 מטרים. משקלה מגיע לכ־900 טון. בחזית המכונה ישנם ראשי קידוח שעל ידי סיבוב ודחיפה שוברים את האבן וחופרים את המנהרה. על חזית ראש הקידוח יש כפות שאוספות את החול שנכרה ומעבירות אותו למרכזו. משם הוא עולה למערכת מסועים והם משנעים את החומר מחוץ למנהרה. לכל מכונת כרייה צמוד מסוע המפנה את העפר המוצא מתוך המנהרה אחורה. המכונה גם מרכיבה באמצעות מערכת רובוטית הידראולית את טבעות הבטון של דיפון המנהרה. הכרייה תתבצע בעומק האדמה מבלי לגרום לרעידות או להפרעות על פני השטח.
מהוות"ל נמסר: "דו"ח החוקר הוצג לוועדת המשנה, אשר קיבלה את המלצותיו בנושאים שונים. יו"ר הוות"ל יעלה את החלטת ועדת המשנה לדיון במליאת הוועדה".
ממטה התכנון ויו"ר הות"ל לא התייחסו לטענות, אך הדגישו כי הנושא יובא למליאה בהקדם האפשרי.