סגור
עסקים סגורים ב מלחמה  ב תל אביב
עסקים סגורים בתל אביב, אוקטובר 23 (צילום: שאול גולן)

בדיקה
בתוך חודשיים: היקף ההלוואות שמוקפאות בעקבות המלחמה צנח ב-45%

למרות המגמה החיובית, חצי שנה מפרוץ המלחמה הלוואות בהיקף של 54.6 מיליארד שקל עדיין נמצאות בהקפאה. עיקר הירידה נרשמה באשראי העסקי

נמשכת מגמת הירידה בהיקף ההלוואות שמוקפאות בעקבות המלחמה. מנתוני בנק ישראל עולה כי במרץ חלה ירידה של 13% בהיקף ההלוואות שבדחיית תשלומים ל־54.6 מיליארד שקל לעומת 63 מיליארד שקל בפברואר. למעשה, בתוך חודשיים היקף ההלוואות שבדחיית תשלומים צנח ב־45%, מה שמעיד על כך שרבים מהלווים כבר מסוגלים לחזור ולפרוע את הלוואותיהם. לצורך השוואה, בינואר היקף ההלוואות המוקפאות היה 100 מיליארד שקל.
עיקר הירידה נרשמה באשראי העסקי. כך, למשל, היקף ההלוואות שבדחיית תשלומים לעסקים בינוניים וגדולים ירד ב־28% בחודש וביותר מ־60% בחודשיים.
נתונים חיוביים נרשמו גם בקרב העסקים הקטנים. מדובר במגזר שנחשב לחשוף ביותר להשפעות הכלכליות של המלחמה. לעסקים הקטנים פחות עודפי הון שיכולים לסייע להם לעבור תקופות האטה, ורבים מהם פשוט נסגרים בעת הרעה כלכלית. בנוסף, הם נכנסו למלחמה בנקודת פתיחה חלשה של האטה כלכלית ועלייה חדה בריבית שייקרה להם משמעותית את הוצאות המימון. קושי גדול נמצא בעיקר בקרב עסקים קטנים שבבעלות חיילי המילואים שגויסו בתחילת המלחמה, והתקשו בניהול העסק מרחוק. מגזר זה בלט בתחילת המלחמה בהיקף הלוואות גבוה שהוקפא ושהגיע ל־10% מהאשראי בקרב עסקים אלה. אולם נראה כי ישנה התאוששות ונכון למרץ, פחות מ־3.5% מהאשראי למגזר זה נמצאים בסטטוס דחיית הלוואות. עם זאת, מדובר עדיין בשיעור גבוה יחסית לאשראי העסקי.

לעומת זאת, במשכנתאות תהליך החזרה לפירעון הלוואות רגיל איטי יותר. במרץ חלה ירידה של 8% בהיקף המשכנתאות שבדחיית תשלומים, והיקפן עדיין גבוה ועומד על 39.3 מיליארד שקל, המהווים 6.7% מסך תיק המשכנתאות. זמן קצר לאחר פרוץ המלחמה הודיע בנק ישראל על מתווה לדחיית הלוואות, שמטרתו לסייע לציבור להתמודד עם הקשיים הכלכליים שנגרמו מהמלחמה. למתווה שני מעגלים, במעגל הראשון נמצאות האוכלוסיות שנפגעו ישירות מהמלחמה (תושבי הצפון והדרום המפונים, חיילי המילואים ועוד) שזכאיות להקפאת הלוואות ללא צבירת ריבית על תקופת ההקפאה. שאר הציבור יכול גם כן לבצע הקפאת הלוואות, אך תוך צבירת ריבית, כך שיש למהלך עלות לא מבוטלת, בוודאי בתקופה זו שבה הריבית גבוהה יחסית.
המתווה הוארך פעמיים ונכון להיום הוא בתוקף עד לסוף יוני. המתווה המקורי איפשר דחיית הלוואות לשלושה חודשים ולמרות האפשרות להאריכו, נראה כי הלווים העדיפו לחזור ולפרוע קרוב למחצית מההלוואות שהוקפאו בתחילת המלחמה. מגמת הירידה מעודדת, אך עדיין 54.6 מיליארד שקל של הלוואות שבהקפאה חצי שנה הם סכום לא מבוטל (3.5% מתיק האשראי), שצריך לעקוב אחריו ולראות אם אכן ממשיך ויורד בקצב טוב.
ביוני יצטרך בנק ישראל להחליט אם להאריך שוב את המתווה: מצד אחד, זהו לא מצב בריא שהלוואות נמצאות בדחיית תשלומים לתקופה כה ארוכה. מנגד, קשה לראות את בנק ישראל מפסיק את המתווה אם עדיין יהיו עשרות מיליארדי שקלים של הלוואות בדחייה, ובטח אם מדינת ישראל עדיין לא תחזור לשגרה מלאה.