סגור
חיילים צה"ל ב עזה 29.2.24 מלחמת עזה
חיילים בעזה. לא יצטרכו להציג אישור על השירות (צילום: דובר צה"ל)

בנק ישראל מאריך בפעם השלישית את מתווה דחיית ההלוואות

במתווה המוארך הנוכחי, חיילי מילואים יקבלו אוטומטית מהבנקים את ההקלות המורחבות ללא הצגת אישור על שירותם; בשל כך יהיו הלוואות שבמשך 9 חודשים יוקפאו, בפיקוח על הבנקים קוראים לציבור: "לבחון היטב את הצורך בדחיית ההלוואות"

בנק ישראל מאריך בפעם השלישית את מתווה ההקלות ודחיית ההלוואות ללקוחות הבנקים, עימו יצא בתחילת המלחמה. המתווה אמור להסתיים בסוף החודש, והוא יוארך בשלושה חודשים נוספים עד לסוף חודש יוני, כך שיווצר מצב שיהיו הלוואות שבמשך 9 חודשים יהיו בסטטוס של דחיית הלוואות.
בנוסף לכך כפי שפורסם ב"כלכליסט" הוחלט על הרחבת המתווה בעיקר בכל הקשור לחיילי המילואים. בעוד היום חיילי המילואים זכאים להקלות המורחבות (פטור מעמלות ומריבית על האובדרפט בחריגה של עד עשרת אלים שקלים) רק אם יציגו אישור על שירותם, כעת הבנקים ייתנו להם אוטומטית את ההקלות, באמצעות זיהוי חשבונות בנק ששולם אליהם מענק מילואים.
עוד הוחלט כי אל הקבוצה הזכאית להקלות מורחבות יצורפו גם יישובים בצפון שהוחלט לפנות אותם, גם אם טרם התבצע בפועל הפינוי, וכן חיילי מילואים שאושפזו לתקופה של מעל לשבוע בעקבות פציעה במלחמה וכן משתתפי מסיבת הפסיידאק והמפגש היערכות לפסטיבל המידברן - שני אירועים שמשתתפיהם נפגעו בטבח ה-7 באוקטובר.
מתווה ההקלות כולל שני חלקים. בחלק הראשון נכללות אוכלוסיות שנפגעו ישירות מהמלחמה כמו תושבי הדרום והצפון המפונים, נפגעי המלחמה ובני משפחותיהם ועוד. קבוצה זו זכאית לפטור מרוב העמלות, להקלה בריבית על האוברדרפט והיא יכולה להקפיא הלוואות ומשכנתאות מבלי שתצטבר ריבית על תקופת ההלוואה. שאר הציבור זכאי בעקבות המתווה לבצע גם כן הקפאת הלוואות, אך ממשיכה להצטבר ריבית על תקופת ההלוואה.
כאמור ההארכה השלישית תביא לכך שיהיו הלוואות שיהיו בסטטוס של דחיית תשלומים בתקופה מצטברת ארוכה של 9 חודשים. זהו לא תהליך בריא, שכן ככל שתקופת ההקפאה ארוכה יותר, כך החזרה לפירעון מלא עלולה להיות מאתגרת יותר. המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי רמז על כך בהודעה שמסר בעקבות ההארכה: "מכיוון שתקופת הדחייה המצטברת עשויה להיות ארוכה יחסית, אני קורא לציבור לבחון היטב את הצורך בדחיית ההלוואות, גם אם אלו נעשות ללא חיוב בריבית ועמלות, וכן להיערך לחזרה לשגרת תשלומים סדירה".
לפי נתוני בנק ישראל, נכון לסוף חודש ינואר היקף ההלוואות שנמצאות בדחיית תשלומים בעקבות המלחמה עומד על 100 מיליארד שקל, ירידה קלה של 2% לעומת חודש דצמבר, כלומר יש כבר הלוואות שבעליהן בחרו שלא להאריך את תקופת ההקפאה, אלא לחזור ולפרוע אותן. סך התשלומים שנדחו בפועל עומד על 5.5 מיליארד שקל.