סגור
רכב BYD אטו 3  ATTO 3
רכב BYD אטו 3 ATTO 3. מדינה מתחשמלת והולכת (צילום: דור מנואל)

רשות המסים: שיעור המכוניות החשמליות שנמכרו בישראל ב-2023 זינק ל-18%

זאת לעומת כ-11% ב-2022 ו-3.9% בלבד ב-2021; המדינה הרוויחה ב-2023 יותר ממיסוי על כל רכב - כ-46 אלף שקל בממוצע לעומת 42 אלף שקל ב-2022 - בעיקר בשל העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי מ-10% ל-20%

המכוניות בישראל מתחשמלות והמדינה מגלגלת מיליארדים, כך עולה מסקירת ענף הרכב השנתית שמפרסמת רשות המסים. כמדי שנה, הסקירה של רשות המסים נוגעת לנתונים המאפיינים את שוק הרכב בשנים הקודמות לפרסום (כלומר במקרה זה 2022 ו-2023) ואת המגמות המאפיינות את השוק.
לפי עיקרי הדברים, ב-2022 הסתכם יבוא הרכבים הכולל לישראל ב-318.1 אלף יחידות, עלייה של 16.3% ביחס ל-2021. מתוך אותם רכבים, כ-306 אלף היו רכבי נוסעים. ב-2023 הסתכם היקף יבוא הרכב בכ-294 אלף כלי רכב. מתוך אותם כלי רכב, כ-283 אלף היו רכבי נוסעים.
מניתוח הכנסות המדינה מיבוא של כלי רכב וחלקים עולה כי ב-2022 עמד היקף הכנסות המדינה ממס קנייה על רכבים על כ-12.9 מיליארד שקל. ב-2023 עמד היקף ההכנסות ממס קנייה על 13.9 מיליארד שקל. כך שב-2023 יובאו פחות מכוניות אבל מדינת ישראל הרוויחה יותר כסף על כל מכונית, משמע הישראלים רכשו מכוניות יותר יקרות. ערכי היבוא של הרכבים מאשרים זאת: ב-2022 עמד ערך היבוא (כלומר שווי הרכבים) על 21.7 מיליארד שקל. ב-2023 עלה ערך היבוא הכולל ל 23.3 מיליארד שקל.
לפי עיקרי הנתונים של רשות המסים, ב-2022 הרוויחה מדינת ישראל 539 מיליון שקל במסי קנייה על חלקי חילוף – ואילו ב-2023 ירדו ההכנסות ממיסוי על חלקי חילוף ל-534 מיליון שקל. עוד עולה מהנתונים כי מס הקנייה הממוצע לרכב (כלומר כמה כסף מתוך מחירה של מכונית הולך לכיס של המדינה) עלה משמעותית ב- 2023: לפי רשות המסים, ב-2022 היה גובה מס הקנייה הממוצע לרכב כ-42 אלף שקל. ב-2023 עלה גובה מס הקנייה לרכב לכ-46 אלף שקל. לפי רשות המסים הסיבה העיקרית לכך היא עליית מס הקנייה על רכב חשמלי מ-10% ל-20% בתחילת 2023.
מבחינת הפילוח לפי סוגי הנעה, נכון לאשתקד 18% מהמכוניות החדשות שנמכרו בישראל היו חשמליות, זאת לעומת 10.7% בשנת 2022 ו-3.9% בלבד בשנת 2021. רכבי פלאג אין הייבריד היוו 6.3% מכלל הרישומים אשתקד ו-5.9% מכלל הרישומים בשנת 2022. בשנת 2021 עמד נתח השוק של רכבי פלאג אין הייבריד על 4.7%.
לצד נתוני המיסוי, מפרטת רשות המסים גם את היקפי היבוא בערוצים השונים. כיום ניתן לייבא לישראל מכונית ביבוא ישיר, כלומר דרך אחד מיבואני הרכב הוותיקים אשר רוכשים את המכוניות ישירות מיצרן הרכב, באמצעות יבוא מקביל, או "יבוא עקיף" בשפה המקצועית, כלומר מצב בו היבואן רוכש רכב חדש מ"דילר" - סוכנות בחו"ל, ויבוא זעיר, המשמש ליבוא מצומצם בלבד על ידי יבואן למטרת שימוש אישי של לקוחותיו ומשמש בדרך כלל לקוחות יוקרה.
לפי הנתונים, היקפי היבוא בערוצים המשניים (כלומר לא יבואני הרכב הוותיקים) לא השתנה באופן משמעותי בשנים האחרונות. כך, ב-2021 יובאו ארצה 6,296 מכוניות ביבוא עקיף אשר היוו 2.1% מסך היבוא. ב-2022 יובאו ביבוא עקיף 5,669 מכוניות אשר היוו 2% מהיקף היבוא. ב-2023 יובאו ארצה 5,870 מכוניות אשר היוו 2.1% מהיקף השוק. באשר ליבוא הזעיר - ב-2021 יובאו ארצה 5,064 מכוניות ביבוא זעיר אשר היוו 1.7% מהשוק. ב-2022 יובאו ארצה 4,994 מכוניות ביבוא זעיר אשר היוו 1.8% מהשוק ואילו ב-2023 חל שינוי: היקף היבוא הזעיר עמד על 2,859 מכוניות שהיוו אחוז אחד בלבד מהיקף השוק. הסיבה לירידה בהיקפי היבוא הזעיר ב-2023 נובעת בעיקר ממעבר של לקוחות יוקרה לרכב חשמלי, המסופק בעיקר על ידי יבואני הרכב הישירים.