סגור
ארדואן לירה טורקית מטבע כסף שטרות טורקיה
ארדואן על רקע לירה טורקית (צילום: איי אף פי, רויטרס)

הלירה מתחזקת: טורקיה העלתה במפתיע את הריבית ל-50%

למרות ההערכות כי הבנק המרכזי יותיר את הריבית ללא שינוי, הוא העלה אותה במפתיע מ-45% ל-50%. החלטת הבנק נבעה מהידרדרות בתחזית האינפלציה, וכן מהבחירות לרשויות המקומיות בסוף החודש וחשש מצניחה חוזרת ללירה כפי שקרה בבחירות לנשיאות במדינה

הבנק המרכזי של טורקיה העלה במפתיע את הריבית מ-45% ל-50%. בעקבות ההחלטה התחזקה הלירה הטורקית לכ-32 לירות לדולר. התחזיות בשוק העריכו כי הבנק יותיר את הריבית ללא שינוי.
ההחלטה של ועדת המדיניות המוניטארית של הבנק בהובלת הנגיד פאתיח קרהאן נבעה ככל הנראה מפיחות חד בלירה והידרדרות בתחזית האינפלציה, זאת חודשיים בלבד לאחר שקובעי המדיניות הכריזו כי מחזור מדיניות ההידוק המוניטארית הסתיים. לפני העלאת הריבית הלירה רשמה החודש את הביצועים הגרועים ביותר בקרב המטבעות של השווקים המתעוררים אחריהם עוקבים בסוכנות בלומברג, זאת לאחר שנחלשה ב-3.7% מול הדולר.
ההחלטה ככל הנראה הושפעה גם מהבחירות לרשויות המקומיות, המתוכננות ל-31 במרץ, כשאחד החששות העיקריים היה חזרה לצניחה שחוותה הלירה לאחר הבחירות בשנה שעברה לנשיאות, אז היא נפלה ב-7% ביום אחד. הבחירות מהוות הזדמנות לנשיא רג'פ טאיפ ארדואן להחזיר את השליטה בערים גדולות כמו איסטנבול ואנקרה למפלגה שלו.
מאז ניצחונו של ארדואן בבחירות בשנה שעברה, שינה הבנק המרכזי את מדיניות הריבית הנמוכה שאימץ בהנחייתו של ארדואן והוביל לשמונה העלאות ריבית רצופות. עם זאת, בחודש שעבר נרשמה עלייה במדד המחירים לצרכן והאינפלציה צפויה לעקוף את רף ה-70%. מוקדם יותר החודש דיווח משרד הסטטיסטיקה במדינה כי האינפלציה עלתה בפברואר לשיעור של 67%.
"המדיניות המוניטארית ההדוקה תישמר על שנחווה ירידה משמעותית ומתמשכת בשיעור האינפלציה החודשי", נמסר בהמהרה שפרסם הבנק המרכזי.
לפי האנליסטים בדויטשה בנק, שחזו את העלאת הריבית, המהלך יתמרץ את התושבים להחזיק יותר כסף בלירות ועשוי לסלול את הדרך בחזרה להזרמת הון זר למדינה, זאת לאחר בריחת המשקיעים הזרים.
קרהאן נכנס לתפקידו כנגיד בתחילת החודש שעבר, זאת לאחר התפטרותה של חפיזה גאיה ארקאן, שהייתה האישה הראשונה בתפקיד אך התפטרה לאחר שמונה חודשים בלבד.