סגור
שיין SHEIN
קניות בשיין (צילום: AFP)

ענקית האופנה שיין גייסה 2 מיליארד דולר והורידה את הערכת השווי בשליש ל-66 מיליארד דולר

חברת האופנה הסינית הורידה את הערכת השווי מ-100 מיליארד דולר לפני שנה על רקע ההאטה בסקטור הטכנולוגיה. בחברה הציבו יעד להעלות את ההכנסות ב-40% השנה, ומרחיבים את הייצור מחוץ לסין גם לברזיל ולטורקיה

ענקית האופנה המקוונת שיין גייסה 2 מיליארד דולר בסבב גיוס ההון האחרון שלה, שנסגר השבוע והעניק לה הערכת שווי של 66 מיליארד דולר. עם זאת מדובר בהערכת שווי הנמוכה בקרוב לשליש לעומת השנה שעברה. ב"וול סטריט ג'ורנל" דיווחו כי בסבב גיוס ההון השתתפו חברות כמו סקויה קפיטל וג'נרל אטלנטיק, שכבר לקחו חלק בסבבים קודמים, וכן קרן ההון הריבונית של האמירויות מובאדלה.
לפי הדיווח, החברה הסינית הזוכה, לפופולריות רבה במדינות כמו ארה"ב וישראל, הורידה את הערכת השווי בעקבות הירידה במחירי המניות של חברות טכנולוגיה. במקביל מתגבר הלחץ המופעל עליה בארה"ב בנוגע לשימוש בעבודה בכפייה במחוז שינג'יאנג בסין והפגיעה בסביבה.
בשנה שעברה, ולפני סבב גיוס ההון הנוכחי, עמדה הערכת השווי של שיין על 100 מיליארד דולר, והייתה גבוהה יותר משווי השוק המשולב של היריבות האירופיות H&M וזארה. עם זאת באותה תקופה מצבן של חברות הטכנולוגיה היה טוב בהרבה, וההערכה בקרב המשקיעים הייתה כי שיין צפויה לצאת בהנפקה קרובה. בינתיים חווה סקטור הטכנולוגיה האטה שבאה לידי ביטוי גם בסבבי פיטורים בחודשים האחרונים, ביטולי פרויקטים והתמקדות מחודשת בחיסכון בעלויות. ההערכה היא כי הורדת הערכת השווי נועדה גם להעניק לחברה מרחב תמרון להעלאת שווי השוק במקרה שהנפקה אכן תצא לפועל.
לדברי אנשים המעורים בנושא, ההכנסות של שיין עמדו בשנה שעברה על 23 מיליארד דולר, והרווח הנקי עמד על 800 מיליון דולר. עוד נמסר כי בחברה הציבו יעד להעלאת ההכנסות ב-40% השנה.
החברה הוקמה ב-2008 בעיר ננג'ינג במזרח סין, והיא מציעה מגוון רחב במיוחד של בגדים אופנתיים וזולים כמו שמלות ב-20 דולר וחולצות ב-5 דולר, המיוצרים ברובם בסין אך נמכרים במדינות אחרות באמצעות אפליקציה נוחה יחסית לשימוש ובלי חנויות פיזיות. לפי החברה, אלגוריתם שחוזה את ביקוש הצרכנים מאפשר לה לייצר בגדים במחירים נוחים ולשמור על רמות מלאי סבירות. בחודש שעבר הודיעה החברה כי היא מתכוונת להשקיע 70 מיליון דולר בחמש השנים הבאות כדי לסייע ליצרנים שלה לשדרג את המפעלים ולשפר את תנאי העבודה. כמו כן בשיין מרחיבים את הייצור גם מחוץ לסין למדינות כמו ברזיל וטורקיה. החברה הודיעה כי תשקיע 150 מיליון דולר להכשיר 2,000 יצרנים מקומיים בברזיל בשלוש השנים הבאות.
עם זאת שיין מתמודדת לאחרונה עם תחרות מצד אפליקציה סינית נוספת בשם Temu, שכבר הספיקה לשדר פרסומת בפברואר במהלך משחק הסופרבול. בנובמבר היא עקפה את שיין במספר הורדות האפליקציה.