סגור

הבטיחו לעזור והתקפלו: המיגים של פולין, בולגריה וסלובקיה לא יגיעו לאוקראינה

ההבטחה של האיחוד האירופי להעברה מהירה של 70 מטוסי קרב רוסיים שנותרו בידי חברות נאט"ו ממזרח אירופה לא תתממש. הפולנים לא רוצים להתגרות עוד יותר במוסקבה, הבולגרים והסלובקים נזכרו שזה לא הזמן לוותר על חלק משמעותי מהצי הקרבי שלהן

בין שלל ההבטחות שנשמעו בתחילת השבוע ממדינות נאט"ו להעברת נשק לאוקראינה, הייתה אחת משמעותית במיוחד - ג'וזף בורל, הנציב האירופי לענייני חוץ וביטחון, אמר ביום ראשון שאוקראינה תקבל מטוסי קרב, כחלק מחבילת סיוע בסך 450 מיליון יורו. עזרה שהיתה יכולה לעזור מאד לאחר שחיל האוויר שלה נפגע קשות מתקיפות חיל האוויר הרוסי.

כך למשל דובר על כך שפולין תקצה למהלך 28 מטוסי מיג 29 לקרבות אוויר ולתקיפה, סלובקיה 12 ובולגריה 16. אליהם יצטרפו 14 מטוסי תקיפה בולגריים מסוג סוחוי 25. בתחילת המלחמה היו בידי האוקראינים 37 מטוסי מיג 29 ו-17 מטוסי סוחוי 25, כך שמדובר בפיצוי משמעותי על מטוסים שהאוקראינים איבדו בקרבות אוויר ועל הקרקע.

1 צפייה בגלריה
F16 טס ליד מיג 29
F16 טס ליד מיג 29
F16 טס ליד מיג 29
(תמונות מאתר חיל האוויר האמריקאי)

יש לציין כי למרות ההצטרפות לנאט"ו והמעבר למערכות נשק מערביות, חלק ממדינות מזרח אירופה עדיין מטיסות גם מטוסי קרב רוסיים שנותרו בידיהן מימי ברית וארשה, מדגמים זהים לאלה שמפעילים האוקראינים. מטוסים שהטייסים שלהם יוכלו להטיס ללא אימונים נוספים, וצוותי הקרקע שלהם יוכלו לחמש ולתחזק.
ביום שני מסרו גורמים אוקראינים שטייסים שלהם כבר הגיעו לפולין כדי לקבל את המטוסים. אבל נכון לעכשיו, זה לא הולך לקרות.
אתמול אמר נשיא פולין אנדז'יי דודה, כי העברת המטוסים תהיה התערבות ישירה של פולין במלחמה, וזאת בניגוד לכוונתה שלא לקחת חלק פעיל באירועים. ראש ממשלת בולגריה קיריל פטקוב אמר כי לארצו אין מספיק מטוסי קרב שהיא יכולה לוותר עליהם וממשרד ההגנה הסלובקי פשוט נמסר כי לא יועברו מטוסים לאוקראינה.
בורל אמר אתמול כי למרות שמטוסי קרב היו חלק מבקשת הסיוע של אוקראינה, אין לאיחוד האירופי את המשאבים לממן מהלך כזה. האם היה מדובר באי הבנה, או שחברות נאט"ו קיבלו איומים ממוסקבה שגרמו להן לוותר על המהלך? אולי בעתיד נדע.
פולין רכשה עוד לפני 20 שנה 48 מטוסי אף-16 תמורת 3.5 מיליארד דולר ולפני שנתיים הזמינה מארה"ב גם 32 מטוסי אף-35 חמקנים בעסקה של 4.6 מיליארד דולר, המדינה הראשונה ממזרח אירופה שמקבלת מוושינגטון אישור לרכוש את המטוס החמקן.
סלובקיה הזמינה 14 מטוסי אף-16 מדגם V המתקדם תמורת 2.91 מיליארד דולר, שטרם נמסרו לה. בולגריה, שהאמצעים הכלכליים שלה מוגבלים יותר, הזמינה 8 מטוסי אף-16 מאותו דגם בעסקה בשווי 1.2 מיליארד דולר, שתקבל החל מ-2025. הכנפיים של המטוסים משתי העסקאות ייוצרו בתעשייה האווירית עבור יצרנית האף-16, לוקהיד מרטין.