סגור
לוחם חות'י חות'ים תימן עם דגל פלסטין
לוחם חות'י עם דגל פלסטין (צילום: EPA)

ניתוח
הנפגעות הנוספות מהחות'ים: מדינות ערב שומרות על שתיקה ומפסידות

ירדן, מצרים וסעודיה סופגות הפסדים בשל הירידה בפעילות בים האדום אך חוששות לצאת נגד החות'ים שפוגעים בתנועת הספנות; זאת מאחר שהן אינן מעוניינת להצטייר כמי שמגנות על האינטרס הישראלי

האיום הגובר של החות'ים מתימן על תנועת השיט בים האדום כפי שהתבטא בהתקפות שבוצעו ביומיים האחרונים הוא לא בעיה ישראלית אלא בעיה אזורית ועולמית. שכנותיה של ישראל, ובכלל זה ירדן, מצרים וסעודיה כבר סופגות הפסדים כלכליים בשל הירידה בפעילות בים האדום, אך הן בשלב זה נמנעות מלצאת בפומבי נגד הטרור הימי הזה. הן גם משתדלות בשלב זה לפרסם כמה שפחות נתונים על היקף הפגיעה.
שתיקתן של מדינות אלה היא על רקע התמיכה העממית הנרחבת שיש כלפי הסוגיה הפלסטינית וממשלות מדינות אלה אינן מעוניינות להצטייר כ"מגנות" על האינטרס הישראלי. מתחת לפני השטח מתקיימים מגעים בין ממשלות האזור לבין ארה"ב כדי להקים קואליציה בינלאומית שתבטיח את תנועת השיט במצרי באב אלמנדב בין הים הערבי וים סוף. גם כאן המגעים מתנהלים בחשאי עקב איומי החות'ים כי יפגעו בכל מדינה ערבית שתיענה ליוזמה האמריקאית.
בינתיים, הפסדי מדינות האזור מצטברים. מי שחשה את זה היטב בקופתה היא מצרים. לפני ימים אחדים פורסם שבמהלך נובמבר עברו בתעלה 2,264 ספינות, וזאת לעומת 2,345 ספינות באוקטובר 2023. זוהי ירידה של 3.5%. ירידת מספר הספינות מביאה גם לפגיעה בהכנסות של מצרים מתעלת סואץ: בנובמבר הן הסתכמו ב־854.7 מיליון דולר, לעומת 880.1 מיליון דולר באוקטובר, ירידה של כ-3%. הפגיעה בנובמבר היתה מצומצמת יחסית מאחר שמתקפות החות'ים החלו רק במחצית השנייה של החודש. עם ההסלמה שנרשמת מאז תחילת החודש הנוכחי נראה שהפגיעה בהכנסות תעלת סואץ תתגבר. תעלת סואץ היא אחד המקורות החשובים והבודדים שמכניסים למצרים מט"ח ועקב המשבר הכלכלי החמור שבו היא שקועה מדובר בהתפתחות מדאיגה מבחינתה של קהיר.


ירדן אף היא שותקת מאז החלו מתקפות החות'ים בים האדום וזאת למרות שנראה שהיא כבר משלמת מחיר כלכלי כבד בגללן. לפי נתונים שפורסמו השבוע בממלכה, הטיפול במטענים בנמל עקבה ירד בחודש שעבר ב־16%. מספר הספינות שהגיעו לנמל עקבה, שהוא המוצא היחיד של ירדן לים, ירד באותו החודש ב־14% וכן נרשמה צניחה של 33% באוניות הגלנוע (מובילות מכוניות). הירידה הזו היא תוצאה ישירה של המצב הביטחוני וכן התקפות החות'ים בים האדום. ירדן, שגם היא במצב כלכלי עדין, שמה בשנים האחרונות דגש על פיתוח נמל עקבה והאזור הכלכלי שמסביבו כפרויקט לאומי שיכול להניע צמיחה ולמשוך השקעות זרות. מה שקורה מאז החלו מתקפות החות'ים אינו מסייע לתוכניות אלה.
המעצמה האזורית סעודיה, שנלחמה בחות'ים במשך שמונה שנים, היא עוד נפגעת מהידרדרות המצב הביטחוני בים האדום. הנמל הסעודי המוביל, בג'דה, נמצא לחופי הים האדום ולמרות שהסעודים טרם פרסמו נתונים עדכניים לגבי פעילותו, סביר שהוא מושפע מהמצב. בהסתכלות רחוקה יותר, יש לזכור שאזור ים סוף מהווה מרכיב משמעותי במסגרת "חזון 2030" הן בתחום הלוגיסטי והן בתחום התיירותי ומה שקורה בשבועות האחרונים לא מסייע למאמץ הסעודי בהקשר זה.
במבט קדימה, מה שמעוללים החות'ים דווקא צריך לעודד מגמות שהחלו להיווצר במזרח התיכון לפני ה־7 באוקטובר בהיבט של האינטגרציה הכלכלית. בשוך הקרבות התוכנית למגה פרויקט שהוצג בספטמבר לחיבור הודו והים התיכון, דרך מדינות המפרץ, ירדן וישראל למרות כל האתגרים שהוא מציב צפוי לתפוס מקום גבוה בסדר היום של מנהיגי האזור.