סגור
בנק UBS סניף בניו יורק
סניף UBS בניו יורק (צילום: Angus Mordant/Bloomberg)

UBS ירשום רווח חד פעמי של 34.8 מיליארד דולר בעקבות רכישת קרדיט סוויס

שווי נכסי קרדיט סוויס בעסקה עומד על 48.8 מיליארד דולר בלבד; UBS יפריש 4 מיליארד דולר ל"הוצאות משפטיות" עתידיות


UBS ירשום רווח חד פעמי של 34.8 מיליארד דולר על רכישת קרדיט סוויס – עסקת חירום שנעשתה בחסות הממשלה במטרה להציל את הבנק השווייצרי.
הסכום יירשם בספרי החברה תחת הסעיף "רצון טוב במצב שלילי" (Negative goodwill), בהתאם לנכסי הבנק הנרכש. סעיף זה מתעורר במצב שבו הצד המוכר נמצא במשבר וחייב למצוא צד שלישי שירכוש אותו בשווי נמוך בהרבה משווי נכסיו.
לפי ההודעה, התוספת האמורה לרווח חושבה באופן הבא – 48.8 מיליארד דולר שווי נכסי קרדיט סוויס נכון לסוף 2022, פחות עלות הרכישה, 3.5 מיליארד דולר, ופחות התאמות בסכום של 10.6 מיליארד דולר.
בצד השלילי, UBS יפריש 4 מיליארד דולר ל"הוצאות משפטיות" עתידיות. בבנק לא פירטו כיצד חישבו את סכום ההפרשה הנדרשת לנושא, והסתפקו באמירה כי היא מיועדת ל"הוצאות אפשריות הנובעות מתביעות, רגולציה או נושאים דומים".
ב-20 במרץ השנה הודיע הבנק המרכזי בשוויץ על ההסכם למכירת קרדיט סוויס; UBS רכש את הבנק תמורת 3.15 מיליארד דולר (3 מיליארד פרנק), פחות מחצי משווי השוק של הבנק.
לפי תנאי העסקה, בעלי המניות של קרדיט סוויס קיבלו תמורה על המניות שלהם במניות UBS, כאמור לפי שווי נמוך מאוד. בעלי האג"ח של קרדיט סוויס לא קיבלו דבר – ואף הגישו תביעה משפטית בעניין.
עוד נקבע בהסכם כי האוצר השוויצרי יעניק ל-UBS שלאחר המיזוג עם קרדיט סוויס בטוחות להפסדים בשווי של 9.6 מיליארד דולר, והבנק המרכזי יספק לו נזילות של עד 110 מיליארד דולר.
העסקה בוצעה לאחר שורה של פרשות משפטיות והתנהלות כושלת שהכניסו את קרדיט סוויס לסחרור. שבוע לפני שנמכר ל-UBS קיבל חבילת חילוץ של מעל 50 מיליארד דולר מהבנק המרכזי של שוויץ אולם זו לא הספיקה כדי להציל את הבנק.