ארה"ב: ביטול הפטור ממכס על חבילות נכנס לתוקף, טמו מפסיקה למכור מוצרים מסין
בעקבות ביטול הפטור על חבילות בשווי של פחות מ-800 דולר, עליו הכריז טראמפ, העלו שיין וטמו את המחירים - זו האחרונה הודיעה כי תמכור רק סחורה מקומית; יועצת בתחום: "אנחנו עוברים מאפס מכס ל-145%, וזה לא ישים - לא לחברות ולא ללקוחות"
ביטול הפטור ממכס על חבילות בשווי של פחות מ-800 דולר, עליו הכריז הנשיא דונלד טראמפ בחודש שעבר, נכנס היום (ו') לתוקף בארה"ב. בעקבות כך, על החבילות הללו יושת מכס של עד 145%. המהלך צפוי לפגוע במכירות של ענקיות המסחר המקוון הסיניות שיין וטמו, שכבר העלו מחירים בתגובה. היום הודיעה טמו כי תפסיק למכור לצרכנים בארה"ב פריטים המיובאות מסין; ב-CNBC מדווחים כי באתר החברה מצוין כי פריטים אלה "אזלו מהמלאי".
הפטור נכנס לתוקף ה-2016, כשההנחה הייתה שהעלות של בדיקת החבילות הללו לא מצדיקה את ההכנסות ממכסים. לפי דו"ח שפרסם הקונגרס בשנה שעברה, רשות המכס העבירה מעל מיליארד חבילות בשווי של פחות מ-800 דולר בשנה, כשהשווי הממוצע של המשלוחים ב-2023 עמד על 54 דולר. אולם, טראמפ כינה את הפטור "הונאה" וטען כי היא פוגעת בעסקים קטנים בארה"ב.
מלבד שיין וטמו ההחלטה משפיעה על חברות נוספות. ברויטרס דיווחו כי הקמעונאית הבריטית של מוצרי קוסמטיקה Space NK הפסיקה קבלת הזמנות מקוונות ומשלוחים לארה"ב, וזאת על מנת "להימנע מעלויות שגויות או נוספות על ההזמנות של הלקוחות שלנו". בדומה, חברת Understance מוונקובר המוכרת חזיות ותחתונים המיוצרים בסין, פרסמה בפוסט באינסטגרם כי היא מפסיקה משלוחים לארה"ב בשל המכסים. "אנחנו עוברים מאפס ל-145%, וזה לא ישים - לא לחברות ולא ללקוחות", מסרה סינדי אלן, מנכ"לית Trade Force Multiplier, המייעצת לחברות בענייני מסחר. "נתקלתי בלא מעט חברות קטנות עד בינוניות שבחרו פשוט לצאת מהשוק האמריקאי".
לעומת זאת, בשיין פרסמו הודעת הרגעה. "חלק מהמוצרים יתומחרו אחרת, אך מרבית הקולקציות שלנו נותרו זולות כתמיד", מסרו בחברה. שיין מוכרת מוצרים המיוצרים בסין, וארה"ב נחשבת לשוק הגדול ביותר שלה. יריבתה טמו, משווקת בעיקר את המוצרים שלה שכבר נכנסו לארה"ב ולכן לא מוטל עליהם מכס. אולם, החברה הוסיפה למוצרים האחרים את עלות המכסים.
בעקבות השינוי, בטמו משנים את המודל העסקי שלהם המתמקד ביבוא זול מסוחרים סינים, ומתכננים למכור בארה"ב בעיקר תוצרת מקומית. לפי דיווח בבלומברג, בחברה התחילו לגייס סוחרים אמריקאים על מנת לממש את התוכנית. "המהלך נועד לסייע לסוחרים מקומיים להגיע לעוד לקוחות ולהרחיב את העסקים שלהם", נמסר מהחברה, "הוא גם חלק מההתאמות הנמשכות של טמו לשיפור רמות השירות".
אך יש גם מי שמרוצים מהשינוי. רשת האופנה הבריטית פריימרק, שמפעילה רק חנויות פיזיות, אמרה כי להערכתה תרוויח מביטול הפטור. "המחירים עולים בסקטור הזה, ואני מעריך שיהיו אמריקאים שיעדיפו לחזור לממרכזי הקניות כדי למצוא מבצעים שם", אמר ג'ורג' ווסטון, מנכ"ל ABF, הבעלים של פריימרק.






























