סגור
נוריאל רוביני יוני 2022
נוריאל רוביני (צילום: בלומברג)

רוביני בעוד תחזית פסימית: "אנו לפני מיתון קשה ומגעיל, S&P יצנח ב-40%"

הכלכלן שחזה את המשבר הפיננסי של 2008 סבור כי גם במקרה של "מיתון לא חמור", מדד S&P 500 יאבד 30%; לדבריו, הורדת האינפלציה בארה"ב ליעד של 2% ללא "נחיתה קשה" היא "משימה בלתי אפשרית" עבור הפדרל ריזרב

נוריאל רוביני, הכלכלן שהתפרסם כמי שחזה את המשבר הפיננסי של 2008, טוען כעת כי צפוי מיתון "ארוך ומגעיל" בארה"ב ובכלכלה העולמית לקראת סוף 2022, שעלול אף להימשך לתוך 2023.
בראיון לסוכנות הידיעות בלומברג אמר רוביני כי גם במקרה של "מיתון לא חמור" - תירשם צניחה של 30% במדד S&P 500. ואולם הוא מעריך שקרוב לוודאי נחווה "נחיתה קשה במיוחד" שתביא לקריסה של 40% במדד.
רוביני, שזכה לכינוי "ד"ר יום הדין" בשל תחזיותיו הקודרות, מזהיר גם עכשיו שרמות החוב הגבוהות של תאגידים וממשלות מצביעות על כך שצפוי מיתון עמוק . לדבריו, העלאות הריבית ועלויות ההלוואות הגבוהות יובילו לכך ש"מוסדות זומבים רבים כמו משקי בית זומבים, תאגידים, בנקים, בנקי צללים ומדינות זומבי - ימותו".
לפי רוביני, הורדת האינפלציה בארה"ב ליעד של 2% ללא "נחיתה קשה" (כלומר כניסה למיתון) היא "משימה בלתי אפשרית" עבור הפדרל ריזרב. לדבריו, האינפלציה הגבוהה פירושה שלבנק המרכזי האמריקאי אין ברירה אלא להמשיך ולהעלות את הריבית. הוא צופה העלאת ריבית של 0.75% בפגישת הפד היום, והעלאות נוספות של 0.5% בנובמבר ובדצמבר.
לדבריו, לממשלות עם חובות גבוהים מדי "אוזלת התחמושת הפיסקאלית", מה שיוביל לסטגפלציה. "זה לא עומד להיות מיתון קצר ורדוד, הוא יהיה חמור, ארוך ומגעיל", סיכם.