סגור
מעונות סטודנטים דארטמות' קולג' ניו המפשייר
דארטמות' קולג' בניו המפשייר. מעל 80 אלף דולר לשנה (צילום: Bing Guan/Bloomberg)

מיליון שקל לתואר ראשון: שכר הלימוד באוניברסיטאות היוקרתיות בארה"ב שובר שיאים

"הגענו לנקודה שהתארים האלה כבר לא שווים את זה", טוענת כלכלנית וחוקרת בכירה במכון היזמות האמריקאי. עם זאת במרבית מאוניברסיטאות ה-Ivy League לפחות 50% מהסטודנטים מקבלים סיוע פיננסי

מחירי הלימודים במוסדות ההשכלה הגבוהה בארה"ב ממשיכים לעלות, כשבאוניברסיטאות המשתייכות לליגת הקיסוס (Ivy League) שכר הלימוד לשנה האקדמית הבאה כבר מתקרב ל-90 אלף דולר.
לפי בדיקה שערכו בסוכנות הידיעות בלומברג, העלות המלאה של לימודים באוניברסיטאות הפרטיות הבכירות כבר עקפה את ה-80 אלף דולר לשנה, כך שהיא עומדת על יותר מ-320 אלף דולר עבור ארבע שנות לימודים. במוסדות כמו אוניברסיטת בראון העלות, הכוללת בין השאר שכר לימוד, מעונות ואוכל, עומדת על קרוב ל-85 אלף דולר, גבוה משמעתית מההכנסה הממוצעת של משקי הבית בארה"ב. עם זאת, סיוע פיננסי בצורת מענקים, מלגות, הלוואות ותוכניות עבודה המשלבות לימודים - עוזר לרבים לממן חלק מהעלויות הללו.
בשבועות הקרובים יגלו תלמידי התיכון ברחבי ארה"ב אם התקבלו לקולג'ים שרצו, אך גם האמידים ביניהם, אלה שהמשפחות שלהם יכולות להרשות לעצמן לשלם את שכר הלימוד, צפויים להיות מופתעים מהחשבון הסופי. לדבריה של בת' אקרס, כלכלנית המתמקדת בתחום ההשכלה הגבוהה, שכר הלימוד עלה בקצב מהיר כל כך, שהצעת הערך (value proposition) של מוסדות ההשכלה הגבוהה מתחילה להתעמעם. "בשלב מסוים החישוב הזה מפסיק לעבוד", הסבירה אקרס, המשמשת כחוקרת בכירה במכון היזמות האמריקאי. "הגענו לנקודה שהתארים האלה כבר לא שווים את זה".
בינתיים, ועל אף העלויות הגדלות, תואר ראשון לרוב מחזיר את עצמו בכושר השתכרות, אף שזה משתנה בהתאם לתואר. במקביל באוניברסיטאות הבכירות בארה"ב אין סימן להאטה בביקוש בחוגים הנחשקים.

בקרב המוסדות של ליגת הקיסוס – שמונה אוניברסיטאות נחשבות באזור צפון מזרח ארה"ב – המחירים עולים כבר שנים. כך למשל עלות שכר הלימוד והמעונות באוניברסיטת ייל עמדו על 50 אלף דולר ב-2011, כעבור ארבע שנים ב-2015 עמדו על 60 אלף דולר, ב-2019 טיפסו ל-70 אלף דולר, ואילו בשנה האקדמית האחרונה עמדו על מעל 80 אלף דולר. גם אוניברסיטת פנסילבניה, דרמות' קולג', אוניברסיטת קולומביה ובראון עקפו את רף ה-80 אלף דולר ב-2022.
בדומה לכולם גם האוניברסיטאות משלמות יותר על הכל בעקבות האינפלציה הגבוהה. עלות ניהול קולג' זינקה בשנה הפיסקאלית של 2022 ב-5.2%, השיעור הגבוה ביותר מאז 2001, כך לפי חברת ניהול הנכסים Commonfund.
עם זאת במרבית המוסדות הבכירים לפחות 50% מהסטודנטים מקבלים סיוע פיננסי. לדבריו של הכלכלן פיליפ לווין ממכללת וולסלי, פירוש הדבר הוא כי עבור סטודנטים בעלי הכנסה נמוכה ובינונית, כלומר שההכנסה הממוצעת של משק הבית מתחת ל-125 אלף דולר, העלות של לימודים באוניברסיטה יוקרתית דווקא ירדה.