סגור
כספומט סין
"התנהגות צרכנית שלא נראתה כבר 16 שנה" (צילום: רויטרס)

הטרנד שמאיים על כלכלת הענק הסינית: הצעירים מעדיפים לחסוך

לפי סקר של הבנק המרכזי של סין, כמעט 60% מהאוכלוסייה נוטים כעת לחסוך, לעומת 45% ב־2019. משקי הבית הוסיפו 10.8 טריליון יואן בחסכונות חדשים בשמונת החודשים הראשונים של השנה

טרנד חסכנות חדש שמאמצים צעירי סין בעידוד משפיעני רשת מאיים על הצמיחה של הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, זאת לאחר שכמעט ורשמה התכווצות ברבעון השני. הוצאות הצרכנים מייצגות יותר ממחצית מהתמ"ג הסיני.
"אנחנו מנטרים התנהגות צרכנית כבר 16 שנה ואף פעם לא נתקלנו ברמות כאלה של חרדה בקרב הצעירים", ציין בנג'מין קאוונדר, מנכ"ל צ'יינה מרקט ריסרץ' גרופ, שצוטט בסוכנות רויטרס.
מדיניות האפס סובלנות כלפי הקורונה, כולל סגרים מחמירים, הגבלת נסיעות ובדיקות המוניות, גבתה מחיר כבד מכלכלת המדינה. רק אתמול הוסר סגר מעל העיר צ'נגדו על כ־20 מיליון תושביה, לאחר שהיו כלואים בבתיהם מתחילת ספטמבר. במקביל, המהלכים שנוקטת הממשלה נגד ענקיות הטכנולוגיה הרעו את תנאי ההעסקה של צעירים.
רמות האבטלה בקרב בני 24-16 התקרבו ל־19% בחודש שעבר, אחרי שיא של 20% ביולי. בנוסף, צעירים נאלצו לספוג קיצוצי שכר, וכתוצאה, הם מעדיפים לחסוך.
המכירות הקמעונאיות טיפסו ב־2.7% בחישוב שנתי ביולי והתאוששו ל־5.4% באוגוסט, אבל מדובר עדיין ברמות נמוכות משמעותית מ־7% ומעלה שנרשמו ב־2019.
לפי סקר של הבנק המרכזי של סין, כמעט 60% מהאוכלוסייה נוטים כעת לחסוך, לעומת 45% ב־2019. משקי הבית הוסיפו 10.8 טריליון יואן בחסכונות חדשים בשמונת החודשים הראשונים של השנה לעומת 6.4 טריליון יואן בתקופה המקבילה ב־2021.
סין היא הכלכלה הגדולה היחידה שהורידה ריבית השנה כדי לעודד צמיחה. במהלך נוסף, הבנקים הממשלתיים חתכו את הריבית על הפיקדונות בשבוע שעבר, במטרה להרתיע מחיסכון.