סגור
מחאה נגד אלון מאסק מול אולם תצוגה של טסלה ב סיאטל 15.2.25
מחאה נגד מאסק מול אולם תצוגה של טסלה בסיאטל, אתמול. הטפטוף הפך למבול (צילום: Jason Redmond / AFP)
פרשנות

טסלה משלמת את המחיר על הרומן של מאסק עם טראמפ

ארגוני מחאה מאשימים את מאסק בהתבטאויות "נאציות" ומשחיתים סוכנויות טסלה בארה"ב - אך מאחורי המחאה עומד בעיקר זעם על תפקידו בממשל טראמפ. לפני מאה שנה אפילו תמיכה גלויה של הנרי פורד באידיאולוגיה הנאצית לא הזיזה לאמריקאים. האם כעת הסערה הפוליטית תפגע בטסלה?

בשבוע שעבר זה עוד היה טפטוף: בארה"ב ובאירופה נרשמו פה ושם תקריות בהן גופים שמגדירים עצמם כ"פעילים למען הדמוקרטיה" ביצעו אקטים נקודתיים של מחאה נגד אילון מאסק, והמטרה הנוחה ביותר שלהם היתה כל מה שקשור בטסלה. אתמול זה כבר הפך למסודר יותר, כשארגון שמכנה עצמו Action Network ארגן הפנות מול אולמות תצוגה של טסלה בערים רבות בארה"ב ואף בקנדה, ביניהן סיאטל, בוסטון, קנזס ואדמונטון.
באתר האינטרנט של הארגון יש מפות של סוכנויות טסלה, אירועים מאורגנים ומסר: "הגיע הזמן למכור את הטסלה שלכם, הגיע הזמן למכור את המניות. עזרו לנו לעצור את אילון מאסק". המחאה אף התפשטה למחוזות המיינסטרים, כשזמרת הקאנטרי שריל קרואו העלתה לאינסטגרם שלה סרטון בו היא נפרדת לשלום מהטסלה שלה שנגררת מביתה.

כאמור, אקטים של מחאה נגד טסלה נרשמו כבר בשבוע שעבר - ובמסגרתם מכוניות טסלה ואולמות תצוגה של החברה הפכו למטרה למפגינים ונדליסטים. המשטרה בארה"ב חוקרת את האירועים. הקבוצה שעומדת מאחוריהם מכנה את עצמה SANE (Students Against Nazi Extremism) - קבוצת סטודנטים אמריקאים שמתייחסת למאסק כ"נאצי עם היסטוריה של פאשיזם, גזענות והתנהגות פלילית". בשבוע שעבר כבר נרשם ניסיון הצתה של סוכנות טסלה בקולורדו.
מדוע אמריקאים מתרעמים נגד מאסק? התשובה כמובן פוליטית: מאסק נחשב כיום ליד ימינו של טראמפ, ואמצעי תקשורת בארה"ב כבר מגדירים אותו כ"איום לדמוקרטיה". את טוויטר המפגינים הזועמים לא ימחקו, ולכן כל מה שנותר להם הוא למחות באופן אלים נגד המכונית שמזוהה עם מאסק, שאגב מחזיק רק ב-13% ממניות טסלה.

הנרי פורד הבין את הרשתות החברתיות 100 שנה לפני מאסק

מבחינה היסטורית, מאסק אינו הטייקון הראשון בענף הרכב שהאמריקאים מזהים עם מסרים שהם מגדירים כ"נאציים". הנרי פורד היה אנטישמי נלהב עוד לפני שאדולף היטלר עלה לשלטון. למעשה, הנרי פורד הבין את כוחן של "הרשתות החברתיות" של אותם ימים זמן רב לפני הולדתו של מאסק.
ב-1918, הנרי פורד, אז כבר תעשיין בעל השפעה אדירה, רכש עיתון שנקרא "הדירבורן אינדיפנדנט" ובו פרסם סדרת מאמרים תחת הכותרת "היהודי הבינלאומי". הוא פרסם 91 מאמרים בסך הכול בהם פירט את קיומה של קונספירציה יהודית להשתלטות על המוסדות הפיננסיים המרכזיים בעולם. פורד ניצל את כוחו להדפסה והפצה של המהדורה האמריקאית של הפרוטוקולים של זקני ציון, וב-1938 המפלגה הנאצית הכירה בפועלו של פורד והעניקה לו את אות "צלב הברזל של הנשר הגרמני".
למי שציפה להפגנות, פגיעה בבעלי מכוניות פורד או אפילו קול זעקה מהקהילה היהודית - נכונה אכזבה: היטלר עצמו ראה בפורד אייקון - וגם האמריקאים. פורד מודל T העניקה למיליוני אמריקאים מוביליות, אנטישמיות היתה נפוצה בארה"ב הודות לגלי הגירה מאסיביים שנמשכו עד שנות ה-20 של המאה הקודמת, ומבחינת האמריקאים, העובדה שפורד היה אנטישמי נלהב היתה מקובלת לחלוטין בגלל שגם הם היו בחלקם הגדול אנטישמים.
הפעם זה שונה. הפעם האמריקאים רואים במאסק גורם משבש שקשור ישירות לממשל האמרמקאי ולדונלד טראמפ בגלל התפקיד שקיבל בממשל האמריקאי - האחראי על פעילותה של DOGE, המחלקה האחראית על התייעלות, שמעוררת אנטגוניזם קשה בארה"ב, עד כדי כך שלפני כמה ימים הודיעו מספר מדינות בארה"ב כי לא יאפשרו ל-DOGE לפעול בשטחן. למאסק זה לא מפריע: לפי פרסומים בארה"ב, סוכני DOGE כבר נכנסו לפנטגון, הם נערכים לביקורות במשרד האוצר האמריקאי ובשירותי מס ההכנסה – וכאן הציבור האמריקאי כבר מבין שיש חדירה לפרטיות.
האמירות של מאסק, ההצדעה כביכול במועל יד - אלה כנראה לא באמת מעניינות את הציבור הרחב בארה"ב. הציבור האמריקאי הרבה יותר מוטרד ממה שאמריקאים רבים רואים כפגיעה בחירויות שלהם. טסלה, חשוב להבין, היא עניין משני. באותה מידה, האמריקאים יכולים גם לטעון שלא ישתמשו ברשת X. אבל את טסלה נוח יותר לסמן.
בכל מקרה, לטסלה יש הרבה מה להרוויח מכהונתו של מאסק: הממשל הפדרלי האמריקאי מנהל כיום חקירות נגד טסלה לאחר שמספר תאונות התרחשו במכוניות שלה כשאלה היו במצב הנהיגה הסמי אוטונומי. רק שלשום פורסם בנבאדה שסייברטראק שהיתה במצב FSD (נהיגה אוטונומית) לא הצליחה להשתלב בתנועה והתנגשה בעוצמה בעמוד. כיום, כאשר אירוע כזה מתרחש, החוק האמריקאי מחייב חקירה פדרלית של נסיבות התאונה אם זו התרחשה במצב נהיגה אוטונומי. האם גם בעתיד יהיו חקירות? כעת זה כבר לא בטוח. והעתיד כולל את הצגת הסייברקאב, רכב שיתופי של טסלה שיהיה אוטונומי.
האם המחאה נגד טסלה באמת תשפיע על החברה ועל מאסק? כנראה שכן. באירופה כבר נרשמה ירידה ניכרת במכירות טסלה, במה שתואר על ידי מספר אמצעי תקשורת ביבשת כ"תוצר ישיר של התערבותו של מאסק בפוליטיקה המקומית" (אם כי לא ניתן לדעת אם הירידה במכירות נובעת פשוט מהמתנה של לקוחות למודל Y החדשה, שלא לדבר על כך שבאירופה בכל מקרה מכירות רכב חשמלי נמצאות בירידה).
במקרה של ארה"ב, לפי דיווחים במדינה כבר מורגשת ירידה במכירות טסלה, אך כאן המצב הוא סוג של חרב פיפיות: מי שרוכשים רכבים חשמליים בארה"ב מזוהים לא אחת עם הצד הדמוקרטי של המפה - וסביר להניח שלא ממש אוהבים את טראמפ ומאסק. אבל היצע המכוניות החשמליות בארה"ב יחסית נמוך וקשה לומר באמת שלאמריקאים רבים יש בחירה יותר ראויה מטסלה, שלא לדבר גם על עצם קיומה של רשת הטעינה שלה. מעבר לכך - בימים אלה מרחפים לא מעט סימני שאלה סביב פעולות עתידיות של טסלה שעשויות להיות קריטיות ליצרנית.
ומה לגבי ישראל? בשנת 1960 החל ייבוא של מכוניות פולקסווגן לישראל על ידי חברה ששמה היה "ויזרה". בעלי מכוניות פולקסווגן דאז גילו שהחיפושיות שלהם הפכו למטרה לבעיטות ויריקות וקריאות "היטלר וואגן" (המכונית של היטלר). רק אחרי מספר שנים, השוק הישראלי "הבשיל" - והפולקסווגן לא נחשבה עוד ל"מכונית של היטלר".
אבל הימים ההם חלפו מזמן - וכיום הישראלים מוכנים גם לרכוש מכוניות מתוצרת מדינות המבקרות את ישראל בגלוי ומגנות את פעולות ישראל בעזה - כך שקשה להעריך שבשוק הרכב הישראלי תירשם התרגשות מההאשמות כלפי מאסק. מסירות טסלה בישראל בינואר היו זעומות בכל מקרה, והסתכמו ב-11 מכוניות בלבד, אבל הסיבה לכך אינה קשורה לפוליטיקה: מודל Y חדשה הוצגה ולקוחות רבים מחכים לה. טסלה, בניגוד לרוב היבואנים האחרים, לא שומרת מכוניות במלאי בסוף 2024 ומשחררת לשוק ב-2025, אלא מחכה למשלוח חדש שיגיע לארץ. וגם המחירים עלו בינואר, מה שייצר רגיעה מסוימת במסירות.