סגור
יו"ר הפד ג'רום פאוול נואם ב כנס של מכון המחקר ברוקינגס
יו"ר הפד, ג'רום פאוול (צילום: Drew Angerer / AFP)

פאוול: "אני מצפה ש-2023 תהיה שנה של ירידה משמעותית באינפלציה"

יו"ר הפד אמר בכנס המועדון הכלכלי של וושינגטון כי "תהליך הדיסאינפלציה - של הורדת האינפלציה - כבר החל, אך יש לו עוד דרך ארוכה"; פאוול הבהיר כי הבנק לא ישנה את היעד הקיים שלו - 2% - ו"נזדקק לעוד העלאות ריבית"

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, אמר הערב (ג') בכנס המועדון הכלכלי של וושינגטון בערך מה שכבר אמר במסיבת העיתונאים בשבוע שעבר (לאחר הודעת הריבית), אך הוא סיפק ניסוח מעט יותר אופטימי כדי לדחוף את המדדים בוול סטריט: "תהליך הדיסאינפלציה - של הורדת האינפלציה - כבר החל, אך יש לו עוד דרך ארוכה. מדובר בשלבים מוקדמים מאוד של דיסאינפלציה".
פאוול הבהיר כי הבנק לא ישנה את היעד הקיים שלו, אינפלציה של 2%, ומדגיש כי מדובר ב"סטנדרט גלובלי". היו"ר ציין כי הוא מצפה ש-2023 תהיה "שנה של ירידה משמעותית באינפלציה", אך לדבריו ניאלץ להמתין ל-2024 עד שהפד יחוש בנוח באשר למצב, והוא לא העניק אינדיקציה באשר להפסקת העלאות הריבית בעתיד.
בין היתר טען בנאום כי "חלק מהותי באינפלציה" הוא תוצאה של המגפה. בנוגע לדו"ח העבודה החזק שפורסם ביום שישי שעבר בארה"ב, ולפיו מספר המשרות שנוספו בחודש ינואר עמד על 517 אלף לעומת צפי ל-187 אלף, אמר כי הנתונים מראים שהלחצים האינפלציוניים גבוהים ממה שהפד ציפה, והמשמעות היא המשך העלאות ריבית. "המציאות היא שעלינו להגיב למידע, כך שאם לדוגמה נמשיך לקבל דיווחים חזקים על שוק העבודה או על עלייה באינפלציה, אז ייתכן מאוד שניאלץ לעשות יותר ולהעלות ריביות יותר ממה שמצופה".
בעקבות הדברים עברו בורסות וול סטריט לעליות שערים מאחר שהמשקיעים מקווים כי הפד יפסיק במתווה העלאות הריבית האגרסיביות (בשבוע שעבר העלה הפד את הריבית ב-0.25% - העלאה שמינית מאז מרץ 2022 לטווח של 4.75%-4.5%).
בהתייחס למהלך הצמצום של מאזן הפד אמר פאוול כי אין יעד ספציפי אליו הבנק מכוון להגיע, אך לדעתו ייקח כשנתיים להגיע לרמה רצויה של נכסים במאזן. ביחס למחלוקת המתחדשת על תקרת החוב, טען היו"ר כי הדרך היחידה שבה העניין יוכל להסתיים היא העלאת התקרה.
לסיום אמר: "המסר שלנו (מפגישת הפד האחרונה) הוא שהתהליך הזה (של יציאה מהאינפלציה) צפוי להימשך עוד זמן מה. זה לא יהיה חלק. זה כנראה יהיה מלא מהמורות ונזדקק לעוד העלאות ריבית, כפי שאמרנו, ואנו סבורים שניאלץ לשמור על מדיניות מגבילה לזמן מה".