סגור
אלון מאסק טוויטר
אלון מאסק. ייאלץ לפנות למשקיעים חיצוניים (צילום: AFP)

ניתוח
תזרים המזומנים של טוויטר קטן, אבל מאסק שילש את חובותיה

עובדי טוויטר נשארו לעבוד בסוף השבוע בתקווה להינצל מחרב פיטורים שעלולה לקצץ 50% מכוח האדם. בינתיים מתברר היקף המינוף שביצע אלון מאסק: עוד 13 מיליארד דולר בחובות שיזניקו את החזר הריבית השנתי פי 20

לעובדי טוויטר, סוף השבוע האחרון לא היה הזדמנות לצבור כוחות ולעכל את הכניסה של אלון מאסק לתפקיד בעל שליטה ומנכ"ל (אף שרשמית הוא מחזיק בינתיים בתואר (Chief Twit). לפי דיווחים, בלחץ מאסק ותחת חשש מחרב הפיטורים שתונף כנראה כבר השבוע, רבים מהעובדים נשארו לעבוד בסופ"ש בסשנים מרתוניים של תכנות ופיתוח שזכו לכינוי "משחקי הרעב של טוויטר".
לפי דיווח של אתר אינסיידר, שמתבסס על שיחות עם עובדי טוויטר, מפתחים רבים עבדו בספרינטים — סדרת מטלות תכנות שיש להשלים בזמן קצוב. במקביל, מנהלים בדרגת סגן נשיא החלו בהכנת רשימות דירוג של העובדים, במטרה להגישן למאסק ולצוות שיחליט מי יישאר בחברה. התחושה בקרב העובדים היתה שחלק מהמטלות שנתבקשו לבצע, כמו להדפיס את הקוד העדכני שלהם בעבור מאסק (רק כדי לקבל הוראה להשליכם לפח) או לעבוד בסוף השבוע, הם מבחן סינון. "זהו זה", אמר אחד מהם לאינסיידר. "המשרה שלך בסכנה".
עובדים גם חששו שהפיטורים ייצאו לדרך לפני ה־1 בנובמבר, אז אמורים רבים מהם לקבל מענקי מניות לפי שווי של 54.2 דולר למניה. מאסק אמנם הכחיש זאת, ואולם החשש מובן בהינתן הרמזים שלו בטוויטר: "נראה שיש 10 אנשים ש'מנהלים' על כל אחד שמקודד", צייץ. בינתיים, לפי דיווחים, מנהלים רבים כבר "הוקפאו" מהפעילות השוטפת שלהם והוחרגו מהעבודה שמתבצעת בימים האחרונים.
במקביל צורפו לטוויטר עשרות מקורבים של מאסק, כמו משקיע ההון סיכון דיוויד סאקס, המשקיע ג'ייסון קלאקניס ונשיא חברת בורינג של מאסק, סטיב דיוויס, שקיבלו גישה למערכות הפנימיות וכתובות אימייל של החברה.


הסערה הפנימית משקפת את הרוח התזזיתית שהביא עמו מאסק עם השלמת ההשתלטות על טוויטר בשבוע שעבר. כל בעל שליטה אחר היה לוקח את הזמן ללמוד את העסק, לנהל שיחות עומק עם העובדים, לגבש תוכניות ורק אז להתחיל לפעול. אבל מאסק, שנודע בחוסר שליטה עצמית, השליך את עצמו על טוויטר במלוא העוצמה.
לפי The Verge, כבר ב־24 השעות הראשונות הוא הורה לשנות את עמוד הכניסה שמוצג למשתמשים לא רשומים, לעמוד הגילוי, שמציג טרנדים וציוצים פופולריים על בסיס מיקום המשתמש. זאת, בניגוד לעמוד ההרשמה שהוצג קודם לכן בביקור ב־twitter.com. כן הורה מאסק לשנות את שם שירות המנויים בתשלום מ־Super Follows לשם הגנרי יותר Subscriptions, וביקש לבחון אפשרות להנגיש את טוויטר באזורים שבהם חסומה הפלטפורמה, באמצעות שירות האינטרנט הלווייני של SpaceX.
שינוי אחר, בעייתי יותר ששוקל מאסק, הוא הפיכת החשבונות המאומתים (אלו שלצדם מופיע וי כחול) לשירות בתשלום בעלות של 20 דולר לחודש (אם כי כמה דיווחים מדברים על 5 דולרים לחודש). משתמשים מאומתים שלא יירשמו לשירות ייאבדו את הוי הכחול בתוך 90 יום. עובדים בפרויקט נדרשו להשלימו לקראת ההשקה ב־7 בנובמבר, או שיפוטרו.
מדובר במהלך שאם יצא לפועל, יפגע בשיח ובאמינות המידע בטוויטר. הוי הכחול איננו שירות למפעילי החשבונות המאומתים, כי אם לעוקבים שלהם, ומאפשר לדעת שהמידע מגיע ממקור אמין. בשעה שארגונים גדולים לא יתקשו לשלם, משתמשים פרטיים, למשל עיתונאים, לא יוכלו להרשות לעצמם הוצאה כזו. כפועל יוצא, חשבונות רבים שמשמשים להפצת מידע אמין ייאבדו את הסימון, וחשבונות מתחזים יוכלו לפעול בקלות רבה יותר. אם מאסק מעוניין למנוע מהשיח בטוויטר להמשיך ולהתדרדר, זו דרך שגויה לעשות זאת.
במקביל להתרחשויות במטה, כניסתו של מאסק עוררה מרבצם את כל הטרולים המשועממים, שהחלו לבחון במרץ רב האם השתנו גבולות השיח בטוויטר. ארגון NCRI, שמנטר איומי סייבר וסושיאל, דיווח ביום שישי כי בתוך 12 שעות זינק בכמעט 500% השימוש במילה Nigger. "ראיות מצביעות על כך ששחקנים רעים מנסים לבחון את הגבולות של טוויטר", צייץ הארגון. "כמה פוסטים ב־4chan מעודדים משתמשים להגביר את השימוש בכינויי גנאי משפילים".
לדברי מנהל הבטיחות והאמינות של טוויטר, יואל רות, מאז השלמת הרכישה מתנהל "מאמץ מאורגן" להפצת תוכן שטנה במטרה לגרום למשתמשים לחשוב שהחברה שינתה את מדיניות התוכן. "ב־48 השעות האחרונות ראינו מספר קטן של חשבונות מפרסם טונות של ציוצים עם קללות וביטויים משפילים אחרים", כתב שלשום. "רק כדי להבין את סדר הגודל, יותר מ־50 אלף ציוצים שעשו שימוש במילת גנאי מסוימת נשלחו מ־300 חשבונות בלבד. כמעט כל החשבונות האלו הם לא אותנטיים. נקטנו בצעדים כדי לחסום משתמשים שמעורבים בקמפיין הטרולינג, ונמשיך לטפל בזה בימים הקרובים".
לצד הטרללת המתפתחת בטוויטר, מתגלים פרטים חדשים על המבנה הפיננסי שיצר מאסק למימון הרכישה לפי שווי של 44 מיליארד דולר. לפי ה"ניו יורק טיימס", מאסק מינף את טוויטר והעמיס עליה חוב חדש של 13 מיליארד דולר. החוב הזה ינפח את החזר הריבית השנתי של טוויטר מ־50 מיליון דולר לכמיליארד דולר, זאת בשעה שיצרה ב־2021 תזרים מזומנים מפעילות שוטפת של 632 מיליון דולר, צניחה של 36% לעומת 2020.
כלומר, טוויטר מייצרת פחות כסף מכפי שהיא חייבת לנושיה. בנוסף, נראה שאין לה יתרות מזומנים משמעותיות: טרם הרכישה היו לה רק 6 מיליארד דולר במזומן, וחלק גדול מהסכום נמשך כנראה למימון סגירת העסקה.
"חברות טכנולוגיה צריכות להישאר עם מספיק גמישות כדי להשקיע במו"פ ובחדשנות", אמר לעיתון ד"ר דרו פסקרלה, מרצה בכיר בבית הספר למנהל עסקים של אוניברסיטת קורנל ובעברו בנקאי שייעץ בעסקאות רכישה. "הרכישה מעלימה את הגמישות הזו. הם יצטרכו לקחת את כל המשאבים הפיננסיים שלהם ולהזרימם לפירעון החוב".
על מנת לעמוד בהתחייבויות הפיננסיות, מאסק ייאלץ לבצע קיצוצי עומק בטוויטר. לדברי משקיע שהזרים פחות ממיליון דולר לרכישה, נאמר לו כי כמחצית מ־7,500 העובדים יפוטרו. יעד מרכזי לקיצוצים עשויות להיות הוצאות השיווק והמכירות שעמדו על 1.1 מיליארד דולר בשנה שעברה — מרביתן כשכר והטבות אחרות לעובדים. ואולם, קיצוץ שם עלול לפגוע במאמצי מכירת הפרסומות. החברה גם השקיעה 1.2 מיליארד דולר במו"פ ב־2021, אבל קיצוץ יפגע עמוקות ביכולתה להישאר רלוונטית. תחומים אחרים שבהם ניתן להתייעל הם עלויות השכירות.
אם הקיצוצים הפנימיים לא יישאו פרי, מאסק ייאלץ לפנות למשקיעים חיצוניים. לצד 13 מיליארד דולר בחובות, חברות הון סיכון כמו סקויה ואנדרסן הורוביץ הזרימו 7.1 מיליארד דולר לרכישה. מאסק עצמו מימן את כ־25 מיליארד הדולר הנותרים. אבל גיוסים גדולים יכולים להתברר כמשימה לא פשוטה בהינתן המשבר הכלכלי העולמי.
אז מה היה לנו? מאסק כבר החל לעצב את טוויטר בדמותו, נראה שבדגש על מהירות ונראות ופחות על תכנון וחשיבה אסטרטגית לטווח הארוך. בדרך הוא כבר משנה את תרבות העבודה ומתכנן פיטורים המוניים — שני מהלכים שיכולים לפגוע קשות בחסינות שלה וביכולתה לחדש ולהגיב לאתגרים. ואת כל זה הוא עושה כשהוא מעמיס על טוויטר חוב עתק שאין לה יכולת להחזיר. אם ייכשל מאסק במאמציו להחיות את טוויטר, ייתכן שכל מה שישאיר מאחוריו יהיו עיי חורבות ועשן כחלחל.