סגור

נשיא חדש לאיחוד האמירויות: השליט בפועל, שכונן שלום עם ישראל

מוחמד בן זאיד נבחר להחליף את אחיו למחצה שהלך לעולמו. בשנים האחרונות היה לשליט האמירויות בפועל בשל מצבו הבריאותי הרופף של הנשיא לשעבר. בן זאיד היה הראשון שכונן יחסים עם ישראל במפרץ הפרסי, ולאחרונה חידש יחסים גם עם סוריה

המועצה הפדרלית של איחוד האמירויות הודיעה בצהריים (שבת) כי בחרה למנות את שליט אבו דאבי, מוחמד בן זאיד בן ה-61, לנשיא איחוד האמירויות. בן זאיד, ששימש בשמונה השנים האחרונות כשליט האמירויות בפועל, יחליף בתפקיד את אחיו, חליפה בן זאיד, שהלך אתמול לעולמו בגיל 73.


הנשיא החדש של האמירויות, מוחמד בן זאיד, החזיק עד היום בתואר יורש העצר. הוא היה למנהיג הראשון במפרץ הפרסי שמכונן יחסים עם ישראל, כחלק מניסיונו להגדיל את כוחה של איחוד האמירויות באזור.
בן זאיד מונה ליורש העצר של אבו דאבי בנובמבר 2004, והוא בנו השלישי של השייח' זאיד בן סולטן אל-נהיאן, שייסד את איחוד האמירויות. מאז 2014 הוא היה המנהיג בפועל, אחרי שאחיו, חליפה בן זאיד, עבר שבץ מוחי ומיעט להופיע בציבור.
הנשיא החדש של האמירויות נולד ב-1961, למד באקדמיה הצבאית המלכותית סנדהרסט בבריטניה ולאחר מכן התגייס לצבא. הוא היה בין היתר מפקד חיל האוויר של האמירויות, וכיהן גם בתור גנרל בצבא.

1 צפייה בגלריה
מוחמד בן זאיד שליט איחוד האמירויות
מוחמד בן זאיד שליט איחוד האמירויות
מוחמד בן זאיד, שליט איחוד האמירויות
(צילום: AP)

החלטת המועצה הפדרלית היום, כך דיווחה סוכנות הידיעות הרשמית של איחוד האמירויות, התקבלה פה אחד על ידי מנהיגי שבע האמירויות המרכיבות את המדינה. זו היתה הפעם השלישית בהיסטוריה שבה הועבר השלטון במדינה מאז שהפכה לעצמאית ב-1971. "אנחנו מברכים אותו ובוטחים בו. עמנו בוטח בו", כתב שליט דובאי, שייח' מוחמד בן ראשד אל-מקטום, בעמוד הטוויטר שלו אחרי הבחירה. "כל המדינה מובלת על ידיו כדי שייקח אותה בדרכי התהילה והכבוד".
בעקבות מותו של הנשיא לשעבר חליפה בן זאיד הכריזה המדינה על תקופת אבל של 40 יום ועל הפסקת העבודה בכל משרדי הממשלה והמגזר הפרטי למשך שלושה ימים. לצד זאת הורו הרשויות באמירויות על הורדת הדגלים לחצי התורן. חליפה בן זאיד היה לאזרחים לסמל בלבד בשנים האחרונות, לאור מצבו הבריאותי הרופף.
מוחמד בן זאיד, בהיותו שליט האמירויות בפועל, החליט לכונן שלום רשמי עם ישראל באוגוסט 2020, בתיווכו של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ. ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, שהיה בתפקיד בעת כינון ההסכמים, לא נפגש בפומבי עם בן זאיד מעולם. מי שעשה זאת היה מחליפו של נתניהו, ראש הממשלה נפתלי בנט, שהמריא בדצמבר האחרון לאבו דאבי – שם פגש את בן זאיד בארמונו הפרטי במשך ארבע שעות.
בפגישתם אמר בן זאיד כי הוא מקווה שהביקור של בנט באיחוד האמירויות יקדם את שיתוף הפעולה לטובת שני העמים וכלל האזור. הוא הוסיף כי איחוד האמירויות מתבססת ביחסי החוץ שלה על עקרונות של כבוד הדדי, חיים משותפים והפצת ערכי השלום. בנט פגש את בן זאיד בהמשך גם בפגישה משולשת בשארם א-שייח' בסיני במרץ האחרון. בפגישה, שבה השתתף נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי, שוחחו המנהיגים בין היתר על החשש מפני הסכם גרעין עם איראן.
בחודש מרץ האחרון הפתיע בן זאיד את העולם הערבי, וגם עורר את חמתה של ארצות הברית. הוא הזמין את בשאר אסד לארצו, בביקור הראשון אי פעם של אסד במדינה ערבית כלשהי מאז פרוץ מלחמת האזרחים בארצו לפני 11 שנה. הביקור היווה עדות דרמטית לקבלתו מחדש של אסד לחיק העולם הערבי, קבלה שמאחוריה עומדים שלל גורמים: ההבנה המתגבשת שאסד ניצח בפועל במלחמת האזרחים, הרצון לדחוק את איראן מסוריה – והחשש של מדינות המפרץ מההשלכות של הסכם הגרעין המתגבש מול טהרן. העיתון "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון, דיווח בחודשים החולפים כי מאחורי ההתקרבות הערבית המחודשת לסוריה עומד הרצון לדחוק את איראן מסוריה בתמורה להתקרבות ערבית והכרה באינטרסים הרוסיים במדינה.