סגור

במזומן או בזהב: עשירי רוסיה רוכשים נדל"ן באיסטנבול ובאיחוד האמירויות

העסקאות הללו מתאפשרות לאחר ששתי המדינות המשיכו לשמר יחסים רגילים עם רוסיה, חרף הגינויים הבינלאומיים. סוכן נדל"ן באיסטנבול: "מדי יום אנחנו מוכרים בין 7 ל־8 נכסים לרוסים"

עשירי רוסיה, המנסים להגן על הונם מפני הסנקציות שהוטלו לאחר הפלישה לאוקראינה, מזרימים השקעות למגזרי הנדל"ן בטורקיה ובאיחוד האמירויות. "מדי יום אנחנו מוכרים בין 7 ל־8 נכסים לרוסים", אמר לסוכנות רויטרס סוכן נדל"ן באיסטנבול. "הם קונים במזומן, הם פותחים חשבונות בנק בטורקיה או מביאים זהב".


בדומה, בסוכנות הנדל"ן מודרן ליבינג בדובאי העסיקו לאחרונה שלושה סוכנים דוברי רוסית כדי לעמוד בביקושים, שזינקו פי עשרה. העסקאות הללו מתאפשרות לאחר ששתי המדינות המשיכו לשמר יחסים רגילים עם רוסיה ולהפעיל טיסות ישירות, חרף הגינויים הבינלאומיים.
1 צפייה בגלריה
נדל"ן בדובאי
נדל"ן בדובאי
נדל"ן בדובאי
(צילום: רויטרס)
אף שרוסים משקיעים בנכסים טורקיים כבר שנים, מאז הפלישה הביקושים זינקו. לפי נתוני לשכת הסטטיסטיקה של טורקיה, בחודש פברואר, ערב הפלישה, רכשו רוסים 509 בתים בטורקיה, כמעט פי שניים לעומת החודש המקביל ב־2021. ההערכות הן, כי המספרים רק יעלו. לפי סוכן באיסטנבול, אם בעבר התעניינו הרוסים בעיקר בנכסים באתרי נופש, כמו אנטליה, כעת הם מעדיפים להשקיע בנכסים באיסטנבול.
הבחירה בטורקיה ובאמירויות נובעת גם מההקלות שהן מציעות למשקיעים בקבלת אזרחות. כך למשל, רוכשים זרים שישקיעו 250 אלף דולר בנכס ויחזיקו בו למשך שלוש שנים לפחות, יהיו זכאים לדרכון טורקי. בדובאי מציעים ויזת תושבות לשלוש שנים בתמורה להשקעה של כ־200 אלף דולר.
ברקע הנהירה הרוסית לנדל"ן זר, הנציבות האירופית קראה אתמול לממשלות באיחוד להפסיק את תוכניות ויזת הזהב ולהקפיא את המכירה של ויזות לאזרחי רוסיה ובלארוס. החשש העיקרי הוא שתוכניות מסוג זה יאפשרו את עקיפת הסנקציות.
"אנשים בעלי אזרחות רוסית או בלארוסית שהושתו עליהם סנקציות או שתומכים במלחמה באוקראינה אולי רכשו אזרחות באיחוד האירופי או השיגו גישה לאיחוד, כולל תנועה חופשית באזור שנגן", נמסר בהצהרת הנציבות. כיום מלטה, קפריסין ובולגריה הן היחידות המציעות מסלולים כאלה, אך כולן כבר התחייבו לסיימם. בנציבות קראו גם לממשלות לבדוק האם אנשים שהושתו עליהם סנקציות מחזיקים בדרכוני זהב או בוויזות מיוחדות.